Företag i fokus:

Långa väntetid för passbokning ”Behovet och viljan att resa ökar”

Du som vill ansöka om pass inför sommarens resa, kan även boka tid för pass i andra delar av Sverige. Ska du inte resa i närtid kan du gärna vänta med din passbokning till efter högsäsongen.

Kötiderna är nu långa i Stockholms län för att boka tid för ansökan om pass inför sommarresan. Alla passexpeditioner gör allt de kan för att möta behovet av bokningsbara tider. Tiderna släpps löpande i länet, men innan restriktionerna lättar är det svårt att möta inflödet med ansökningar om pass, säger Sandra Karman regional samordnare för pass.

På grund av pandemin hade region Stockholm i slutet av mars, utfärdat cirka 45 procent färre (motsvarar cirka 270 000) pass jämfört med förgående år. Då informerade polisen medborgare i Stockholms län och på Gotland att söka pass och nationellt id-kort i god tid om de ska resa under 2021, för att slippa långa väntetider.

– Nu i juni ser vi att läget är förändrat, där många av tiderna i Stockholms län har blivit uppbokade, dels i takt med att behovet och viljan att resa ökar och fler blir vaccinerade, dels efter vår externa informationssatsning i april. Nationellt kan man se att det ökade flödet främst är i storstadsregionerna, säger Sandra Karman.                   

Under våren har två stationer öppnat upp för utlämning av pass; på Vällingby polisstation och Södermalm polisstation. Det här menar Sandra Karman har god inverkan på regionens passhantering:

– Internt innebär det en lättnad då vi får en större spridning i regionen var medborgarna kan hämta ut pass. Då minskas även flödet på de expeditioner där vi tar emot ansökan, där de kan släppa fler bokningsbara tider om färre hämtar ut sina pass. Externt så är det självklart en bra service att medborgarna har fler expeditioner som urval kring var de vill hämta sitt pass.

Idag den 8 juni går en film ut i sociala medier där budskapen till medborgarna främst är att det är möjligt att boka tid för att ansöka om och hämta ut pass i hela Sverige, samt vänta med att ansöka om pass om de inte ska resa i närtid.

– Har du svårt att få en tid för ansökan om pass i Stockholms län uppmuntrar vi till att titta på närliggande regioner där det för närvarande inte är väntetider. Du kan också välja att hämta ut sin resehandling på någon av våra expeditioner även om du ansökt om den i en annan region, säger Sandra Karman.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 8 juni 2021 00:00

Starkt år för Scania – ”Har varit ett händelserikt år”

Kallsater

David Källsäter, vd, Scania Sverige. Foto: Elmia Lastbil.

2023 blev ett framgångsrikt år för Scania. Trots komponentbrist och en svagare konjunktur, lyckades bolaget öka sina marknadsandelar och registreringar av tunga fordon, särskilt förbränningsmotorer.

– 2023 har varit ett händelserikt år där vi bland annat stoppade chassimonteringen i Södertälje under några månader för att anpassa ordinarie chassiline för ellastbilar. Vi invigde även batterisammansättningsfabriken där vi monterar batterimoduler och batteripack baserat på Northvolts celler, säger Scanias VD, David Källsäter.

Med 2856 registrerade fordon under året, vilket representerar en ökning från 40,6 procent 2022 till 43,1 procent 2023, dominerade Scania marknaden för lastbilar med förbränningsmotorer i Sverige.

Källsäter betonade vikten av deras V8-motorer och den nya Super-drivlinan, som utmärker sig med den lägsta bränsleförbrukningen på marknaden enligt jämförelsetester. Han underströk även betydelsen av att minska bränsleförbrukningen i förbränningsmotorer för att nå klimatmål, och lyfte fram möjligheten att använda förnybara drivmedel som HVO, biogas och RME.

– Det är glädjande att elektrifieringen ökar i Sverige. Tyvärr har vi inte kunnat leverera så många fordon under 2023 som vi önskat. Samtidigt är kunderna väldigt nöjda med de ellastbilar som levererats, säger Källsäter.

(Annonslänk)

Förutom framgångar med förbränningsmotorer, gjorde Scania betydande framsteg inom hållbara transportlösningar. Andelen hållbara fordon (RME, gas, elektriska och hybridlösningar) bland Scanias registrerade fordon ökade till 24,2 procent, en ökning med 9,5 procentenheter jämfört med föregående år. Elektriska fordon i branschen ökade med 73,5 procent jämfört med 2022.

Scania har också engagerat sig i att bygga världens mest hållbara ellastbil och införde nyligen gröna inköpskrav på sina leverantörer. I december mottog de den tyska utmärkelsen European Transport Award för sina ellastbilar, baserat på hållbarhetskriterier.

Företaget har ambitiösa klimatmål för sin leverantörskedja, produktion och kundernas koldioxidutsläpp, och var den första lastbilstillverkaren som antog vetenskapliga mål enligt Science Based Target initiative.

– Jag kan konstatera att vår plan för klimatmålen håller. Andelen lastbilar som är anpassade för ett förnybart drivmedel står idag för drygt en fjärdedel av vår totala volym. Inom fem år ska denna volym mer än fördubblas, säger David Källsäter.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 18:13

Är Socialdemokraternas nya målgrupp de svagsinta?

Granberg foto- Liza

Foto: Liza Simosson

Forskning visar på att medelintelligensen har ökat för varje generation under hela 1900 talet fram till 2000 talet, då den i stället sjunker år för år, något som Socialdemokraterna verkar ha tagit fasta på och dragit slutsatsen att sanning och fakta inte är lika viktigt längre, utan det är vad man säger för stunden och hur många som kan tänkas tro på det som räknas!

Jag drar denna slutsats då jag aldrig tidigare sett något riksdagsparti så systematiskt kabla ut uppenbara lögner helt utan att skämmas, även när en lögn synas i riksmedia står man fast vid lögnen då man kallt räknar med att de svagsinta inte ska faktagranska utan i stället blint tro på den falska propaganda som öses ut.

Jag tänker främst på Magdalena Anderssons (S) utspel om att man alltid haft en stram invandringspolitik, det trots att man styrde Sverige mellan 2014–2022 då invandringen var extremt hög och okontrollerad.

Nu påstår Socialdemokraterna att det är alla andras fel att Sverige haft en okontrollerad invandring under Socialdemokraternas period vid makten.
Ett bisarrt utspel, tror ens de svagsinta på den lögnen?

När man ställs mot väggen av journalister som faktiskt ställer de rätta frågorna om Socialdemokraternas politik under perioden 2014–2022 och om den verkligen var för en stram invandring? – Ja då skyller man på Miljöpartiet, det var nog mer en MP regering än en S regering under den perioden. Noterbart är att Daniel Helldén (MP) har varit tydlig med raka motsatsen till en stram invandring om de ska ingå i en regering efter valet 2026 = Repris?

”Att uppenbart ljuga för folket ökar på politikerföraktet”

Att uppenbart ljuga för folket ökar på politikerföraktet enormt och även misstron mot myndighetspersoner, det skadar samhället som helhet.

Som Realist så bygger hela min politiska idé på att politiken ska vara transparent och tydlig i vad man står för och vad man vill göra eller inte göra, man ska också erkänna misstag som gjorts och inte skylla ifrån sig på andra, ta ansvar helt enkelt!

Ni som har följt mig vet att jag inte bara skäller på Sossar, utan även på moderater när det behövs då de sedan 2022 ingår i styret av Södertälje tillsammans med S och MP.

(Annonslänk)

Jag diskriminerar inget parti, alla som slösar bort skattepengar eller ljuger om fakta förtjänar att granskas, oppositionens uppdrag är att granska makthavarna!

Jag har varit tydlig med att jag vill återinföra tjänstemannaansvaret, och att det ska bli konsekvenser även när politiker slarvar bort skattepengar oavsett partitillhörighet!
Jag blir illamående när politiker kan göra bort sig nästan hur mycket som helst utan konsekvens, man löser sina skandaler genom att i efterhand bevilja sig själva ansvarsfrihet,
som i exemplet Fornhöjdsskandalen som sannolikt lett till åtal i det privata näringslivet.

Jag kommer inte helt osökt in på Ingela Nylund Watz (S) som är riksdagsledamot sedan 2010 och varit med under åren 2014–2022 då MP regeringen med S styrde Sverige.

I LT 6/2 drar Ingela i sin insändare helt skamlöst ett streck över S ansvar för samhällsutvecklingen under sina år vid makten, och att bankerna tog ut miljardvinster även under deras tid ”glömmer” hon och menar på att det är nya regeringens fel att bankerna tjänar mycket pengar.

”Drygt 1 år efter maktskiftet antyder Ingela, allt är nya regeringens fel”

Hon glömmer orsaker som kriget i Ukraina, hög inflation och höga räntor, det är inte problemet, utan alla samhällsproblem och familjers försämrade ekonomi har plötsligt uppstått på drygt 1 år efter maktskiftet antyder Ingela, allt är nya regeringens fel.

Att region Stockholm går back för första gången på 20 år sedan S tog över 2022 är också nya regeringens fel enligt Ingela Nylund Watz logik. Sist regionen gick back var också under en period av S styre, men det nämner inte Ingela såklart. Det skapar ett stort politikerförakt att ljuga så uppenbart för folket och förtroendet för politiker sjunker som en sten just tack vara utspel som Ingelas. En Fokus/Novus undersökning under valet 2022 visar på att så många som varannan väljare har tappat respekten för politiker och den politiska processen, inte så konstigt faktiskt.

Det är för Googlekunniga läsare tydligt att Ingelas insändare riktar sig mot svagsinta personer utan verklighetsförankring!

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors