Företag i fokus:

Så var första helgen efter nya öppettiderna på krogen ”-Äntligen”

Det var en underbar stämning i Södertälje och i restaurangerna, då Telgenytt besökte olika krogar under helgen. Folk var glada och njöt av solen i en levande stad som strålade och hade en magisk puls.

Ovan ser vi vännerna Martin Fredin, Andreas Petrányi, Niklas Petrányi och Rodrigo Vidal som passade på att njuta av vädret och nya öppettiderna.

Det var i tisdags som Telgenytt skrev en artikel om nya restriktionerna som började gälla 1 juni, Södertäljes krögare ser fram emot att få hålla öppet till 22.30, där restauranger får förlängda öppettider och krögare fick säga sitt.

Beskedet togs emot med öppna armar av krögarna som haft ett tufft halvår. I helgen valde Telgenytt istället att fråga restaurangbesökare om vad de tycker om nya öppettiderna för restaurangerna.

– Äntligen kan man gå ut och ha kul! Hänga på Ceasars och dricka Coconut Daiquiris med vänner, då känner man att man lever, säger Lena Hansen med ett glatt leende.

– Vi tycker att det är fantastiskt, man har saknat att kunna umgås med vänner efter 20:00. Det är verkligen efterlängtat, inte minst för restaurangerna som haft det tufft ett bra tag, säger Robert och Metin Ataseven.

– Tycker att det är underbart att de har förlängt. Längtar till allting är normalt igen, säger Izla Unesi och får medhåll från sin vän Niclas.

– Det känns skönt, att någorlunda kunna styra över sitt egna liv och träffa folk som man inte träffat på länge, säger Marcus Theng.

– Det känns jättebra, speciellt för krögarna som är vänner till en. Man känner hopp för en ljusare framtid. Vi alla längtar för att denna pandemi ska ta slut och att man kan få träffa sina nära och kära utan att behöva ha den oro man haft i över ett år, säger Rodrigo Vidal.

– Jag tycker att det känns väldigt kul att det börjar kännas som vanligt igen, hoppas dom öppnar ännu längre snart, säger Olivia.

– Jag tycker att det är sjukt kul att Templet har öppet längre. Å andra sidan så var det skönt när stan stängde klockan 20.30 så man kunde komma hem i bra tid, säger han.

– Så himla gött, berättar en glad Hampus Palmqvist.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 juni 2021 00:00

En stulen grävmaskin hittades i Södertälje

IMG_4113

Foto: Privat

En grävmaskin blev stulen från en byggarbetsplats, men dagen efter återfanns den i Södertälje av en privatperson.

På torsdagen blev en grävmaskin stulen från en byggarbetsplats i Södertälje genom att den togs ut genom ett stängsel. Grävmaskinen, som ägs av ett företag i Kungsör, anmäldes som stulen samma dag, men den påträffades nästa dag vid Södertälje hamn.

Enligt rapporter hade tjuvarna lyckats avmontera delar från maskinen innan den upptäcktes av en förbipasserande person. Den förbipasserande blev misstänksam då maskinen var gömd vid Framnäsvägen och kontaktade polisen.

Ägaren kontaktades och kunde hämta sin maskin. För närvarande har dock inga misstänkta personer gripits i samband med händelsen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 3 september 2023 21:52

Här testas nya solcellsdrivna lastbilen – ”Vi är i framkant”

Scania

Pressbild: Scania

En soldriven hybridlastbil, utrustad med solpaneler på släpets tak och sidor, testas på allmän väg. Lastbilens egenproducerade solenergi förväntas sänka driftkostnader och utsläpp avsevärt.

– Aldrig tidigare har solpaneler använts för att ge energi till en lastbils drivlina. Denna naturliga energikälla kan minska transportsektorns klimatutsläpp betydligt. Vi är i framkanten i utvecklingen av nästa generations lastbilar, säger Stas Krupenia, Head of Research Office, Scania i ett pressmeddelande.

Testet är resultatet av ett tvåårigt forskningssamarbete mellan Scania, Uppsala universitet, Eksjö Maskin & Truck AB, Midsummer AB, Ernsts Express och Dalakraft. Projektet syftar till att utvärdera solenergins påverkan och minskning av koldioxidutsläpp samt att utveckla lätta och effektiva solceller för lastbilar.

Scanias nya soldrivna lastbilen. Pressbild

– Det är ett spännande projekt där akademi och industri arbetar tillsammans för att minska klimatpåverkan från lastbilstransporter. Resultaten från den här unika lastbilen kommer att vara mycket intressanta, säger Erik Johansson, ledare för projektet och professor i fysikalisk kemi, Uppsala universitet.

Lastbilens släp täcks till största del av solceller från företaget Midsummer och ger en elkörsträcka på upp till 5 000 kilometer per år i Sverige. Forskningen omfattar även nya tandemsolceller och utvärderar hur laddningen påverkar elnätet och möjligheten att sälja överskottet i framtiden.

– El från solpaneler kan öka räckvidden för en hybridlastbil, något som sparar bränsle och minskar koldioxidutsläpp. Här vill vi vara en aktör att räkna med, något som möjliggörs med banbrytande projekt som detta, säger Erik Olsson, Chef för företagsutveckling, Midsummer.

Den hybridlastbil som testas har 560 hästkrafter och 100 kvadratmeter solpaneler.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 3 september 2023 21:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors