Företag i fokus:

Vårdbolaget Attendo stoppar miljonbonus för chefer ”Tog emot enorma coronastöd från staten”

Attendo som verkar i stor del av landet, bland annat i Södertälje, har uppmärksammats stort efter Aftonbladet avslöjande hur flera medarbetare uppger att de manipulerat bonusgrundande enkäter. Samtidigt vägrar vårdjättens toppchefer ställa upp på en filmad intervju och bett om skriftliga frågor, skriver Aftonbladet.

Vårdjätten Attendo avskaffar nu sitt kritiserade bonussystem för operativa chefer, uppger koncernchefen Martin Tivéus för SVT Nyheter. Bolaget fick mycket kritik för att ha betalat ut bonusar till cheferna, trots att de tog emot stora coronastöd från staten.

Bakgrunden är den debatt som uppstått efter avslöjanden om missförhållanden bland annat kring Attendos hantering av coronapandemin på äldreboendet Sabbatsbergsbyn i Stockholm. I början av maj valde Attendos vd Martin Tivéus att skänka bort sin bonus, skriver TT

Efter Aftonbladets avslöjande så har nu fler anställda berättat om fusket med enkäter som är bonusgrundande för cheferna. Av rädsla för repressalier vill de vara anonyma, enligt Aftonbladet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 8 juni 2021 00:00

Elbil började brinna mitt under körningen

Olycka

Arkivbild

Under lunchtid på tisdagen utbröt en brand i en elbil på E4:s södergående riktning nära Hölö Mörkö, vilket ledde till polis- och räddningsinsats.

(Annonslänk)

Klockan 12.40 på tisdagen larmades räddningstjänsten om en elbil i brand på E4 söder om Hölö Mörkö. Branden, som startade medan bilen var i rörelse, ledde till att polisen snabbt dirigerades till olycksplatsen för att assistera med trafikavspärrningar och säkerhetsåtgärder.

De inledande rapporterna indikerar att ingen person kom till skada i händelsen. Det framgår dock att bilens motorhuv totalförstördes i branden.

I samband med branden uppstod större trafikstockningar, men fordonet kunde bärgas från platsen en kort stund senare och trafiken kunde återgå till det normala.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 april 2024 13:49
Senast uppdaterad: 2 april 2024 13:54

SMHI varnar för starka vindar och snökaos

Snö tåg

Foto: Alexander Isa

Stockholms län, inklusive Södertälje, står inför en gul vädervarning under tisdagen, med förväntningar om kraftigt snöfall som kan orsaka omfattande trafikstörningar och risk för elavbrott.

En gul vädervarning har utfärdats över Stockholms län för den 2:a april, med prognoser som pekar på ymnigt snöfall, potentiellt uppgående till 15 cm lokalt, och starka vindar. Denna kombination förutspår att medföra signifikanta trafikproblem, inklusive halka, snömodd och dålig sikt, vilket i sin tur kan leda till förseningar och inställda avgångar inom såväl väg-, buss-, tåg-, som flygtrafiken.

Särskilt utsatta blir öppna landskap där snöröjning inte hunnit med eller där trafikolyckor kan begränsa framkomligheten ytterligare. Dessutom varnar man för att områden med luftburna elledningar kan uppleva störningar i både el- och teleförsörjningen, framförallt när temperaturen ligger nära fryspunkten.

Vädret förväntas dra sig österut under natten mot den 3:e april, vilket kan ge en viss lättnad från de mest intensiva snöfallen och vindarna.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 april 2024 09:24
Senast uppdaterad: 2 april 2024 09:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors