Företag i fokus:

Besvikelse och frustration över planer på nedläggning av finskaklasser ”Oerhört viktigt att klasserna inte läggs ner”

Stålhamraskolan. Bild: Södertälje kommun.

Ett möte mellan föräldrar, rektor, lärare och representanter från utbildningskontoret hölls den 24 maj där kommunen skulle presentera hur undervisningen på Stålhamraskolan skulle gå till. Men enligt Jenna Laakso, förälder på Stålhamraskolan, var mötet inte alls tillfredställande.

– Det var så mycket som vi inte fick svar på, inte alls ett tillfredställande möte, berättar hon för Telgenytt.

Frågan handläggs som, redovisning av beslutsunderlaget för nedläggning, i utbildningsnämnden, den 17:e juni av ansvariga politiker som sammanträder och diskutera frågan.
Beslut har ännu inte fattats, men det har skapat frustration och känsla av hjälplöshet från föräldrarnas sida som anser att det inte gått rätt till.

– Det har inte gått rätt till enligt minoritetslagen. Det har hållits ett samråd, men inte för alla sverigefinländare som detta kan tänkas beröra och varken vi eller barnen har fått inflytande i frågan. Vi ska vara delaktiga i frågan, men vi har haft svårt att få svar från någon, varken skolan eller kommunen.

Realistpartiets ledamot, Harri Salminen, motsätter sig en nedläggning av Stålhamraskolans finska klasser och menar att ett stort misstag bågås om klasserna läggs ner.

– Finska språket skyddas både av minoritetslagen, språklagen och av olika konventioner. Jag gick själv i finsk skola i Göteborg en gång i tiden och det var helt avgörande för att jag inte tappade språket i unga år. Det är oerhört viktigt att klasserna blir kvar. Försvinner klasserna nu så lägger vi in en motion om återupprättande, säger Harri Salminen från Realistpartiet.

Det har hittills lyckas samla in över 600 namn för att behålla finskaklasserna och fler verkar ansluta sig. Södertälje ett finskt förvaltningsområde, vilket medför ytterligare skyldigheter att skydda språket menar Harri Salminen.

– Jag och andra föräldrar placerade våra barn på Stålhamraskolan, enbart på grund av finskaklasserna som erbjudits, säger Jenna till Telgenytt.

Telgenytt har varit i kontakt med Rekorn, Mete Nordin, på Stålhamraskolan och meddelar att de senaste åren funnits ett kraftigt vikande intresse för att gå i finsk klass.

– Ett samrådsmöte hölls den 24 maj med föräldrar, samordnare från finskförvaltning, lärare, skolledning, verksamhetschef från utbildningskontoret, media och kommunikations enheten deltog. Men inget beslut är fattat, detta fattas av nämnden, säger Meta Nordin till Telgenytt

Men föräldrar från Stålhamraskolan har andra uppfattningar.

– Jag inte tror att dom tar med några andra aspekter i beslutet. Enligt dom flesta så har rektorn den största delen i beslutet och sedan ska skolan bara få ok från nämnden, säger Jenna Laakso.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 14 juni 2021 00:00

SENASTE NYTT: Polis beskjutna med fyrverkerier

polis

Arkivbild

En polisbil utsattes för fyrverkeriattack under en insats i Ronna. En man i 20-årsåldern greps i samband med händelsen.

(Annonslänk)

Vid 21.45 på onsdagskvällen rapporterades en incident i Södertälje där fyrverkerier avfyrades mot en polisbil. Detta inträffade efter att polisen fått in rapporter om användning av fyrverkerier på flera platser i Södertälje under kvällen.

”När en sådan uppgift ska kontrolleras på Vallvägen skjuter en man raketer mot en polisbil. Mannen försöker sedan springa från platsen men blir upphunnen och infångad.”, skriver polisen.

Den gripne, som enligt polisen är i 20-årsåldern, fördes av polis till stationen, och i samband med händelsen kontrollerades även två andra unga män.

Händelsen, som för närvarande utreds som sabotage mot blåljuspersonal, resulterade inte i några personskador.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 22:59
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 22:59

Kvinna till sjukhus efter singelolycka – väjde för rådjur

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En kvinna fördes till sjukhus efter en singelolycka på Kiholmsvägen i Södertälje, där hon väjde för ett rådjur och kolliderade med ett träd.

(Annonslänk)

Vid 20.29 på onsdagskvällen nåddes SOS Alarm av larm om en trafikolycka på Kiholmsvägen i Södertälje. En personbil hade varit inblandad i en singelolycka efter att föraren väjt för ett rådjur och i processen kolliderat med ett träd.

Omedelbart larmades räddningstjänst, ambulans och polis till platsen för att bistå som anlände till platsen cirka 15 minuter senare. Föraren, en kvinna i 45-årsåldern, fördes med ambulans till sjukhus, men skadeläget är för närvarande oklart.

– Kvinnan var vaken och talbar när hon fördes till sjukhus, men ska ha klagat på smärtor i nacken, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 22:07
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 22:07

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors