Företag i fokus:

Södertäljes dåliga väglag och potthål är en del av vår vardag

IMG_8915

Foto: Alexander Isa

Är det bara jag som störs av att vår stad har så fruktansvärt dåliga vägar? Är det bara jag som sitter i bilen och blir helt vansinnigt förbannad när jag rullar rakt ner i ett runt, fint och djupt potthåll?
Och till er som med all förmodan sitter där hemma, läser och tänker högt – håll koll på vägen då? Jag har koll på vägen.

Men ni som parkerat nere vid stora Marenparkeringen, ni vet vad jag pratar om.
Precis vid utfarten, vid stoppskylten, så gapar flera stora potthåll. Som bilist måste man här då hålla koll på alla som passerar vägen, från höger till vänster och stanna fint vid stoppskylten och precis då får vänster framdäck en rejäl klapp på ändan, skål på det.

Men problemet med väglaget är inte enbart vid Marenplan. Lite här och var gapar stora hål överallt. Marenparkeringen är en plats där asfalten ät totalt värdelös med hål överallt. Vem bär ansvaret?

Jag blir så förvånad att åka till andra städer där väglaget är så mycket bättre. Här i Södertälje så verkar kommunen göra det enkelt för sig genom att grusa igen och asfaltera över. Det funkar ju, ett tag, sen är det dags att laga samma hål igen.

Varför inte göra rätt en gång för alla? Varför inte sy ihop ett team som går igenom hela vår stad och asfalterar ordentligt, en gång för alla?

Södertälje är en stad med ca 100 000 invånare, är jag helt ensam om min frustration?

Ninos

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:18

BILDEXTRA / TV: Bomb placerad utanför villaentré

AABD7D57-D944-4995-837F-54F91EF1C51A

Foto: Shamash Oyal

En kraftig bomb detonerade och skadade entrén till en villa i Glasberga. Enligt polisens uppgifter ska flera personer ha befunnit sig inne i huset när explosionen inträffade.

En villa i Glasberga drabbades av en detonation där entrén till huset sprängdes strax vid midnatt, klockan 00:08. Trots närvaron av flera personer i villan vid tiden för händelsen, har endast materiella skador rapporterats.

– De som bor på adressen vaknade av explosionen, men kom inte till skada, säger Daniel Wikdahl, presstalesperson vid polisen i region Stockholm, till SVT.

Just nu pågår en sökinsats med flera polisenheter efter misstänkta, men det finns för närvarande ingen misstänkt gripen. Händelsen rubriceras som allmänfarlig ödeläggelse, och polisen arbetar aktivt med att samla information och utreda händelseförloppet.

Vad som har exploderat kan polisen i nuläget inte bekräfta, men nationella bombskyddet och tekniker har tillkallats och kommer att undersöka brottsplatsen för att få klarhet i situationen.

Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 23:30
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023 23:34

Kraftig explosion i Glasberga

SHam-1

Foto: Shamash Oyal

En kraftig explosion har inträffat i Glasberga. Polis, ambulans och räddningsenheter befinner sig just nu på plats där ett stort område har spärrats av

En kraftig explosion har skakat området kring Glasberga i Södertälje. Händelsen inträffade strax efter midnatt natten mot fredag vid klockan 00:07 och har resulterat i en pågående insats från polis och räddningsenheter på plats.

Enligt uppgifter till Telgenytt har detonationen inträffat i anslutning till en villa, men enligt rapporter från SOS Alarm ska explosionen ha inträffat inomhus. Skadeläget är för närvarande oklart, men en ambulans har kallats till platsen samt att flera räddningsenheter har beordrats till adressen i Glasberga.

Ambulans på plats. Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 22:35
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 00:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors