Företag i fokus:

Nykvarns kommun sålde fastighet för halva marknadsvärdet – helt oannonserat

Det var i mars som Lt skrev en artikeln om en fastighetsaffär mellan Nykvarns kommun och Kilenkrysset. En affär som gjordes helt utan mäklare och inte annonserades på öppen marknad.

– Jag blev helt paff när ja läste om försäljningen. Hur tänkte kommunen här egentligen. Att säga att Kilenkrysset är seriösa köpare rättfärdigar inte försäljningen alls. Fastigheten borde publicerats på Hemnet där fler seriösa köpare kunnat vara delaktiga i en öppen försäljning, säger en person till Telgenytt som vill vara anonym. 

Efter artikeln i Lt JO-anmäldes Nykvarns kommun där det menades att Nykvarn kommun inte varit aktsam med skattebetalarnas pengar och att den såldes till underpris, skriver Lt.

Men JO gick aldrig vidare med ärendet.

Fastigheten som är på 300 kvm och har en tomt på ca 9800 kvm såldes för 5,5 miljoner. 

– Hur dagens marknadspris ser ut så hade en sådan fastighet kunnat säljas för uppemot 10-12 miljoner enligt min bedömning, säger Andreas Ersson till Lt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 13 juni 2021 00:00

KLART: Han blir kommunens nya stadsdirektör

Magnus-Gyllen

Foto: Södertälje kommun

Södertälje har avslutat rekryteringen efter cirka 30 sökande till tjänsten som stadsdirektör. Det blir den erfarne Magnus Gyllestad som tillträder som kommunens nya högsta chef

– Jag ser verkligen fram emot att komma till Södertälje, säger kommunens nya stadsdirektör.

I början av sommaren bekräftade Stefan Hollmark att han avslutar tjänsten som kommunens nya stadsdirektör efter knappt två år på posten. Sedan dess har en intensiv rekryteringsprocess pågått för att hitta en ersättare, vilket kommunen nu har meddelat att de har gjort.

Magnus Gyllestad, nuvarande kommundirektör i Haninge kommun, är föreslagen som ny stadsdirektör i Södertälje kommun. Cirka 30 personer har visat intresse för tjänsten, men Gyllestad betraktas som huvudkandidaten. Men först återstår MBL-förhandlingar med fackliga organisationer och väntan på en obligatorisk säkerhetsprövning.

(Annonslänk)

– Som stadsdirektör ser jag det som en prioritet att stödja och främja ett blomstrande näringsliv, eftersom det är avgörande för Södertäljes framtid och välbefinnande för våra invånare, säger Magnus Gyllestad.

-Det är en spännande och dynamisk kommun i stark tillväxt. Jag har trivts bra i Haninge men känner efter sex år att det är dags för nästa steg. Jag hoppas att jag med min bakgrund och mina erfarenheter kan bidra på bästa sätt till att utveckla organisationen med målet att skapa ett gott liv för Södertäljeborna och ett hållbart samhälle, säger han.

Magnus Gyllestad har omfattande erfarenhet av ledande befattningar i politiskt styrda organisationer och har bland annat varit kommundirektör i Haninge sedan 2017. Han har även en utbildning som systemarkitekt och en officersexamen.

Kommunstyrelsen tog det eniga beslutet om anställningen idag, fredag den 29 september.

– Vi är mycket glada över att kunna rekrytera Magnus Gyllestad. Med sin mångåriga erfarenhet av att vara kommundirektör kommer han att axla rollen som stadsdirektör här i Södertälje bra. Jag är övertygad om att Magnus har de rätta egenskaperna för det arbetet, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (S). 

Läs även: – LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 10:26
Senast uppdaterad: 29 september 2023 10:41

Planerad skyskrapa stoppas – ”Det är för högt”

Kommun

Förslag från 2017. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Det var bäddat för en 29 våningar hög skyskrapa i Södertälje. Men istället vände kommunen i sista stund och föreslår nu en betydligt lägre byggnad.

– Som förslaget ser ut nu så är det för högt, säger Andreas Pålsson, stadsarkitekt på Samhällsbyggnadskontoret. 

År 2015 initierade kommunen planer för att uppföra en skyskrapa i kvarteret Sländan vid Tom Tits, där under de senaste åren hundratals nya bostäder har byggts. Diskussionerna om den nya skyskrapan pågick intensivt med flera inkomna förslag under de följande åren. Efter det avstannade diskussionerna fram till 2022.

Ett annat förslag på skyskrap vid Tom Tits. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Ett nytt förslag på en 29 våningar hög byggnad lämnades in för granskning och planerades att tas upp av Samhällsbyggnadsnämnden nu i oktober. Istället väljer kommunen att avslå detta förslag, ta ett nytt grepp om detaljplanen och istället föreslå en lägre byggnad.

– Kommunen har hela tiden sett att ett högt hus skulle passa på platsen, men vi har efter interna processer och diskussioner landat i att så som förslaget ser ut nu, med 29 våningar, så är det för högt, säger Pålsson, stadsarkitekt på Samhällsbyggnadskontoret.

– Vårt ansvar på Samhällsbyggnadskontoret är att utveckla Södertälje så bra som möjligt för alla Södertäljebor nu och i framtiden. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan utveckla det här kvarteret till något fantastiskt för staden, säger han.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 28 september 2023 17:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors