Företag i fokus:

Så var första helgen efter nya öppettiderna på krogen ”-Äntligen”

Det var en underbar stämning i Södertälje och i restaurangerna, då Telgenytt besökte olika krogar under helgen. Folk var glada och njöt av solen i en levande stad som strålade och hade en magisk puls.

Ovan ser vi vännerna Martin Fredin, Andreas Petrányi, Niklas Petrányi och Rodrigo Vidal som passade på att njuta av vädret och nya öppettiderna.

Det var i tisdags som Telgenytt skrev en artikel om nya restriktionerna som började gälla 1 juni, Södertäljes krögare ser fram emot att få hålla öppet till 22.30, där restauranger får förlängda öppettider och krögare fick säga sitt.

Beskedet togs emot med öppna armar av krögarna som haft ett tufft halvår. I helgen valde Telgenytt istället att fråga restaurangbesökare om vad de tycker om nya öppettiderna för restaurangerna.

– Äntligen kan man gå ut och ha kul! Hänga på Ceasars och dricka Coconut Daiquiris med vänner, då känner man att man lever, säger Lena Hansen med ett glatt leende.

– Vi tycker att det är fantastiskt, man har saknat att kunna umgås med vänner efter 20:00. Det är verkligen efterlängtat, inte minst för restaurangerna som haft det tufft ett bra tag, säger Robert och Metin Ataseven.

– Tycker att det är underbart att de har förlängt. Längtar till allting är normalt igen, säger Izla Unesi och får medhåll från sin vän Niclas.

– Det känns skönt, att någorlunda kunna styra över sitt egna liv och träffa folk som man inte träffat på länge, säger Marcus Theng.

– Det känns jättebra, speciellt för krögarna som är vänner till en. Man känner hopp för en ljusare framtid. Vi alla längtar för att denna pandemi ska ta slut och att man kan få träffa sina nära och kära utan att behöva ha den oro man haft i över ett år, säger Rodrigo Vidal.

– Jag tycker att det känns väldigt kul att det börjar kännas som vanligt igen, hoppas dom öppnar ännu längre snart, säger Olivia.

– Jag tycker att det är sjukt kul att Templet har öppet längre. Å andra sidan så var det skönt när stan stängde klockan 20.30 så man kunde komma hem i bra tid, säger han.

– Så himla gött, berättar en glad Hampus Palmqvist.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 juni 2021 00:00

Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

2022_05_haglin

Södertäljesonen Carl Hagelin. Foto: Cc.

Södertäljesonen och tvåfaldige Stanley Cup-mästaren Carl Hagelin avslutar sin hockeykarriär. Detta meddelade han på onsdagskvällen lokal tid.

Det var under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året som Hagelin drabbades av en allvarlig ögonskada. Han fick en klubba rakt i vänster öga som spräckte åderhinnan och tvingade honom till en lång paus.

Sedan olyckan har 35-åringen genomgått flera operationer i hopp om att kunna återvända, vilket han också gjorde.

Hösten 2022 gjorde han comeback på isen, där han bar ett överdimensionerat, tonat visir för att kunna delta. Men nu meddelar han på sociala medier att ögonskadan är alltför allvarlig för att kunna fortsätta i sporten som har gett honom så många minnen.

– Jag kommer att sakna att gå i strid med mina lagkamrater dagligen, jag kommer att sakna säsongernas toppar och dalar. Inget gör mig mer exalterad än att kliva ut på isen inför 20 000 passionerade fans. Jag vill tacka alla mina fantastiska lagkamrater, tränare, läkare och övrig personal som jag har träffat och spelat med under åren. Slutligen vill jag tacka min familj, min fru och mina barn, för allt deras stöd. De har gjort det möjligt för mig att leva ut min dröm. Tack så mycket, skriver Södertäljesonen Carl Hagelin på Instagram.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 21:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 07:37

Fordon voltade vid Nykvarn – En person förd till sjukhus

Ambulans

Arkivbild.

En singelolycka inträffade på onsdagseftermiddagen nära Nykvarn, varpå flera räddningsenheter ryckte ut. Enligt polisens uppgifter blev en äldre man fastklämd och fördes senare till sjukhus.

En man i 70-års ålder skadades i en singelolycka på väg 576 nära Nykvarn. Olyckan inträffade strax efter klockan 17 på onsdagen när han blev fastklämd efter att hans fordon voltade. Räddningspersonal lyckades få ut mannen från bilen, men skadeläget är i nuläget oklart. Den äldre mannen har förts till sjukhus för vidare kontroll.

I samband med olyckan var vägen svåråtkomlig i båda riktningarna, men kort efter incidenten kunde vägen öppnas upp för trafik och fordonet bärgades från platsen.

Enligt polisen kommer en anmälan om vårdslöshet att upprättas.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 18:20
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 18:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors