Företag i fokus:

Besvikelse och frustration över planer på nedläggning av finskaklasser ”Oerhört viktigt att klasserna inte läggs ner”

Stålhamraskolan. Bild: Södertälje kommun.

Ett möte mellan föräldrar, rektor, lärare och representanter från utbildningskontoret hölls den 24 maj där kommunen skulle presentera hur undervisningen på Stålhamraskolan skulle gå till. Men enligt Jenna Laakso, förälder på Stålhamraskolan, var mötet inte alls tillfredställande.

– Det var så mycket som vi inte fick svar på, inte alls ett tillfredställande möte, berättar hon för Telgenytt.

Frågan handläggs som, redovisning av beslutsunderlaget för nedläggning, i utbildningsnämnden, den 17:e juni av ansvariga politiker som sammanträder och diskutera frågan.
Beslut har ännu inte fattats, men det har skapat frustration och känsla av hjälplöshet från föräldrarnas sida som anser att det inte gått rätt till.

– Det har inte gått rätt till enligt minoritetslagen. Det har hållits ett samråd, men inte för alla sverigefinländare som detta kan tänkas beröra och varken vi eller barnen har fått inflytande i frågan. Vi ska vara delaktiga i frågan, men vi har haft svårt att få svar från någon, varken skolan eller kommunen.

Realistpartiets ledamot, Harri Salminen, motsätter sig en nedläggning av Stålhamraskolans finska klasser och menar att ett stort misstag bågås om klasserna läggs ner.

– Finska språket skyddas både av minoritetslagen, språklagen och av olika konventioner. Jag gick själv i finsk skola i Göteborg en gång i tiden och det var helt avgörande för att jag inte tappade språket i unga år. Det är oerhört viktigt att klasserna blir kvar. Försvinner klasserna nu så lägger vi in en motion om återupprättande, säger Harri Salminen från Realistpartiet.

Det har hittills lyckas samla in över 600 namn för att behålla finskaklasserna och fler verkar ansluta sig. Södertälje ett finskt förvaltningsområde, vilket medför ytterligare skyldigheter att skydda språket menar Harri Salminen.

– Jag och andra föräldrar placerade våra barn på Stålhamraskolan, enbart på grund av finskaklasserna som erbjudits, säger Jenna till Telgenytt.

Telgenytt har varit i kontakt med Rekorn, Mete Nordin, på Stålhamraskolan och meddelar att de senaste åren funnits ett kraftigt vikande intresse för att gå i finsk klass.

– Ett samrådsmöte hölls den 24 maj med föräldrar, samordnare från finskförvaltning, lärare, skolledning, verksamhetschef från utbildningskontoret, media och kommunikations enheten deltog. Men inget beslut är fattat, detta fattas av nämnden, säger Meta Nordin till Telgenytt

Men föräldrar från Stålhamraskolan har andra uppfattningar.

– Jag inte tror att dom tar med några andra aspekter i beslutet. Enligt dom flesta så har rektorn den största delen i beslutet och sedan ska skolan bara få ok från nämnden, säger Jenna Laakso.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 14 juni 2021 00:00

Aggressiv hund gick till attack – en person skadad

Hund

Bilden har inget med händelsen att göra
Foto: Pexels

En man blev på måndagen utsatt för en hundattack i Ronna, vilket resulterade i skador och en polisanmälan.

Incidenten inträffade under måndagseftermiddagen, klockan 17:06. Enligt polisen var en man ute och promenerade med sin hund i Ronna, när en annan hund helt plötsligt gick till attack.

Det finns inga uppgifter om att mannen behövde föras med ambulans till sjukhus. Däremot ledde attacken till att mannen fick skador på sina händer. Polisen, som tillkallades till platsen, upprättade en polisanmälan om vållande till kroppsskada och kommer att utreda händelsen ytterligare.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 23:28
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 23:37

Maskerade personer rusade in i restaurang – En misshandlad

Polis

Arkivbild

En person utsattes för en misshandel inuti en restaurang på Klockarvägen av maskerade personer som stormade lokalen på måndagen.

(Annonslänk)

Det var vid lunchtid, klockan 13:55, som polisen larmades till en restaurang på Klockarvägen i Geneta. Inne i lokalen utsattes en person för en grov misshandel av flera maskerade personer.

Enligt uppgifter till Telgenytt anlände gärningspersonerna till platsen med bil, för att sedan rusa in i restaurangen där de angrep en person som befann sig. Uppgifterna tyder på att den misshandlade personen fick allvarliga skador och behövde söka vård. Dessutom ska, enligt uppgifter till Telgenytt, minst en misstänkt person ha gripits av polisen på plats, något som polisens presstalesperson inte har bekräftat i nuläget.

– Det är någon eller några som har varit inne på en restaurang och slagit någon där. Det verkar som att målsäganden och gärningspersonerna är okända. Det är lite oklart för mig exakt vad som har hänt. Jag har inga uppgifter om att någon har blivit frihetsberövad i ärendet, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Polisen bekräftar att en anmälan om misshandel har upprättats, samt att man för närvarande arbetar med att utreda omständigheterna kring misshandeln.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 22:17
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 22:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors