Företag i fokus:

Så var första helgen efter nya öppettiderna på krogen ”-Äntligen”

Det var en underbar stämning i Södertälje och i restaurangerna, då Telgenytt besökte olika krogar under helgen. Folk var glada och njöt av solen i en levande stad som strålade och hade en magisk puls.

Ovan ser vi vännerna Martin Fredin, Andreas Petrányi, Niklas Petrányi och Rodrigo Vidal som passade på att njuta av vädret och nya öppettiderna.

Det var i tisdags som Telgenytt skrev en artikel om nya restriktionerna som började gälla 1 juni, Södertäljes krögare ser fram emot att få hålla öppet till 22.30, där restauranger får förlängda öppettider och krögare fick säga sitt.

Beskedet togs emot med öppna armar av krögarna som haft ett tufft halvår. I helgen valde Telgenytt istället att fråga restaurangbesökare om vad de tycker om nya öppettiderna för restaurangerna.

– Äntligen kan man gå ut och ha kul! Hänga på Ceasars och dricka Coconut Daiquiris med vänner, då känner man att man lever, säger Lena Hansen med ett glatt leende.

– Vi tycker att det är fantastiskt, man har saknat att kunna umgås med vänner efter 20:00. Det är verkligen efterlängtat, inte minst för restaurangerna som haft det tufft ett bra tag, säger Robert och Metin Ataseven.

– Tycker att det är underbart att de har förlängt. Längtar till allting är normalt igen, säger Izla Unesi och får medhåll från sin vän Niclas.

– Det känns skönt, att någorlunda kunna styra över sitt egna liv och träffa folk som man inte träffat på länge, säger Marcus Theng.

– Det känns jättebra, speciellt för krögarna som är vänner till en. Man känner hopp för en ljusare framtid. Vi alla längtar för att denna pandemi ska ta slut och att man kan få träffa sina nära och kära utan att behöva ha den oro man haft i över ett år, säger Rodrigo Vidal.

– Jag tycker att det känns väldigt kul att det börjar kännas som vanligt igen, hoppas dom öppnar ännu längre snart, säger Olivia.

– Jag tycker att det är sjukt kul att Templet har öppet längre. Å andra sidan så var det skönt när stan stängde klockan 20.30 så man kunde komma hem i bra tid, säger han.

– Så himla gött, berättar en glad Hampus Palmqvist.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 juni 2021 00:00

Trafikolycka vid Hagaberg – Flera fordon inblandade

Räddningstjänst Olycka

Arkivbild

En trafikolycka inträffade mellan tre personbilar på E4 i i höjd med Hagaberg. Räddningstjänst och polis ryckte snabbt ut till olycksplatsen för att bistå med hjälp.

Det var strax innan klockan 13 på lördagen som en kollision ägde rum på E4 i närheten av Hagaberg i södergående riktning. Som en följd av olyckan hindrades trafikflödet och ett körfält var helt avstängt under räddningsarbetet.

Ambulans larmades också till platsen enligt rapporter, men skadeläget är för närvarande oklart. Enligt polisens uppgifter ska de drabbade personerna dock vara ”vakna och talbara” vid ankomsten.

Vid klockan 14 hade situationen normaliserats och vägen hade återigen öppnats för trafik.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 12:45
Senast uppdaterad: 2 september 2023 12:48

Man utvisas från Sverige efter branden på Täppgatan

DSC_0068-2

Foto: Alexander Isa

Under våren greps en person misstänkt för mordbrand efter att en kraftig lägenhetsbrand bröt ut på Täppgatan. Nu har mannen, trots att han nekat till anklagelserna, blivit dömd i tingsrätten.

Vid 17:25 på fredagen den 19 maj utbröt en omfattande lägenhetsbrand på bottenvåningen i en bostadsbyggnad på Täppgatan. Räddningstjänsten anlände till platsen och möttes av en helt övertänd lägenhet.

Nio personer blev evakuerade och fem av dem behövde vård för rökskador, varav en kvinna hade nödgats ta sig ut från sin balkong med hjälp av ett rep. Två timmar efter brandens utbrott lyckades polisen gripa en 28-årig man som senare åtalades för mordbrand.

Trots initiala erkännanden från mannen som greps i samband med händelsen ändrade han senare sin ståndpunkt och förnekade att han hade anlagt branden.

Lägenheten på Täppgatan totalförstördes i samband med branden den 19 maj. Foto: Alexander Isa

Trots att mannens inställning förändrades, fann tingsrätten honom skyldig med hänsyn till både bevisen som klargjorde var och hur branden startade samt de vittnesmål som stödde detta.

Då det ansågs att mannen hade begått brottet under påverkan av en allvarlig psykisk störning, beslutades det att han skulle få rättspsykiatrisk vård med en särskild prövning för utskrivning. Dessutom fattades beslut om att han skulle utvisas från landet.

Mannen har också ålagts att ersätta de drabbade boende och ett försäkringsbolag som behövde återställa en av lägenheterna för cirka 19 000 kronor.

BILDEXTRA/TV: Kraftig lägenhetsbrand i centrala Södertälje

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 10:09
Senast uppdaterad: 2 september 2023 10:09

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors