Företag i fokus:

Barnet som föll från balkongen, räddades av en buske

En av föräldrarna till 2 åringen ska ha utreds fortsatt för brott när ett barn föll från en balkong flera våningar upp i Västra Blombacka. 2-åringen har nu fått lämna sjukhuset enligt uppgift från polisen.
– Vad jag förstår fanns en buske under balkongen som förmodligen lindrat fallet, säger Tobias Kudren, åklagare

Barnet flögs till Karolinska universitetssjukhuset i ambulanshelikopter med allvarliga skador. Åklagaren Tobias Kudren berättar nu att barnet ändå var talbart när ambulanspersonal kom fram till adressen.

Ingen person är gripen för brottet, men en förälder till barnet är misstänkt. Åklagaren vill inte kommentera vad som kan ha hänt eller om föräldern var hemma när barnet föll.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 4 juni 2021 00:00

INSÄNDARE: – ”Kommunhärva i omfattande skala?”

kommun

Arkivbild

En omfattande kommunskandal har avslöjats där kommunstyrelsen bryter mot lagen.

Kommunledningen undviker frågor, och kommunstyrelsens ordförande är frånvarande. Idag publicerar även SVT en intervju med HR-direktören som ljuger rakt ut.

Det verkar vara många inblandade bakom stängda dörrar i denna skandal.

Säkerhetsbolaget Nordic Aigis AB omsätter miljoner på Södertäljes skattebetalare och lokaltidningen LT väljer att inte rapportera om den största nyheten i Södertälje på länge, sedan skjutningarna förra året.
Vi är många prenumeranter som undrar varför de inte lyfter fram sanningen om kommunledningen. Spekulationerna är skrämmande.

Södertäljes invånare kräver att kommunen granskas skoningslöst av all media, inte enbart SVT. En sådan härva på högsta nivå får mig att må psykiskt dåligt.

CA

Läs mer om ämnet: Kommunens misstänka brottshandling

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 oktober 2023 21:33
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Kommunen skriver avtal med BankID-utmanaren

Södertälje kommun

Arkivbild.

Freja eID, som utmanar BankID, har skrivit ett avtal med Södertälje kommun. Det meddelade bolaget i ett pressmeddelande under tisdagen.

BankID, som förvaltas av företaget Finansiell ID-Teknik BID AB och ägs av flera svenska banker, står inför hård konkurrens från utmanaren Freja, som sedan tidigare har inlett avtal med flera svenska kommuner. Nu skaffar även Södertälje kommun e-tjänstelegitimation från Freja, som var först med ett digitalt ID-kort.

Med detta avtal kan Södertälje kommun erbjuda sina anställda den enda e-tjänstelegitimationen i Sverige som är godkänd för både privat- och tjänsteanvändning.

– Vi ser fortsatt mycket stark tillväxt av mobila e-tjänstelegitimationer istället för osäkra lösenord och fysiska plastkort som är dyra att administrera. Dessutom föredrar oftast både anställda och fack att man inte använder privata e-legitimationer i tjänsten, säger Johan Henrikson, vd Freja eID Group.

I detta avtal samarbetar Freja med sin mångåriga integrationspartner, Svensk e-identitet, som ansvarar för all hantering kring utfärdande och återkallande av identiteter åt kommunen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 oktober 2023 15:00
Senast uppdaterad: 17 oktober 2023 15:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors