Företag i fokus:

Så var första helgen efter nya öppettiderna på krogen ”-Äntligen”

Det var en underbar stämning i Södertälje och i restaurangerna, då Telgenytt besökte olika krogar under helgen. Folk var glada och njöt av solen i en levande stad som strålade och hade en magisk puls.

Ovan ser vi vännerna Martin Fredin, Andreas Petrányi, Niklas Petrányi och Rodrigo Vidal som passade på att njuta av vädret och nya öppettiderna.

Det var i tisdags som Telgenytt skrev en artikel om nya restriktionerna som började gälla 1 juni, Södertäljes krögare ser fram emot att få hålla öppet till 22.30, där restauranger får förlängda öppettider och krögare fick säga sitt.

Beskedet togs emot med öppna armar av krögarna som haft ett tufft halvår. I helgen valde Telgenytt istället att fråga restaurangbesökare om vad de tycker om nya öppettiderna för restaurangerna.

– Äntligen kan man gå ut och ha kul! Hänga på Ceasars och dricka Coconut Daiquiris med vänner, då känner man att man lever, säger Lena Hansen med ett glatt leende.

– Vi tycker att det är fantastiskt, man har saknat att kunna umgås med vänner efter 20:00. Det är verkligen efterlängtat, inte minst för restaurangerna som haft det tufft ett bra tag, säger Robert och Metin Ataseven.

– Tycker att det är underbart att de har förlängt. Längtar till allting är normalt igen, säger Izla Unesi och får medhåll från sin vän Niclas.

– Det känns skönt, att någorlunda kunna styra över sitt egna liv och träffa folk som man inte träffat på länge, säger Marcus Theng.

– Det känns jättebra, speciellt för krögarna som är vänner till en. Man känner hopp för en ljusare framtid. Vi alla längtar för att denna pandemi ska ta slut och att man kan få träffa sina nära och kära utan att behöva ha den oro man haft i över ett år, säger Rodrigo Vidal.

– Jag tycker att det känns väldigt kul att det börjar kännas som vanligt igen, hoppas dom öppnar ännu längre snart, säger Olivia.

– Jag tycker att det är sjukt kul att Templet har öppet längre. Å andra sidan så var det skönt när stan stängde klockan 20.30 så man kunde komma hem i bra tid, säger han.

– Så himla gött, berättar en glad Hampus Palmqvist.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 juni 2021 00:00

Sparkad tjänsteman kräver skadestånd – ”Arbetsgivaren har inte följt lagen”

IMG_6012

En högt uppsatt kommuntjänsteman dömdes för mutbrott och sparkades från tjänsten i juni. Nu kräver han skadestånd från kommunen samt att hans avsked ogiltigförklaras, enligt rapporter från SVT.

– Arbetsgivaren har inte följt lagen om anställningsskydd, exempelvis prövades inte en omplacering först, säger Thomas Witting, lokal fackförbundsordförande, till SVT Södertälje.

Det var i juni 2022 som polisen stormade mannens bostad och förde honom till stationen, där han förklarades misstänkt för mutbrott i tingsrätten. En lång utredning inleddes och i april tidigare i år dömdes han för mutbrott. Kort därefter meddelade kommunen att tjänstemannen inte fick jobba kvar.

På onsdagen rapporterade SVT att tjänstemannen krävde att avskedandet ogiltigförklaras, samtidigt som han via fackförbundet Vision begär ett skadestånd på 250 000 kronor samt 24 månadslöner.

”Södertälje kommun vet verkligen hur man behandlar personal på ett bra sätt. Jag har varit anställd i drygt 16 år i Södertälje kommun, nu avskedad på olagliga grunder.”, skrev tjänstemannen till sin tidigare chef i ett mail, som SVT tagit del av.

Nu tar tjänstemannen bladet från munnen och berättar för Lt att han kräver rättvisa från kommunen. Han påpekar att de stängde av honom från löneutbetalningar i åtta långa månader och dessutom underlät att betala ut hans sjukpenning.

(Annonslänk)

– Att den här kommunen där jag är uppväxt i, där mina barn växer upp behandlar någon så här som har jobbat där i 16 år för att han har spelat fem padelmatcher i en väns padelhall. Det är ju det som det här handlar om. Jag tycker väldigt mycket om Södertälje och jag är fortfarande väldigt förvånad över att en så stor arbetsgivare behandlar sin personal på det här sättet, det kan jag säga, säger han till tidningen.

Tjänstemannen fälldes av Södertälje tingsrätt till en villkorlig dom och 70 dagsböter för tagande av muta i samband med padeltider, med ett totalbelopp på 17 500 kronor.

Vidare berättar han för Lt att familjen har blivit uthängd sedan nyheten uppdagades förra året. Hans familj har mått dåligt och har behövt söka professionell hjälp för att kunna hantera den påfrestande situationen.

– Jag har inte gått ut i medier och sagt något illa om min arbetsgivare, men de har tagit varje chans att gå ut och tala om att jag har förstört Södertäljes varumärke med mera, säger den avskedade tjänstemannen till Lt.

Den dömda tjänstemannen överklagade tingsrättens dom till hovrätten, som i maj beslutade att ompröva fallet. Dock har inget datum satts för när förhandlingen kommer att inledas.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 06:23
Senast uppdaterad: 1 september 2023 06:23

Fluortanterna är på turné igen – Besöker Södertälje

901f3ec6f4b24505_org

Pressbild: Folktandvården

Enligt rapporter drabbas barn i utsatta områden oftare av hål i tänderna än andra barn. Idag kommer Folktandvårdens fluortanter till Södertälje för att prata om hur man får en frisk mun genom hela livet.

– Det här är en av de roligaste delarna av mitt jobb! Barnen tycker alltid att det är spännande när man kommer, och många vill visa upp sina tänder och berätta hur de borstar varje dag. Det känns att vi gör skillnad när vi är ute, säger Sivajini Suren, fluortant och tandsköterska i Södertälje.

2022 genomförde Region Stockholm en undersöknign där de kunde konstatera att barn i utsatta områden löper större risk att drabbas av karies. Trots att vårdbehovsområdenas indelning inte direkt kopplas till socioekonomi, kolliderar de ofta med socialt utsatta eller isolerade områden med högst vårdbehov.

På Fluortantens dag, idag den 1 september, besöker Folktandvården olika delar av Stockholm för att diskutera betydelsen av en frisk mun genom livet. Dessa personer arbetar normalt med att lära grundskolebarn om korrekt tandvård, med målet att förbättra tandhälsan i regionen.

Idag mellan klockan 10.00 och 13.00 finns vi här för att möta barn och föräldrar samt svara på frågor kring livslång tandvård.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 03:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors