Företag i fokus:

Besvikelse och frustration över planer på nedläggning av finskaklasser ”Oerhört viktigt att klasserna inte läggs ner”

Stålhamraskolan. Bild: Södertälje kommun.

Ett möte mellan föräldrar, rektor, lärare och representanter från utbildningskontoret hölls den 24 maj där kommunen skulle presentera hur undervisningen på Stålhamraskolan skulle gå till. Men enligt Jenna Laakso, förälder på Stålhamraskolan, var mötet inte alls tillfredställande.

– Det var så mycket som vi inte fick svar på, inte alls ett tillfredställande möte, berättar hon för Telgenytt.

Frågan handläggs som, redovisning av beslutsunderlaget för nedläggning, i utbildningsnämnden, den 17:e juni av ansvariga politiker som sammanträder och diskutera frågan.
Beslut har ännu inte fattats, men det har skapat frustration och känsla av hjälplöshet från föräldrarnas sida som anser att det inte gått rätt till.

– Det har inte gått rätt till enligt minoritetslagen. Det har hållits ett samråd, men inte för alla sverigefinländare som detta kan tänkas beröra och varken vi eller barnen har fått inflytande i frågan. Vi ska vara delaktiga i frågan, men vi har haft svårt att få svar från någon, varken skolan eller kommunen.

Realistpartiets ledamot, Harri Salminen, motsätter sig en nedläggning av Stålhamraskolans finska klasser och menar att ett stort misstag bågås om klasserna läggs ner.

– Finska språket skyddas både av minoritetslagen, språklagen och av olika konventioner. Jag gick själv i finsk skola i Göteborg en gång i tiden och det var helt avgörande för att jag inte tappade språket i unga år. Det är oerhört viktigt att klasserna blir kvar. Försvinner klasserna nu så lägger vi in en motion om återupprättande, säger Harri Salminen från Realistpartiet.

Det har hittills lyckas samla in över 600 namn för att behålla finskaklasserna och fler verkar ansluta sig. Södertälje ett finskt förvaltningsområde, vilket medför ytterligare skyldigheter att skydda språket menar Harri Salminen.

– Jag och andra föräldrar placerade våra barn på Stålhamraskolan, enbart på grund av finskaklasserna som erbjudits, säger Jenna till Telgenytt.

Telgenytt har varit i kontakt med Rekorn, Mete Nordin, på Stålhamraskolan och meddelar att de senaste åren funnits ett kraftigt vikande intresse för att gå i finsk klass.

– Ett samrådsmöte hölls den 24 maj med föräldrar, samordnare från finskförvaltning, lärare, skolledning, verksamhetschef från utbildningskontoret, media och kommunikations enheten deltog. Men inget beslut är fattat, detta fattas av nämnden, säger Meta Nordin till Telgenytt

Men föräldrar från Stålhamraskolan har andra uppfattningar.

– Jag inte tror att dom tar med några andra aspekter i beslutet. Enligt dom flesta så har rektorn den största delen i beslutet och sedan ska skolan bara få ok från nämnden, säger Jenna Laakso.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 14 juni 2021 00:00

Fördel SSK efter vinsten i Umeå

SSK DAM

SSK Damlag jublar efter vinst, här mot Rögle Foto: Patric Gill

Södertälje Sportklubbs Damlag vann på torsdagen mot Björklöven i Umeå. Det var den första matchen i bäst av tre i det som är Play off 1 och ett av hinderna på vägen mot SHDL.

SSK har 1-0 i matcher och kan säkra vidare avancemang idag när de två lagen drabbar samman igen, den här gången i Scaniarinken.

-Fokuset måste vara här och nu, säger damlagets huvudtränare Robert Johansson som inte vill gå händelserna i förväg.

SSK har i de allra flesta matcherna den här säsongen varit ett klart bättre lag än sina motståndare. Men i matchen mot Björklöven förlorade laget för första gången skottstatistiken i en match. Något som tränare Johansson till delar också tyckte präglade matchen.

-Jo kanske lite, speciellt då i första perioden då de kommer ut hårt på oss precis som vi pratat om. Tycker i andra att vi flyttar upp spelet från start och börjar flytta puck som vi pratade om i pausen. Men ett par utvisningar rycker sönder vårt momentum.

-I tredje spelar vi sjukt bra defensivt och bjuder inte på något egentligen. Jag är så stolt över tjejerna som ger allt för varandra i denna tuffa bortamatch och vi tar en riktig lag seger.

Var fokus på försvarsspelet en del av er gameplan? 

-I detta skede på säsongen där ingen målskillnad eller andra parametrar spelar någon roll är ju försvarsspelet en än viktigare del för att inte bjuda på något. Dessutom ge oss möjligheter att vara kreativa när vi får våra lägen.

I slutet av en säsong och när de viktigaste matcherna ska avgöras så ska rutin och erfarenhet inte underskattas. Någon som varit med ett tag och är en av SSK:s mest erfarna spelare är målvakten Lovisa ”Lollo” Berndtsson, 35. I torsdags häll hon nollan i Umeå.

Lovisa Berntdsson höll nollan när SSK vann första matchen i bäst av tre mot Björklöven i Umeå Foto: Patric Gill

-Lollo gör en riktigt stabil insats med bra support från försvaret, all erfarenhet kommer vara viktig och så även den som Lollo bidrar med.

-Hon är en riktigt professionell atlet som vet vad som krävs och delar med sig av sina erfarenheter. Är även en kravställare på träning och match, det var därför vi signade henne för den resa vi är på.

Nu har ni chans att avgöra på lördag. Men viktig att inte sväva iväg utan fokusera steg för steg? 

-Precis, nu vann vi uppe i Umeå och har njutit av det men fokuset måste vara här och nu. På den utmaning som kommer i morgon Lördag, det är superviktigt.

Hur ser uppladdningen ut matchdagen? 

-Den startar med en lättare träning fredag och lite snack om matchen uppe i Umeå.

Formeras laget likadant som i torsdags? 

-Vi tar ut laget efter fredagens träning.

Alla hela och friska? 

-Ja det är de.

Vad blir viktiga nycklar för er att avgöra i Templet?

-Vi återkommer ideligen till några ord och de är, Enkelt, Beslutsamhet, Attityd och Support så det kör vi på även i fortsättningen.

Kommer ert spel/gameplan se annorlunda ut? 

-Nej egentligen inte , vi vill alltid spela ett aggressivt och rakt spel med högt pucktempo och hårt jobb, det kommer vi fortsätta med.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 20:09

DEBATT: Europa måste fortsätta hålla ihop och stoppa Putin

President_of_Ukraine_Volodymyr_Zelenskyy_in_Kyiv_during_the_Russo-Ukrainian_War_2

Volodymyr Zelenskyj, Ukrainas president.
Foto: Creative Commons.

Vi minns den kyliga morgonen den 24 februari 2022 när vi vaknade upp till en ny verklighet. Ett Europa i krig. I direktsändning kunde vi följa hur de första missilerna föll över Ukraina samtidigt som det ryska krigsmaskineriet rullade över gränsen med order om att ta sig till Kyiv för att mörda den demokratiskt valda presidenten. Men Putins mål var större än så, Ukraina skulle utraderas som land och den ukrainska kulturen slås i spillror.

Två år har nu gått. Ukraina fortsätter att slåss, inte bara för sin egen överlevnad och framtid. De kämpar också för oss. Tack vare befolkningens beslutsamhet och mod har Ukraina försvarat sig mot Putins dårskap och den ryska krigsmakten stoppades innan de nådde huvudstaden. Men kriget är långt ifrån över. Missilerna fortsätter falla, människor dödas, skadas och får sina hem förstörda. Städer och byar förvandlas till ruiner och ovärderliga kulturarv går upp i rök samtidigt som den ekologiska katastrofen är ett faktum.

”Tolv tuffa sanktionspaket slår hårt mot Rysslands ekonomi och kranarna har vridits åt”

Under de senaste två åren har EU agerat snabbt, enigt och kraftfullt. Tidigare otänkbara beslut har fattats. Omfattande ekonomiskt, militärt och humanitärt stöd har givits. Mer än fyra miljoner flyktingar har fått fristad i EU samtidigt som viktiga steg har tagits för att Ukraina ska kunna bli medlem i EU. Tolv tuffa sanktionspaket slår hårt mot Rysslands ekonomi och kranarna har vridits åt för EU:s import av olja och gas. Nu senast har EU beslutat att avkastningen från de frysta ryska tillgångarna ska användas för Ukrainas återuppbyggnad.

Mycket har gjorts, men vi måste göra mer. Ryssland måste en dag ställas till svars för detta vansinne och betala för den återuppbyggnad som Ukraina har framför sig.

Nu, 24 månader efter att den fullskaliga invasionen inleddes, måste vi mer än någonsin tidigare stå upp för Ukraina och inte låta oss skrämmas av Putins hot.

Ukraina kämpar emot och så länge drömmen om att bli en del av den europeiska gemenskapen hålls levande är det vår uppgift att göra det möjligt. Samtidigt som vi måste fortsätta ge Ukraina fler och mer kvalificerade vapen för att kunna trycka tillbaka Putins ockupationsstyrkor måste världen också göra allt för att isolera den ryska regimen och stoppa pengaflödet till Putins krigskassa. Vi är skyldiga Ukraina en konkret plan för att till slut bli en del av EU. Kraven för medlemskap i unionen ska vara högt ställda, men Ukrainas kamp ställer också krav på oss att forma ett Europasamarbete som fungerar för fler.

De som slåss vid fronten idag, måste få ett kvitto på att deras stora insatser och mod inte var eller är förgäves.

Karin Karlsbro
Europaparlamentariker (L)

Metin Hawsho
Gruppledare Södertälje (L)

Ulf Waldekrantz
Gruppledare Nykvarn (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors