Företag i fokus:

Södertäljes ishockeystjärna Wilma Wäng kritar på ytterligare 2 år för Djurgårdens IF

Södertäljes ishockeystjärna Wilma Wäng kritar på ytterligare 2år för Djurgårdens IF. Förra säsongen vart hon lagkapten i slutspelet som varade i 15 matcher där man till slut slogs ut av Luleå i kvartsfinalen, mn slutade med att Luleå tog hem SM guldet.
Wilma är uppväxt i Södertälje och jobbar som lärare och ser framemot att börja spela igen efter ett litet isuppehåll och ledighet.


Vi passar på att ställa några korta frågor och önskar henne lycka till från Telgenytt.

Förebild inom hockey manlig och kvinnlig och gärna varför?

Jag har ingen speciell manlig eller kvinnlig förebild inom hockey. Men jag har alltid haft min bror Calle som en förebild. Inom damhockeyn är alla mina lagkamrater mina förebilder på olika sätt, jag har lärt mig mycket av dom både på och utanför isen.

Hcp i golf?

Det var väldigt längesen jag spelade golf, men om jag inte minns helt fel så är det 11.2.

Lyssnar helst på musik?

Jag har en väldigt blandad musiksmak, men lyssnar helst på musik med lite drag i. Mycket pop och house musik.

Tar i knäböj och Bänkpress??

Knä var ett tag sen, men maxade en gång och då tog 110kg. Bänkpress är inte min favorit i gymmet, runt 50 kg. Har lite att jobba på så att säga.

Lagkapten i år?

Det är inget som är bestämt än.

Det gick bra som lagkapten förra året ni vann väl 7 raka matcher så hur känns det att vara lagkapten när allt funkar känns det som man är bidragande ?

Jag ska inte ljuga och säga att jag kände mig ganska obekväm i rollen ifrån början, men jag valde att bara vara mig själv och inte ändra på något. Men sen tror jag anledningen till att det gick bra var för att alla i laget valde att ta sin roll och kliva fram när många ledande spelare var sjuka.

När börjar säsongen ?

Inga datum är spikade än men det pratas om ca 12 september.

Hur gånger träningar du i veckan ?

Det beror lite på hur många matcher vi har, men vi brukar träna ca 4-5 pass på is. Sen har vi oftast fys i samband med dom träningarna.

Hur gammal var du när du började ?

Jag var nog 2.5 år när jag för första gången började åka skridskor. Sen när jag var 4 år började jag på skridskoskola och vid 6 års åldern började jag på hockeyskola.

Saknar du SSK damlag ?

Nej faktiskt inte, jag trivs så otroligt bra i Djurgården och i SDHL. Om det är något jag saknar är det lagkamraterna, men inte så många som är kvar nu.

Framtidsutsikter inom hockey?

Jag är en lagspelare så i första hand så vill jag vinna ett SM-Guld med Djurgården. Men det skulle vara kul att prova på att vara med damkronorna. 

Spelat med i nåt landslag typ junior?

Jag var med lite i U18 landslaget, på bland annat finnkampen i Finland och U18 VM i Tjeckien.

Förebild golf och varför valde du ishockeyn före golfen?

Jag kan inte komma ihåg om jag hade någon speciell förebild inom golf när jag var mindre. Jag valde bort golfen när hockeyn började bli mer seriös, då fanns inte tiden för att satsa på båda sporterna. Och jag tycker att lagsporter är mycket roligare att hålla på med, jag gillar att vara social och träna med andra människor. Golfen är väldigt individuell och det passade inte mig. 

Text och fakta: ERIC GERMUNDSON

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 14 juni 2021 00:00

Begärde ut allmänna handlingar – Kommunen svarade anonymt

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

När en begäran om allmänna handlingar skickades till Södertälje kommun ledde detta till fördröjd handläggning, och kommunen svarade dessutom med ett anonymt mail. Ärendet har anmälts till Justitieombudsmannen, JO, som nu kräver att Södertälje kommun yttrar sig i ärendet.

Ett ärende som berör Södertälje kommun och dess hantering av en begäran om utlämnande av allmänna handlingar har fångat Justitieombudsmannens uppmärksamhet. En journalist hade begärt att få tillgång till dokument om motpartsgranskningar utförda av samhällsbyggnadskontoret sedan 2020. Trots upprepade påminnelser och kommunikation med kommunen, har ingen konkret information eller dokumentation överlämnats.

Dessutom svarade kommun vid ett tillfälle via ett anonymt mail att begäran är en komplex fråga som tar tid och skapat interna diskussioner. 

(Annonslänk)

Situationen ledde till en officiell anmälan till Justitieombudsmannen (JO), där kommunens långsamma process och dess brist på skyndsamhet i hanteringen kritiserades, vilket strider mot kravet på snabbt utlämnande av allmänna handlingar enligt offentlighetsprincipen. Mot bakgrund av anmälan har JO nu begärt att Södertälje kommun ska avge ett formellt yttrande över det som framförs i anmälan, inklusive en detaljerad redogörelse för handläggningsprocessen och en översyn av relevant lagstiftning.

JO:s förfrågan innebär också att de befattningshavare som är inblandade ges möjlighet att lämna sina synpunkter. Med ett sista svarsdatum satt till den 26 april 2024, förväntas yttrandet inkludera protokollsutdrag

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 12:41
Senast uppdaterad: 20 mars 2024 12:41

DEBATT: (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Saltsjöbron Foto: Alex Isa

Saltsjöbron
Foto: Alexander Isa

Trafikverket planerade och öronmärkte pengar för att bredda, trafiksäkra och miljöförbättra Motorvägsbron över kanalen. Men efter kommunledningens kampanj mot projektet – till förmån för en lokal tunnel – har både arbete och finansiering stoppats. Resultatet för Södertälje kommun kan bäst beskrivas som en pyrrhusseger.

(Annonslänk)

Den ålderstigna genomfarten mellan Moraberg och Saltskog är i starkt behov av upprustning. Pulsådern kräver ökad kapacitet, högre säkerhet och effektivare bulleravskärmning. Inte minst bedöms fordonsflödet öka kraftigt när Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn invigs. Det var mot den bakgrunden som Robert Halef (KD) under förrförra mandatperioden agerade oförtrutet i riksdagens trafikutskott för att hitta en framtidslösning för den ökända ”Södertäljeproppen”. Noterbart i sammanhanget är att de relativt nya broarna i Vårby med tre körfält, jämfört med de tvåfiliga Södertäljebroarna från 1965, ska ersättas för att svälja de större trafikmängderna.

Det sårbara nålsögat hamnade i blixtbelysning när ett långtradarekipage kolliderade med brospannet midsommarafton 2016 – med ödesdigra konsekvenser för Mellansverige i allmänhet och Kringelstan i synnerhet som följd. Myndigheterna stod inledningsvis handfallna och kommunen tog på sig ledartröjan för att samordna nödvändiga insatser. Södergående fjärrtrafik leddes över Saltsjöbron, men där även centrala staden och Mälarbron fick sin beskärda del – vilket förklarar det hårdnackade motståndet mot en ombyggnad.

”Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till”

Kommunen har på eget initiativ tagit fram en tunnellösning, med dragning från trafikplats Moraberg till Nyköpingsvägen i centrum. Det som talar för förslaget är att Södertäljeborna får ytterligare en passage som knyter ihop västra och östra sidan. Sannolikt minskar också miljöproblematiken i Turinge- och Birkakorset, dessutom får vi en reservväg till E4/20. Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till, eftersom det främst handlar om en lokal förbindelse som bara marginellt gynnar den genomgående trafiken. Och följaktligen saknas finansiering helt.

Södertälje kommun befinner sig nu i limbo. Vi har inget stöd för tunnelkonceptet. Arbetet med breddningen av E4/E20 har avbrutits, hundratals miljoner har prioriterats om och inga miljö- och trimningsåtgärder är i sikte. Det senare är angeläget för att dels minska bullerstörningarna för villorna i Hagaberg och de kommande flerbostadshusen i kvarteret Sporren respektive Floretten på var sida om östra landfästet, dels möta expansionen hos våra två enastående världsföretag (redan idag pendlar 24 000 personer in till kommunen varje vardag.)

Tiden håller snabbt på att rinna ut för oss. Dagens status quo gagnar inte någon, varken Södertäljeborna, AstraZeneca, Scania, trafiken på Sveriges mest trafikerade motorväg eller vår gemensamma miljö. Åtgärder måste utredas, finansieras och förverkligas, allt ifrån uppgradering av befintlig infrastruktur till en ny förbifart.

Men när plan A, breddning av broarna över kanalen, lagts i malpåse och plan B, lokaltunnel under kanalen sågats, vilken är Boel Godners (S) och majoritetens plan C?

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande, stadsbyggnadsnämnden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors