Företag i fokus:

Södertäljes krögare ser fram emot att få hålla öppet till 22.30

I hela sex månader så har krögare runt om i landet haft en oerhört tuff period. Att begränsa restauranger till att endast kunna ha öppet till 20:30 har medfört enorma ekonomiska svårigheter, med tapp i omsättning och massuppsägningar i sektorn. Tusentals förlorade jobbet över en natt.

Beskedet att få hålla öppet längre är välkommet av krögare över hela Sverige, men den kända krögaren P G Nilsson som driver Svenska Brasseri är inte helt nöjd ;

– Jag ser det som en förlängning av restriktionerna. Förutom att sista beställningen blir klockan 22 så kvarstår att bara fyra får sitta vid samma bord, sa P G till TT.

Idag börjar de nya restriktionerna gälla där bland att restaurangerna får hålla öppet till 22:30.

Telgenytt har valt att fråga några av Södertäljes krögare för att se hur det har fungerat för deras verksamheter de senaste sex månaderna, samt hur känslorna är för de nya öppettiderna som regeringen gick ut med förra veckan.

– Vi är i grunden en nattklubb som öppnar ca 22:00, så vi blev väldigt påverkade med begränsningarna då vi tappade alla våra gäster. Vi valde istället att göra om nattklubben till Meze för enbart take-away, dels för att undvika trängsel och dels för att tiderna 20:30 begränsar oss väldigt mycket. Men, trots den hårda konkurrensen så har det fungerat väldigt bra, förklarar Renyo Hanna.

– Nu ser vi fram emot att kunna nyttja vår härliga och mysiga innergård som vi öppnar i mitten av juni. Där ska vi servera mat och dryck till våra gäster fram till 22.30. Ett väldigt stort steg för oss, berättar Renyo Hanna från Mister Meze.

– Det har varit tufft men vi har kämpat oss fram. Väldigt tråkigt att behöva säga upp/permittera personal. Vi saknar verkligen vår kvällspersonal och även våra gäster och vänner som besökte oss in på småtimmarna. Men att kunna ha öppet till 22.30 är ett stort steg framåt. Vi har längtat att få ha öppet längre. Så det är väldigt välkommet, förklarar Isa Varli från Templet Bar

– Det har fungerat helt okej med tanke på omständigheterna. Vi har försökt att se positivt på det hela och tagit vårt samhällsansvar. Självklart har det varit tufft företagsmässigt samt för personalen att kunna erbjuda de timmar, men det är bara att respektera och acceptera förutsättningar.

– Men nu ser vi fram emot att förlänga tiderna och hoppas snart att återgå till det normala och att vi ser slutet av denna pandemi, berättar Haik Arakelian från Barolo.

– Det har varit tufft. Vi har ju kunder, men förlorade den bästa sittningen. Så det har ju lett till ett stort tapp i försäljningen.

– Men det känns bättre nu då vi kommer kunna ta emot fler kunder och fler kommer hinner gå ut att äta. Men det är ju inte tillräckligt nog med tanke på att vi inte fått något stöd alls. Ett steg framåt i alla fall, berättar Pablo Munoz från Mas Que Tapas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 juni 2021 00:00

Man bar på kniv – Greps av förbipasserande

Polis

Arkivbild

Sent på fredagskvällen kunde en ung knivman identifieras av polisen. Detta skedde efter att en förbipasserande uppmärksammat mannen som bar på kniven.

Vid 22-tiden på fredagskvällen tillkallades polisen till en adress i Södertälje efter att en ung man hade blivit uppmärksammad för att bära en kniv. När polisen anlände till platsen hade en förbipasserande person lyckats gripa knivmannen och höll fast honom tills polisen tog över.

Personen hade även avväpnat den misstänkte mannen, som enligt polisen uppges vara i 20-årsåldern. Polispatrullen identifierade mannen och upprättade en anmälan om brott mot knivlagen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 07:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 07:00

Ansöker om ”Sverigeturné” – Vill bränna koran i Södertälje

Momika Skärmdump TikTok

Salwan Momika. Skärmdump TikTok.

Den kände koranbrännaren Salwan Momika vill bränna flera koraner på offentliga platser i Sverige. Vid ett tillfälle vill han genomföra en aktion i Södertälje enligt en ansökan som har mottagits av polisen.

Södertäljebon Salwan Momika har lämnat in flera ansökningar till polisen med önskan om tillstånd att bränna koranen vid olika tillfällen. Ansökningarna har omfattat platser som Stockholm, Malmö, Södertälje, Botkyrka, Solna, Sundbyberg och Trollhättan.

Första gången Momika brände en koran var utanför en moské den 28 juni på Södermalm i Stockholm. Därefter har han fått godkännande för liknande aktioner vid flera tillfällen. Senast skedde detta den 18 augusti då Salwan Momika befann sig utanför Irans ambassad på Lidingö för att bränna en koran. Den gången avbröts sammankomsten när en kvinna attackerade med en brandsläckare.

Nyligen stängde Tiktok av gåvofunktionen som möjliggjorde för Momika att tjäna pengar på plattformen, efter kritiken mot flera av de videor han hade laddat upp. På sociala medier påstår Momika bland annat att polisen pressar honom för att inte synas i sociala medier, TV-kanaler eller i pressen.

– Polisen säger till mig att om du uttrycker din åsikt skriftligen eller genom mun till mun lämnar vi dig utan skydd, säger Salwan Momika i ett klipp på TikTok som visats över fyra miljoner gånger.

Nu har han alltså lämnat in flera nya ansökningar om att bränna koranen på olika platser i Sverige. I Södertälje har Momika ansökt om tillstånd att bränna en koran framför tingshuset den 7 september mellan kl. 13:00 och 14:00.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 06:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors