Företag i fokus:

Besvikelse och frustration över planer på nedläggning av finskaklasser ”Oerhört viktigt att klasserna inte läggs ner”

Stålhamraskolan. Bild: Södertälje kommun.

Ett möte mellan föräldrar, rektor, lärare och representanter från utbildningskontoret hölls den 24 maj där kommunen skulle presentera hur undervisningen på Stålhamraskolan skulle gå till. Men enligt Jenna Laakso, förälder på Stålhamraskolan, var mötet inte alls tillfredställande.

– Det var så mycket som vi inte fick svar på, inte alls ett tillfredställande möte, berättar hon för Telgenytt.

Frågan handläggs som, redovisning av beslutsunderlaget för nedläggning, i utbildningsnämnden, den 17:e juni av ansvariga politiker som sammanträder och diskutera frågan.
Beslut har ännu inte fattats, men det har skapat frustration och känsla av hjälplöshet från föräldrarnas sida som anser att det inte gått rätt till.

– Det har inte gått rätt till enligt minoritetslagen. Det har hållits ett samråd, men inte för alla sverigefinländare som detta kan tänkas beröra och varken vi eller barnen har fått inflytande i frågan. Vi ska vara delaktiga i frågan, men vi har haft svårt att få svar från någon, varken skolan eller kommunen.

Realistpartiets ledamot, Harri Salminen, motsätter sig en nedläggning av Stålhamraskolans finska klasser och menar att ett stort misstag bågås om klasserna läggs ner.

– Finska språket skyddas både av minoritetslagen, språklagen och av olika konventioner. Jag gick själv i finsk skola i Göteborg en gång i tiden och det var helt avgörande för att jag inte tappade språket i unga år. Det är oerhört viktigt att klasserna blir kvar. Försvinner klasserna nu så lägger vi in en motion om återupprättande, säger Harri Salminen från Realistpartiet.

Det har hittills lyckas samla in över 600 namn för att behålla finskaklasserna och fler verkar ansluta sig. Södertälje ett finskt förvaltningsområde, vilket medför ytterligare skyldigheter att skydda språket menar Harri Salminen.

– Jag och andra föräldrar placerade våra barn på Stålhamraskolan, enbart på grund av finskaklasserna som erbjudits, säger Jenna till Telgenytt.

Telgenytt har varit i kontakt med Rekorn, Mete Nordin, på Stålhamraskolan och meddelar att de senaste åren funnits ett kraftigt vikande intresse för att gå i finsk klass.

– Ett samrådsmöte hölls den 24 maj med föräldrar, samordnare från finskförvaltning, lärare, skolledning, verksamhetschef från utbildningskontoret, media och kommunikations enheten deltog. Men inget beslut är fattat, detta fattas av nämnden, säger Meta Nordin till Telgenytt

Men föräldrar från Stålhamraskolan har andra uppfattningar.

– Jag inte tror att dom tar med några andra aspekter i beslutet. Enligt dom flesta så har rektorn den största delen i beslutet och sedan ska skolan bara få ok från nämnden, säger Jenna Laakso.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 14 juni 2021 00:00

Foodora får hård konkurrens på hemleveranser i Södertälje

qwaymlpxemfnvkeml10w

Pressbild

Inom en snar framtid kommer Södertäljeborna att ha fler alternativ när det gäller att beställa hem mat. Inom kort förväntas Wolt etablera sig i Södertälje och därmed konkurrera med Foodora inom matleveranser, det rapporterar LT.

Under det senaste året har Södertäljeborna ökat sina matbeställningar avsevärt. Foodora har haft en långvarig dominans på marknaden, men nu utmanar det finska bolaget Wolt om matleveranserna till Södertäljeborna.

När pandemin bröt ut, blev Foodora och liknande plattformar en räddningsplanka för många restauranger när Södertäljegästerna slutade besöka dem. En granskning från förra året, genomförd av Breakit, avslöjade att restaurangägare kopplade till Foodoras plattform befann sig i en knepig situation. Höga avgifter och oklara avtalsvillkor resulterade i att marginalerna minskade, samtidigt som de blev alltmer beroende av plattformen för att överleva. Leveransavgifter och andra tillvalstjänster åt upp en betydande del av vinsten.

– Säg att vi tar bort leveransavgiften på 39 kronor. Om kunden betalar 100 kronor för sin mat, så tar Foodora 30 procent av det och sedan ytterligare runt 80 kronor per leverans beroende på avståndet. Som restaurang kan det innebära att du inte tjänar någonting alls, sade en av krögarna till tidningen Breakit.

Inom kort förväntas Wolt etablera sig i Södertälje.
Pressbild

Lägre avgifter på Wolt.

Att Wolt etablerar sig i Södertälje ses av flera företagare som välkommet. Redan nu, enligt LT, har Wolts expansion till Södertälje redan påbörjats och samarbeten med flera lokala restauranger inletts, bland annat Atilla’s, Grekiska bar & grill, M&M burger, Nya blixten och Nöjesbiten, samt att 30 kurirpartners har kontrakterats.

– Södertälje är en stor, viktig och sprudlande stad som ligger nära Stockholm. Det finns ett varierande utbud både när det gäller restauranger och butiker. För oss är det viktigt, säger Wolts vd Johan Grönvall, till LT.

Det har ännu inte tillkännagivits när Wolt kommer att börja erbjuda hemleveranser.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 01:08

Kock bakom helgens miljonvinst – ”Helt fantastiskt”

Lotto

Pressbild

I helgen kammande en Södertäljebo hem över 1,6 miljoner kronor. Svenska Spel kan nu avslöja att vinnaren är en kock som berättar att vinsten kom lägligt.

Det var under lördagen som en storvinst tilldelades en Södertäljebo, men mer information om vinnaren presenterades inte då. Under söndagen meddelade Svenska Spel dock att vinnaren, som förblir anonym, är en 50-årig man från Södertälje som arbetar som kock.

Hans rad lyckades träffa sju rätt på Lotto 2, vilket resulterade i en vinst på 1 639 211 kronor. Vinnaren, som har varit trogen sina lottorader i 10–15 år, uttryckte en blandning av överraskning och glädje över sin plötsliga förmögenhet när han blev kontaktad av Svenska Spel.

–  Detta är ju helt fantastiskt! Jag kollade på tv när du ringde, säger mannen som var ovetandes om vinsten när han fick telefonsamtal från Svenska Spel Turs kommunikationsspecialist.

(Annonslänk)

– Jag har ett sommarställe som skulle behöva renoveras. Jag gillar ju matlagning så ett extra fint kök kanske det blir, säger mannen. 

Den lycklige vinnaren från Södertälje är det femte lotterideltagaren från Stockholms län som lyckas vinna en miljonvinst på Lotto detta år.

–  Stockholmarna har startat året tursamt. Hittills har länet tillsammans vunnit 20 miljoner, säger Emmy Altemyr, kommunikationsspecialist, Svenska Spel Tur.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 00:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors