Företag i fokus:

Södertäljes dåliga väglag och potthål är en del av vår vardag

IMG_8915

Foto: Alexander Isa

Är det bara jag som störs av att vår stad har så fruktansvärt dåliga vägar? Är det bara jag som sitter i bilen och blir helt vansinnigt förbannad när jag rullar rakt ner i ett runt, fint och djupt potthåll?
Och till er som med all förmodan sitter där hemma, läser och tänker högt – håll koll på vägen då? Jag har koll på vägen.

Men ni som parkerat nere vid stora Marenparkeringen, ni vet vad jag pratar om.
Precis vid utfarten, vid stoppskylten, så gapar flera stora potthåll. Som bilist måste man här då hålla koll på alla som passerar vägen, från höger till vänster och stanna fint vid stoppskylten och precis då får vänster framdäck en rejäl klapp på ändan, skål på det.

Men problemet med väglaget är inte enbart vid Marenplan. Lite här och var gapar stora hål överallt. Marenparkeringen är en plats där asfalten ät totalt värdelös med hål överallt. Vem bär ansvaret?

Jag blir så förvånad att åka till andra städer där väglaget är så mycket bättre. Här i Södertälje så verkar kommunen göra det enkelt för sig genom att grusa igen och asfaltera över. Det funkar ju, ett tag, sen är det dags att laga samma hål igen.

Varför inte göra rätt en gång för alla? Varför inte sy ihop ett team som går igenom hela vår stad och asfalterar ordentligt, en gång för alla?

Södertälje är en stad med ca 100 000 invånare, är jag helt ensam om min frustration?

Ninos

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:18

Kommunchef anmäld för brott mot offentlighetsprincipen

EB706C7A-2773-4BD3-907B-74A0F8487C17

Foto: Södertälje kommun

Kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, har anmälts till Justitieombudsmannen (JO) efter misstanke om allvarligt brott mot offentlighetsprincipen. Enligt anmälaren misstänks han för att undanhålla allmänna handlingar.

Under de senaste åren har Södertälje kommun aktivt bedrivit ett omfattande näringslivsutvecklingsarbete genom ett stort antal företagsbesök. Detta initiativ har varit under ledning av Näringslivskontoret, en enhet under Kommunstyrelsen. I maj 2023 begärde en privatperson ut sammanställningar och dokument som rör dessa aktiviteter.

Eftersom det inte fanns några specifika diarieförda uppgifter att tillgå, formulerade anmälaren sin förfrågan i breda termer. Förfrågan sändes till Jonas Karlsson, näringslivschef för kommunen.

”Har några rapporter eller liknande sammanställningar, instruktioner, bemötandeguider eller liknande skickats från Kommunstyrelsen till andra berörda de senaste två åren?”, skrev personen i ett mail till Jonas Karlsson och önskade ta del av dessa.

Näringslivschefens svar, enligt anmälaren, var att inget material att lämna ut fanns tillgängligt, men han sammanfattade huvuddragen i stort vad kontort upplevt under företagsbesöken.

Kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, har anmälts till Justitieombudsmannen (JO). Foto: Södertälje kommun

Men anmälaren anser sig ha uppgifter som styrker att de efterfrågade handlingarna ska finnas tillgängliga. Nu uttrycker anmälaren en allvarlig oro över undanhållandet av allmänna handlingar som enligt lag ska vara tillgängliga för allmän insyn.

”Jag har dock nyligen fått höra att gedigna sammanställningar faktiskt gjorts och föredragits för såväl politiker som andra kontorschefer. Alltså torde det finnas allmänna handlingar av det slag jag efterfrågade. Jag ser det som allvarligt att kommunens näringslivschef medvetet låter bli att lämna ut material”, skriver anmälaren till Justiteombudsmannen.

Om Justitieombudsmannen väljer att inleda en utredning för att klarlägga om det har skett en överträdelse av offentlighetsprincipen genom undanhållande av handlingar är ännu inte beslutat.

Telgenytt söker kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, för kommentar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 18:00
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023 21:32

Kvalitet före kvantitet i skolan – ”Forskningen är tydlig”

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Arkivbild/Foto: Liza Simonsson

I veckan presenterade centerpartiet ett förslag om att korta ner sommarlovet med två veckor för att få mer undervisningstid i skolan. Det är ett förslag som inte har någon förankring i en verklighet med lärarbrist, stökiga klassrum och brist på riktiga skolböcker. Tiden en elev spenderar i skolan är avgörande för vilken framtid hen går till mötes, låt den präglas av kvalitet istället för kvantitet.

I Södertälje klarar bara 60% av alla elever det nationella provet i svenska i årskurs tre. Bara två av tre gymnasieelever tar en examen. Skolfrågan är avgörande både för vår stads framtid och då är centerpartistisk popcornpolitik det sista vi behöver.

Behöriga och motiverade lärare är den enskilt viktigaste faktorn för en lyckad skolgång, i Södertälje saknar en tredjedel av lärarna behörighet. Att korta ner deras semester är inte ett recept för att motivera de duktigaste lärarna att stanna kvar i yrket. Det är inte heller ett förslag som leder till att fler vill ta sig igenom den långa lärarutbildningen.

Skoltiden behöver inte mer kvantitet utan mer kvalitet. Liberalerna har seriösa förslag istället för popcornpolitik. Södertäljes elever behöver fler behöriga lärare, riktiga skolböcker istället för skärmar och hårdare krav på oseriösa friskolor. 

  • Forskningen är tydlig, riktiga böcker är bättre än skärmar för att förbättra läsförståelsen och den språkliga förmågan i skolan.  Liberalerna satsar i regeringen hundratals miljoner för ett läromedelslyft i svensk skola. Det kommer att över kommande år leda till upp emot tre miljoner nya skolböcker i händerna på svenska elever. Tack vare läromedelslyftet kommer lärarna spendera mindre tid med stenciler framför kopiatorn och mer tid i klassrummet. 
  • Kvaliteten på lärarutbildningen måste höjas och fler lärarassistenter behöver anställas så att lärarna får tid att vara just riktigt bra lärare. Lärarutbildningen behöver reformeras med mer praktik så att lärarstudenterna lär sig undervisning i praktiken. Det behövs fler vuxna i skolan som ser till att lärarna får mer tid till undervisning. 
  • Allt för länge har oseriösa aktörer fått härja fritt i svensk skola. Koncerner som går i konkurs mitt under terminen, betygsinflation och religiös extremism som fått frodas är bara några av problemen. Liberalerna vill stärka skolinspektionen för att motverka extremistskolorna, införa mer central rättning av nationella prov för att minska betygsinflationen, och införa vinstbegränsningar på friskolebolagen för att få bort oseriösa aktörer. 

Genom långsiktiga och seriösa reformer kan vi på riktigt förbättra kvaliteten på skoltiden. Att få fler elever att lyckas måste vara den högsta prioriteten.

Metin Hawsho,
gruppledare Liberalerna Södertälje.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 14:05
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023 14:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors