Företag i fokus:

Besvikelse och frustration över planer på nedläggning av finskaklasser ”Oerhört viktigt att klasserna inte läggs ner”

Stålhamraskolan. Bild: Södertälje kommun.

Ett möte mellan föräldrar, rektor, lärare och representanter från utbildningskontoret hölls den 24 maj där kommunen skulle presentera hur undervisningen på Stålhamraskolan skulle gå till. Men enligt Jenna Laakso, förälder på Stålhamraskolan, var mötet inte alls tillfredställande.

– Det var så mycket som vi inte fick svar på, inte alls ett tillfredställande möte, berättar hon för Telgenytt.

Frågan handläggs som, redovisning av beslutsunderlaget för nedläggning, i utbildningsnämnden, den 17:e juni av ansvariga politiker som sammanträder och diskutera frågan.
Beslut har ännu inte fattats, men det har skapat frustration och känsla av hjälplöshet från föräldrarnas sida som anser att det inte gått rätt till.

– Det har inte gått rätt till enligt minoritetslagen. Det har hållits ett samråd, men inte för alla sverigefinländare som detta kan tänkas beröra och varken vi eller barnen har fått inflytande i frågan. Vi ska vara delaktiga i frågan, men vi har haft svårt att få svar från någon, varken skolan eller kommunen.

Realistpartiets ledamot, Harri Salminen, motsätter sig en nedläggning av Stålhamraskolans finska klasser och menar att ett stort misstag bågås om klasserna läggs ner.

– Finska språket skyddas både av minoritetslagen, språklagen och av olika konventioner. Jag gick själv i finsk skola i Göteborg en gång i tiden och det var helt avgörande för att jag inte tappade språket i unga år. Det är oerhört viktigt att klasserna blir kvar. Försvinner klasserna nu så lägger vi in en motion om återupprättande, säger Harri Salminen från Realistpartiet.

Det har hittills lyckas samla in över 600 namn för att behålla finskaklasserna och fler verkar ansluta sig. Södertälje ett finskt förvaltningsområde, vilket medför ytterligare skyldigheter att skydda språket menar Harri Salminen.

– Jag och andra föräldrar placerade våra barn på Stålhamraskolan, enbart på grund av finskaklasserna som erbjudits, säger Jenna till Telgenytt.

Telgenytt har varit i kontakt med Rekorn, Mete Nordin, på Stålhamraskolan och meddelar att de senaste åren funnits ett kraftigt vikande intresse för att gå i finsk klass.

– Ett samrådsmöte hölls den 24 maj med föräldrar, samordnare från finskförvaltning, lärare, skolledning, verksamhetschef från utbildningskontoret, media och kommunikations enheten deltog. Men inget beslut är fattat, detta fattas av nämnden, säger Meta Nordin till Telgenytt

Men föräldrar från Stålhamraskolan har andra uppfattningar.

– Jag inte tror att dom tar med några andra aspekter i beslutet. Enligt dom flesta så har rektorn den största delen i beslutet och sedan ska skolan bara få ok från nämnden, säger Jenna Laakso.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 14 juni 2021 00:00

Hans butik utses till Sveriges bästa digitala ombud

2023-ars-vinnare-1030x773-1

Under söndagens gala korades flera ombud i olika kategorier.
Pressbild

Södertäljebon Patrik Kaldoyo, ägare av Spelpoolen i Strängnäs, har genom åren skapat stora vinster för andelsägare. Nu prisas hans verksamhet som Sveriges bästa digitala spelombud.

Under december 2020 genererade Patrik Kaldoyos andelsspel nästan 12 miljoner kronor. Samma år lyckades Spelpoolen i Strängnäs att ensamma uppnå 13 rätt på Europatipset, vilket resulterade i en utdelning på över 2,8 miljoner kronor. Denna summa fördelades mellan Spelpoolen och fler andra andelsköpare genom ”Spela Tillsammans”.

Men det är inte första gången Södertäljebon Kaldoyo uppnått framgångar. Bland annat vann han år 2013 över 2,5 miljoner kronor på en månad för sina andelsägare.

I mitten på februari kröntes Kaldoyos ombud i Strängnäs till Sveriges bästa digitala spelombud. Under en ceremoni hyllades Svenska Spels främsta ombud, och priser delades ut i olika kategorier, inklusive ett hedersomnämnande för årets bästa ombudsportalsanvändare, ett pris som delades ut av Armand Duplantis. Totalt har Svenska Spel över 5 100 ombud över hela landet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 23:26

Tonåring dömd för mordförsök på 19-åring

tingsratt

Montagebild/Arkivbild

En 16-årig pojke från Gnesta döms till sluten ungdomsvård i ett år och sex månader för försök till mord, efter att ha försökt knivhugga en 19-åring i ansiktet.

I veckan meddelade tingsrätten sitt beslut mot en 16-årig pojke från Gnesta, för ett brutalt försök till mord samt flera fall av ringa narkotikabrott.

(Annonslänk)

Händelsen som ledde till åtalet inträffade den 23 juli 2023, då den dömde pojken angrep en 19-åring från Vagnhärad med en kniv, vilket resulterade i livshotande skador. Orsaken till incidenten var att 19-åringen, tillsammans med sin partner, försökte få tillbaka en skuld. Plötsligt angrep 16-åringen med en stor kökskniv, ungefär 30 centimeter lång, och skar 19-åringen i armen och ansiktet.

Pojken fördes till sjukhus för vård och senare kunde domstolen i åtalet konstatera att angreppet utfördes med uppsåt att döda. Utöver detta våldsbrott befanns den dömda pojken även skyldig till flera fall av ringa narkotikabrott, där han olovligen hade innehaft och använt cannabis samt andra substanser vid flera tillfällen under våren och sommaren 2023.

I domen, utöver straffet med sluten ungdomsvård i ett år och sex månader, ingick även ett skadestånd på 229 159 kronor till 19-åringen för kränkning, sveda och värk, sakskada samt utlägg. En del av detta belopp, 10 500 kronor, ska solidariskt betalas av den dömdes vårdnadshavare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 17:00
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 17:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors