Företag i fokus:

Södertäljes krögare ser fram emot att få hålla öppet till 22.30

I hela sex månader så har krögare runt om i landet haft en oerhört tuff period. Att begränsa restauranger till att endast kunna ha öppet till 20:30 har medfört enorma ekonomiska svårigheter, med tapp i omsättning och massuppsägningar i sektorn. Tusentals förlorade jobbet över en natt.

Beskedet att få hålla öppet längre är välkommet av krögare över hela Sverige, men den kända krögaren P G Nilsson som driver Svenska Brasseri är inte helt nöjd ;

– Jag ser det som en förlängning av restriktionerna. Förutom att sista beställningen blir klockan 22 så kvarstår att bara fyra får sitta vid samma bord, sa P G till TT.

Idag börjar de nya restriktionerna gälla där bland att restaurangerna får hålla öppet till 22:30.

Telgenytt har valt att fråga några av Södertäljes krögare för att se hur det har fungerat för deras verksamheter de senaste sex månaderna, samt hur känslorna är för de nya öppettiderna som regeringen gick ut med förra veckan.

– Vi är i grunden en nattklubb som öppnar ca 22:00, så vi blev väldigt påverkade med begränsningarna då vi tappade alla våra gäster. Vi valde istället att göra om nattklubben till Meze för enbart take-away, dels för att undvika trängsel och dels för att tiderna 20:30 begränsar oss väldigt mycket. Men, trots den hårda konkurrensen så har det fungerat väldigt bra, förklarar Renyo Hanna.

– Nu ser vi fram emot att kunna nyttja vår härliga och mysiga innergård som vi öppnar i mitten av juni. Där ska vi servera mat och dryck till våra gäster fram till 22.30. Ett väldigt stort steg för oss, berättar Renyo Hanna från Mister Meze.

– Det har varit tufft men vi har kämpat oss fram. Väldigt tråkigt att behöva säga upp/permittera personal. Vi saknar verkligen vår kvällspersonal och även våra gäster och vänner som besökte oss in på småtimmarna. Men att kunna ha öppet till 22.30 är ett stort steg framåt. Vi har längtat att få ha öppet längre. Så det är väldigt välkommet, förklarar Isa Varli från Templet Bar

– Det har fungerat helt okej med tanke på omständigheterna. Vi har försökt att se positivt på det hela och tagit vårt samhällsansvar. Självklart har det varit tufft företagsmässigt samt för personalen att kunna erbjuda de timmar, men det är bara att respektera och acceptera förutsättningar.

– Men nu ser vi fram emot att förlänga tiderna och hoppas snart att återgå till det normala och att vi ser slutet av denna pandemi, berättar Haik Arakelian från Barolo.

– Det har varit tufft. Vi har ju kunder, men förlorade den bästa sittningen. Så det har ju lett till ett stort tapp i försäljningen.

– Men det känns bättre nu då vi kommer kunna ta emot fler kunder och fler kommer hinner gå ut att äta. Men det är ju inte tillräckligt nog med tanke på att vi inte fått något stöd alls. Ett steg framåt i alla fall, berättar Pablo Munoz från Mas Que Tapas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 juni 2021 00:00

Skolan erbjuder gratis frukost till sina elever

826fe2db-be2c-40e2-b7ca-77de08775196

Foto: Arla

Under flera veckor kommer flera skolor runt om i landet att erbjuda sina elever gratis skolfrukost, som en del av ett initiativ från Arla. En av dessa skolor är Innovitaskolan i Södertälje – Greta Thunbergs gamla skola.

För andra året i rad arrangerar Arla en skolfrukosttävling där vinnarna får gratis frukost under tre veckor. Innovitaskolan i Södertälje är en av de vinnande skolorna som nu, i samarbete med Arla, erbjuder gratis frukost till eleverna. Kampanjen pågår från vecka 34 till 36 och har redan startat denna vecka.

Under de kommande veckorna startar skolfrukostservering på tio högstadieskolor runt om i landet, där nästan 3 000 elever kommer få gratis frukost före första lektionen. Initiativet från Arla syftar till att förbättra klassrumsresultat både för lärare och elever genom att främja frukostvanor. Många elever som hoppar över frukosten har svårt att koncentrera sig i skolan, men genom samarbete med högstadieskolor strävar Arla efter att främja jämlika skolgång och goda frukostvanor.

Innovitaskolan i Södertälje – Greta Thunbergs gamla skola. Bild: Google Maps

– Utifrån tidigare försök vet vi att både lärare och elever ser flera positiva effekter av att skolan serverar frukost innan, under eller efter första lektionen, säger Fanny Lindh, ansvarig för frukostprojektet på Arla.

Bland de skolor som har frukost på schemat återfinns Ale, Falkenberg, Jönköping, Mark, Ragunda, Sandviken, Sundsvall, Säffle, Trollhättan och Södertälje.

Innovitaskolan i Södertälje inledde gratis frukostservering som startade på måndagen denna vecka och pågår fram till vecka 36.

Läs även – Färre Södertäljeelever behöriga till gymnasiet – Här är betygen

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 26 augusti 2023 23:33

LARMET: Ungdomar på Sis-Tysslinge benägna att utöva dödligt våld

IMG_4260-1024x768-1

I juli ryckte polis och ambulans till Sis Tysslinge efter larm om ett stort bråk. Foto: Shamash Oyal

Den 2 augusti inträffade en kraftig explosion i Ronna, som misstänks vara riktad mot en anställd vid Sis. Efter incidenten genomförde Arbetsmiljöverket en inspektion på Tysslinge och kräver nu att åtgärder vidtas efter att flera brister noterats.

Incidenten där en lägenhetsdörr sprängdes och en person fördes till sjukhus för vård av skador misstänks vara riktad mot en ung man som arbetar på Sis-Tysslinge. Enligt uppgifter hade mannen blivit utpressad av intagna för att smuggla in en mobiltelefon, men när han vägrade ledde detta till att han själv blev utsatt för utpressning och en påhittad skuld uppstod.

Två personer har gripits och häktats, misstänkta för sprängningen mot mannens bostad. En av de två är en 17-åring som tidigare har blivit dömd för mordet på en man på ett gym i Stockholm och placertas på Sis-Tysslinge

Efter händelsen i Ronna har arbetsgivaren även försökt att kontakta den anställde, men tyvärr utan framgång. Detta resulterade i att Sis-Tysslinge gjorde en anmälan till Arbetsmiljöverket, som även genomförde en inspektion på platsen den 9 augusti.

Under inspektionen uppdagades flera brister som har lett till att myndigheten nu kräver att arbetsmiljöarbetet förbättras.

Myndighten påpekar att undersökningar och riskbedömningar för att förebygga våld och hot inte har genomförts tillräckligt, trots att arbetstagare exponeras för risker. Uppgifter om intagna ungdomar med högt våldskapital har konstaterats.

(Annonslänk)

Arbetsplatsen har två huvudsakliga brister som behöver åtgärdas enligt Arbetsmiljöverket. För det första har de inte noggrant undersökt och bedömt riskerna för våld och hot inom verksamheten, särskilt när det gäller arbetstagare som utsätts för risker på grund av intagna ungdomar med hög våldskapacitet.

”Ni har intagna ungdomar på er institution som har dokumenterat högt våldskapital, till och med dödligt våld.”, skriver Arbetsmiljöverket.

För det andra har de inte tillhandahållit tillräckligt med stöd och handledning för att hantera de starkt psykiskt påfrestande arbetsuppgifterna och arbetssituationerna som kan leda till ohälsa hos arbetstagarna. Det krävs akuta åtgärder för att förhindra ohälsa eller olyckor som kan uppstå på grund av våld eller hot om våld. Dessutom måste de se till att alla arbetstagare som riskerar att utsättas för återkommande våld eller hot om våld får särskilt stöd och handledning. Detta omfattar också arbeten som medför starkt psykiskt påfrestande arbetsuppgifter eller -situationer.

Nu kräver Aarbetsmiljoverket åtgärder som måste redovisas senast den 15 september.

Läs även: – Dömd mördare misstänkt för bomben i Ronna

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 augusti 2023 12:20
Senast uppdaterad: 26 augusti 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors