Företag i fokus:

Södertäljes ishockeystjärna Wilma Wäng kritar på ytterligare 2 år för Djurgårdens IF

Södertäljes ishockeystjärna Wilma Wäng kritar på ytterligare 2år för Djurgårdens IF. Förra säsongen vart hon lagkapten i slutspelet som varade i 15 matcher där man till slut slogs ut av Luleå i kvartsfinalen, mn slutade med att Luleå tog hem SM guldet.
Wilma är uppväxt i Södertälje och jobbar som lärare och ser framemot att börja spela igen efter ett litet isuppehåll och ledighet.


Vi passar på att ställa några korta frågor och önskar henne lycka till från Telgenytt.

Förebild inom hockey manlig och kvinnlig och gärna varför?

Jag har ingen speciell manlig eller kvinnlig förebild inom hockey. Men jag har alltid haft min bror Calle som en förebild. Inom damhockeyn är alla mina lagkamrater mina förebilder på olika sätt, jag har lärt mig mycket av dom både på och utanför isen.

Hcp i golf?

Det var väldigt längesen jag spelade golf, men om jag inte minns helt fel så är det 11.2.

Lyssnar helst på musik?

Jag har en väldigt blandad musiksmak, men lyssnar helst på musik med lite drag i. Mycket pop och house musik.

Tar i knäböj och Bänkpress??

Knä var ett tag sen, men maxade en gång och då tog 110kg. Bänkpress är inte min favorit i gymmet, runt 50 kg. Har lite att jobba på så att säga.

Lagkapten i år?

Det är inget som är bestämt än.

Det gick bra som lagkapten förra året ni vann väl 7 raka matcher så hur känns det att vara lagkapten när allt funkar känns det som man är bidragande ?

Jag ska inte ljuga och säga att jag kände mig ganska obekväm i rollen ifrån början, men jag valde att bara vara mig själv och inte ändra på något. Men sen tror jag anledningen till att det gick bra var för att alla i laget valde att ta sin roll och kliva fram när många ledande spelare var sjuka.

När börjar säsongen ?

Inga datum är spikade än men det pratas om ca 12 september.

Hur gånger träningar du i veckan ?

Det beror lite på hur många matcher vi har, men vi brukar träna ca 4-5 pass på is. Sen har vi oftast fys i samband med dom träningarna.

Hur gammal var du när du började ?

Jag var nog 2.5 år när jag för första gången började åka skridskor. Sen när jag var 4 år började jag på skridskoskola och vid 6 års åldern började jag på hockeyskola.

Saknar du SSK damlag ?

Nej faktiskt inte, jag trivs så otroligt bra i Djurgården och i SDHL. Om det är något jag saknar är det lagkamraterna, men inte så många som är kvar nu.

Framtidsutsikter inom hockey?

Jag är en lagspelare så i första hand så vill jag vinna ett SM-Guld med Djurgården. Men det skulle vara kul att prova på att vara med damkronorna. 

Spelat med i nåt landslag typ junior?

Jag var med lite i U18 landslaget, på bland annat finnkampen i Finland och U18 VM i Tjeckien.

Förebild golf och varför valde du ishockeyn före golfen?

Jag kan inte komma ihåg om jag hade någon speciell förebild inom golf när jag var mindre. Jag valde bort golfen när hockeyn började bli mer seriös, då fanns inte tiden för att satsa på båda sporterna. Och jag tycker att lagsporter är mycket roligare att hålla på med, jag gillar att vara social och träna med andra människor. Golfen är väldigt individuell och det passade inte mig. 

Text och fakta: ERIC GERMUNDSON

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 14 juni 2021 00:00

DEBATT: Elever lider i tystnad: En kallbrand i våra skolor

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

”Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet”, skriver skribenten

I skolor runt om i världen är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. Dessvärre är verkligheten inte alltid i linje med denna idealbild. Trots att det finns lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och fastställer krav på skolorna, konfronteras många elever fortfarande med en verklighet där deras behov ignoreras och deras rättigheter kränks. 

På en fristående skola i Södertälje har detta blivit en vardag för eleverna som dagligen utsätts för kränkningar, hot och våld. Kollektiva bestraffningar, psykisk misshandel och mobbning som ses mellan fingrarna är bara toppen av isberget. 
Bristande pedagogik och få behörig personal är bland annat orsaker till att vårdnadshavare till barn som bytt skola skriver omdömen som: 

“Skolans rektor måste bli avstängd från sitt jobb, majoriteten av barnen är psykiskt deprimerade. Sverige, var finns barnens rättigheter i detta lidande? Vad är barnens fel om de inte är av svenskt ursprung, så att rektorn sårar dem med deprimerande ord?” 

“Värsta skolan som finns i Södertälje speciellt skolans rektor som bara anställer lärare som fortfarande utbildar sig och har inte erfarenhet o lärare som inte kan prata bra svenska som har varit i sverige bara några år.. rektorn som tänker på bara pengar och inte barnens utveckling..” 

”Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret.”

“Skamligt” ”Oprofessionell ledning” 

Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret. Anställda som går in i väggen pga hög arbetsbelastning, hög frånvaro, elever som inte får rätt stöd pga personalbrist och förtvivlade vårdnadshavare pga bristande tillsyn av deras barn är några av konsekvenserna. Hög personalomsättning, elever som byter skola, deprimerad personal, elever som inte vill komma till skolan och därmed riskerar att inte nå målen är resultatet av att ingenting görs. 
Det leder även till att elever inte ges möjlighet att nå sin fulla potential och att de hamnar i en negativ spiral av underprestation och frustration. 

(Annonslänk)

Skärpta krav, mer erfaren personal, regelbundna kontroller och inspektioner är bara början av listan på vad som krävs för att få ordning på detta. Den här skolan är bara toppen av isberget, det handlar om en skola i en stad, en av flera tusen skolor i Sverige. 

För att adressera dessa utmaningar är det avgörande att det finns ett starkt fokus på att förbättra pedagogiken i skolorna och att säkerställa att alla elever får det stöd och den hjälp de behöver för att lyckas. Det krävs också en ökad medvetenhet och efterlevnad av lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och garanterar lika tillgång till utbildning för alla elever.

”Det är dags att vi tar ansvar”

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

Stärkt pedagogisk utbildning och fortbildning: Lärare och skolpersonal behöver kontinuerligt utbildas och fortbildas i ämnen som specialpedagogik, konflikthantering och hur man skapar en inkluderande lärmiljö. Detta hjälper dem att bättre förstå och möta barns olika behov. 

Förbättrad pedagogik och undervisningsmetoder: Skolor kan investera i fortbildning för lärare för att lära sig om olika undervisningsmetoder som är anpassade efter elevernas individuella behov och inlärningsstilar. Det kan innebära differentierad undervisning, användning av teknik och multimedia, samt aktiva och engagerande lärandemetoder. 

Individualiserat stöd: Skolor bör erbjuda individualiserat stöd och anpassningar för elever med olika behov, såsom särskilt stöd för elever med inlärningssvårigheter och tillgång till psykologiskt stöd för elever som behöver det. 

Stärkt samarbete mellan skola, hem och samhälle: Genom att involvera föräldrar och vårdnadshavare samt samhället i skolans verksamhet kan man skapa en starkare och mer stödjande miljö för eleverna. Detta kan inkludera föräldrakvällar, samarbete med lokala organisationer och företag och andra initiativ för att främja gemenskap. 

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

I kampen för att säkerställa att elevernas behov tillgodoses och deras rättigheter respekteras får vi aldrig ge upp. Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet för varje elev, oavsett bakgrund eller behov. 

Ledsen pedagog 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 17:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Nya parkeringsregler i Södertälje Centrum från 1 april

Parkering

Parkeringen vid centralstationen återgår till ordinarie taxa.
Foto: Alexander Isa

Från och med 1 april genomförs förändringar i parkeringsregleringen med syfte att optimera användningen av stadens parkeringsplatser och stödja lokal handel.

Från och med den 1 april 2024 genomgår parkeringsregleringen i Södertälje centrum viktiga förändringar. Efter en period med två timmars avgiftsfri parkering på utvalda platser som en åtgärd för att stödja lokal handel under pandemin, introducerar Tekniska nämnden nya regler baserat på utredningens resultat.

Centralplan återgår till sin ordinarie taxa, medan parkeringarna vid Hebbevillan och Torekällskolans nedre parkering erbjuder två timmars avgiftsfri parkering, men utan möjlighet till förlängning.

(Annonslänk)

Dessa justeringar är en del av en provperiod som sträcker sig fram till slutet av 2024, där målet är att prioritera besökare som kommer för att handla eller utföra kortare ärenden i stadskärnan. Den avgiftsfria parkeringen vid Hebbevillan och Torekällskolan kräver användning av app för att undvika parkeringsböter, medan de traditionella betalautomaterna avlägsnas från dessa platser.

Lars Neimert, trafiktekniker i Södertälje, förklarar att förändringarna även syftar till att minska det utbredda missbruket av parkeringssystemet. Tidigare har parkeringsplatser i hög grad använts av boende och arbetande i stadskärnan samt pendlare, vilket inte gynnade den tillfälliga lösningens ursprungliga mål att främja handeln.

För att säkerställa att de nya parkeringsreglerna efterlevs och för att samla in data för framtida utvärderingar, kommer kameror att installeras i området. Denna anpassning av parkeringspolitiken är ett försök att skapa en mer välkomnande och tillgänglig stadskärna för alla besökare.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 14:43
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 14:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors