Företag i fokus:

Kulturpersonligheter tar emot medalj -”Va kul för Wendelas vänner”

Journalisten och författaren Ami Lönnroth och musikern Johan Boding är årets pristagare av Sankta Ragnhildsmedaljen. Båda har på betydande sätt bidragit till Södertäljes kulturliv. Årets talare under nationaldagsfirandet som visas digitalt är vd på Södertälje sjukhus, Christophe Pedroletti.

Sankta Ragnhildsmedaljen som kommunen kopplar till firandet av Sveriges nationaldag är det finaste man kan få i Södertälje kommun. Det berättar kommunstyrelsens ordförande Boel Godner under en småskalig ceremoni med kaffe och kringlor i stadshuset då hon tillsammans med kommunfullmäktiges ordförande Peter Friström överlämnar medaljerna till de båda kulturpersonligheterna.

Den andra medaljören, Ami Lönnroth, säger att det är både ”roligt och hedersamt” att få ta emot priset.

– Va kul för Wendelas vänner, och för mig att få detta erkännande. Vi har strävat på i 23 år med huset. Alla som tillfrågas att hålla föredrag i Wendela Hebbes hus brukar glatt tacka ja.

Christophe Pedroletti årets högtidstalare

I år firar vi åter nationaldagen genom ett förinspelat program från bland annat Oaxen, vilket leds av kultur- och fritidschef Maria Lindeberg. Årets talare är Södertälje sjukhus vd Christophe Pedroletti som stått i centrum för året i coronans tecken. Talaren kommer lyfta de gemensamma krafttag och uppoffringar som gjorts i samhället för att lösa de oväntade kapacitets- och resursbehov som uppstått i och med pandemin.

Ett par delar av ett fullödigt program är framträdande av dels musikgruppen Kolonien, från Järna, dels Johan Boding.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 2 juni 2021 00:00

SSK-fostrad stjärna i blåsväder – åtalad för bidragsbrott

Hockey-SSK

Arkivbild

En välkänd ishockeyspelare, med en karriär som sträcker sig från Södertälje SK till internationella arenor inklusive NHL och SHL, har åtalats för bidragsbrott.

En känd ishockeyspelare, berömd för sin framgångsrika karriärstart hos Södertälje SK och välkänd både nationellt och internationellt, har hamnat inför domstol, anklagad för att ha begått bidragsbrott.

(Annonslänk)

Spelaren, som förnekar anklagelserna, anklagas av åklagaren för att ha lämnat felaktiga uppgifter till Försäkringskassan. Dessa missvisande uppgifter ska ha lett till felaktiga utbetalningar av föräldrapenning mellan 2020 och 2021.

Enligt den stämningsansökan som lämnats in, anser åklagaren att brottsligheten var systematisk och begicks med uppsåt. Detta efter att spelaren, under sin tid i en SHL-klubb, felaktigt ansökt om föräldrapenning vid fjorton skilda tillfällen genom att lämna oriktiga uppgifter om sin arbetssituation eller genom att underlåta att rapportera ändrade förhållanden som krävs enligt socialförsäkringsbalken.

Det totala beloppet som felaktigt betalades ut uppgår till nästan 67 000 kronor, en summa som nu står i centrum för åtalet. Spelaren nekar till brott.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 24 mars 2024 01:02

Södertälje deltar i världens största klimatmanifestation

Södertälje drönare

Foto: Alexander Isa

Kommunen visar sitt miljöengagemang genom att delta i världens största klimatmanifestation, Earth Hour, genom att släcka ner ljusen i Stadshuset.

Södertälje kommun engagerar sig i miljön genom att delta i Earth Hour, världens största klimatmanifestation, genom att släcka ned ljusen i Stadshuset ikväll mellan 20.30 och 21.30. Denna globala manifestation syftar till att uppmuntra personer, företag och myndigheter att visa sitt stöd för att bekämpa klimatförändringarna och skydda den biologiska mångfalden.

Genom detta initiativ, som är en del av kommunens löpande satsning på hållbarhetsfrågor, vill Södertälje kommun inte bara göra en symbolisk gest utan även uppmuntra invånare och företag att engagera sig för en hållbar framtid och arbeta för att minska klimatutsläppen.

– Genom att släcka på Earth Hour sänder vi alla ett viktigt budskap. Vi måste stoppa klimatkrisen och förlusten av biologisk mångfald innan det är för sent. Tillsammans är vi världens chans. Earth Hour startade år 2007 i Sydney och varje år engagerar Earth Hour nästan en miljard människor globalt, men också en stor mängd städer och företag, säger Gustaf Lind, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF, i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2024 18:00
Senast uppdaterad: 23 mars 2024 17:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors