Företag i fokus:

Besvikelse och frustration över planer på nedläggning av finskaklasser ”Oerhört viktigt att klasserna inte läggs ner”

Stålhamraskolan. Bild: Södertälje kommun.

Ett möte mellan föräldrar, rektor, lärare och representanter från utbildningskontoret hölls den 24 maj där kommunen skulle presentera hur undervisningen på Stålhamraskolan skulle gå till. Men enligt Jenna Laakso, förälder på Stålhamraskolan, var mötet inte alls tillfredställande.

– Det var så mycket som vi inte fick svar på, inte alls ett tillfredställande möte, berättar hon för Telgenytt.

Frågan handläggs som, redovisning av beslutsunderlaget för nedläggning, i utbildningsnämnden, den 17:e juni av ansvariga politiker som sammanträder och diskutera frågan.
Beslut har ännu inte fattats, men det har skapat frustration och känsla av hjälplöshet från föräldrarnas sida som anser att det inte gått rätt till.

– Det har inte gått rätt till enligt minoritetslagen. Det har hållits ett samråd, men inte för alla sverigefinländare som detta kan tänkas beröra och varken vi eller barnen har fått inflytande i frågan. Vi ska vara delaktiga i frågan, men vi har haft svårt att få svar från någon, varken skolan eller kommunen.

Realistpartiets ledamot, Harri Salminen, motsätter sig en nedläggning av Stålhamraskolans finska klasser och menar att ett stort misstag bågås om klasserna läggs ner.

– Finska språket skyddas både av minoritetslagen, språklagen och av olika konventioner. Jag gick själv i finsk skola i Göteborg en gång i tiden och det var helt avgörande för att jag inte tappade språket i unga år. Det är oerhört viktigt att klasserna blir kvar. Försvinner klasserna nu så lägger vi in en motion om återupprättande, säger Harri Salminen från Realistpartiet.

Det har hittills lyckas samla in över 600 namn för att behålla finskaklasserna och fler verkar ansluta sig. Södertälje ett finskt förvaltningsområde, vilket medför ytterligare skyldigheter att skydda språket menar Harri Salminen.

– Jag och andra föräldrar placerade våra barn på Stålhamraskolan, enbart på grund av finskaklasserna som erbjudits, säger Jenna till Telgenytt.

Telgenytt har varit i kontakt med Rekorn, Mete Nordin, på Stålhamraskolan och meddelar att de senaste åren funnits ett kraftigt vikande intresse för att gå i finsk klass.

– Ett samrådsmöte hölls den 24 maj med föräldrar, samordnare från finskförvaltning, lärare, skolledning, verksamhetschef från utbildningskontoret, media och kommunikations enheten deltog. Men inget beslut är fattat, detta fattas av nämnden, säger Meta Nordin till Telgenytt

Men föräldrar från Stålhamraskolan har andra uppfattningar.

– Jag inte tror att dom tar med några andra aspekter i beslutet. Enligt dom flesta så har rektorn den största delen i beslutet och sedan ska skolan bara få ok från nämnden, säger Jenna Laakso.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 14 juni 2021 00:00

”Ovane” målskytten ordnade tre poäng mot Björklöven

Christopher Liljewall

SSK:s lagkapten Christopher Liljewall Foto: Shamash Oyal

Han får sällan rubrikerna men leder laget med sin oömma spelstil. Christoffer Liljewall brukar växa när det blir dags för de stora matcherna.

– Det är den här typen av matcher som kommer att spelas längre fram i ett slutspel, säger Stoffe om matchen mot Björklöven som spelades i måndags.

Att äntligen få vinna mot Björklöven var såklart skönt tyckte lagkaptenen Liljewall även om matchen enligt honom inte inte var den allra bästa insatsen av laget över 60 minuter.

– Jag tycker att spelet med puck var bättre mot djurgården än det var idag. Däremot tycker jag vi visar upp ett väldigt gediget försvarsspel. Vi har ett bra målvaktsspel och är väldigt uppoffrande i vårt spel, håller de ganska mycket på utsidan.

-Det var lite i andra perioden där vi hade några dåliga byten där de har lite lägen. I det stora hela har Björklöven inte så mycket farliga lägen under matchens gång. Defensivt sätt en väldigt bra in men sedan i spelet med puck finns det lite mer att önska. Ändå en stabil 3-0 seger mot ett lag vi inte slagit tidigare, det känns väldigt skönt.

Joona Voutilainen såg ställd ut när du gjorde 2-0. Tog pucken på något och ändrade riktning?

– Jag vet inte om jag ska vara ärlig. Jag försökte använda backen som lite skymning, drar pucken in mot kroppen och sedan skjuter mellan hans ben. Om den sedan touchar på honom på vägen vet jag faktiskt inte.

Läs även: Femte nollan: ”Laget spelade väldigt stabilt”

Det var inte mycket firande av dig efter målet, tycker du mest visade upp ett stoneface.

– Det är alltid roligt att göra mål, jag var väl kanske chockad själv att den gick in. Alltid roligt men det viktigaste är tre poäng.

”Stoffe” Liljewall pratar helst inte så mycket om sig själv eller vad han gör ute på isen utan hyllar hellre kollektivet.

– Jätteroligt att vi kunde hålla nollan, vi har haft bra målvaktsspel från både Claes och Tomas.

Christopher Lijlewall är nöjd över lagets uppoffrande spel Foto: Daniel Hansson

Två enormt bra matcher av Tomas Sholl mot Djurgården och Björklöven.

– Jag tycker att efter skadan har han kommit tillbaka på ett väldigt starkt sätt. Under den tiden hade Claes ett par matcher där han spelade jättebra.

Väldigt bra målvaktsspel senaste tiden men för att Tomas Sholl och Claes Endre ska kunna glänsa i målet så behövs också hjälp från resten av laget.

– Bra målvaktsspel och bra försvarsspel går ofta hand i hand, när vi tätat till defensiven och spelar uppoffrande så blir det lättare för målvakterna. Och när de spelar så stabilt som de gör så blir det lättare för oss utespelare att försvara.

– Bra att vi kan hitta det samspelet och hoppas vi kan bygga vidare på det nu.

Något som också kommer krävas när laget går in i ett slutspel. Christopher tycker laget är på rätt väg och pratar också om vad som kommer bli viktigt där.

– Tomas ser bra ut, försvaret ser bra ut och laget ser bra ut. Viktiga grejer som vi pratat och jobbat mycket med. Det är roligt att vi fått bra resultat i de senaste två matcherna. Det kommer bli tajtare, handlar om att ha en gedigen defensiv och vara effektiva när chanserna ges.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 februari 2024 18:15
Senast uppdaterad: 27 februari 2024 21:30

Förskola anmäld – Tvååring allvarligt skadad

Skarmavbild-2024-02-27-kl.-16.25.58

Bergviks förskola.
Bild: Google Maps

Efter en allvarlig olycka på Bergviks förskola i Södertälje, där en tvååring skadades, har både föräldrarna och kommunen anmält förskolan, rapporterar SVT.

(Annonslänk)

Den 18 januari drabbades en tvåårig barn av allvarliga skador på Bergviks förskola, vilket ledde till akut sjukhusvård inklusive operation och stygn. Incidenten har resulterat i en polisanmälan från barnets föräldrar och en kritisk utredning från kommunen som avslöjat brister i tillsyn och hantering från förskolans sida.

– Anledningen till att jag reagerade så starkt är att jag inte får uppriktiga svar. Jag får: ’Vi vet inte, vi var inte på plats, vi har inte sett någonting’, säger vårdnadshavaren till SVT, som fick svar om vad som hade hänt flera dagar senare.

Enligt SVT, tror skolan att tvååringen ramlat och slagit i ett bord. Utredningen pekar på att ingen pedagog var närvarande för att bevittna olyckan, vilket indikerar ett misslyckande i att upprätthålla adekvat tillsyn. Förskolan har erkänt att de inte omedelbart ringde efter en ambulans, ett misstag som nu riktat uppmärksamheten mot behovet av strängare säkerhetsprotokoll inom barnomsorgen.

– Jag förstår att det kan ske olyckor men det handlar om att vi inte fick svar när vi gång på gång försökte prata med förskolan, säger mamman till SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 februari 2024 16:32
Senast uppdaterad: 27 februari 2024 16:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors