Företag i fokus:

Elof Hansjons (S) om studenternas firande ”Vi har en pågående pandemi”

Förra veckans studentfirande på Dalparken skapade både ilska och frustration och reaktioner kom från alla möjliga håll. En av dessa som reagerade hårt på studenternas firandet, som fick medhåll från många, var Elof Hansjons (S), kommunalråd i Södertälje kommun.

Som utbildningsnämndens ordförande, vad tycker du om studenternas beteende på Dalparken?

Jag tycker att de gjorde fel. Jag förstår att man vill fira och ha roligt, men vi har en pågående pandemi som sätter gränser. Det är inte roligt, men vi måste förhålla oss till det.

Dalparken var och är en olämplig plats för ett oorganiserat alternativt firande. Det är förkastligt att ingen som genomförde detta tog ansvar för att städa upp, förhindra fyrverkerianvändning och att skydda lekplatsen.

Hur tror du att detta planerades och genomfördes av studenterna?

Det vill inte jag spekulera i. Däremot vill jag att den som sitter på kunskaper om detta delar med sig av info om hur det gick till så att vi kan förhindra liknande händelser i framtiden.

Tycker du att föräldrarna borde ta ett större ansvar?

Ja, även om studenter generellt är myndiga så förväntar jag mig att föräldrar tar ett huvudansvar för att deras barn följer de regler som skolan bestämmer. I detta fall kunde man som förälder varit tydliga med att familjen står och möter upp eleverna där skolan har bestämt.

Enligt en insändare som skickades till Telgenytt.se skrevs det att vissa lärare kände till planerna om ett firande på Dalparken. Har ni fått några liknande uppgifter? Och Anser du att lärare borde ta ett större ansvar?

Lärare jobbar stenhårt under maj och början av juni. De sliter för att eleverna ska bli klara inför betygssättning och samtidigt är de med och förbereder skolavslutning och student. De ska inte behöva utöka sin arbetsbörda med något så självklart som att följa upp att elever dyker upp på sitt studentfirande.

Lärarna, tillsammans med de flesta av studenterna, arrangerade ett anpassat och av många uppskattat firande vid Wendela Hebbe/Torekäll. Ansvaret för att frångå arrangemanget och skapa ett parallellt firande faller inte alls på våra lärare, oavsett om en och annat noterat rykten.

Du skriver i din insändare:

Gymnasieskolan är en frivillig skolform och det finns ett stort antal skolor att välja på. Har man gjort valet att gå på Södertälje kommuns kommunala gymnasieskolor förväntar jag mig att man håller sig till de regler och arrangemang som lärare och skolledning sätter upp.

Vi anser självklart att beteendet inte ok, oavsett vilken skola man gå i.

Vad var det för regler som skilde Södertäljes gymnasieskolors och andra skolor runt ex Stockholms län? Hade skolan satt upp egna regler eller följde man de allmänna restriktionerna som rekommenderades av regering och folkhälsomyndighet?

Min bild är att alla kommuner och skolor i regionen har haft relativt likartade studentfiranden och i grunden samma pandemirestriktioner att förhålla sig till, men det måste också anpassas lokalt. I Täljegymnasiets fall ligger man till exempel precis bredvid Södertälje sjukhus, och där kan vi inte riskera ett trafikkaos mitt under en pågående pandemi.

Nu i efterhand, hade det varit bättre med studentflak så att klasserna höll sig till varandra än att blandas med andra? 

Jag hör till dem som i normalfallet gillar studentflaken trots att det kan gå livat till. Jag hade gärna tillåtit det om det inte var för att gällande restriktioner i samhället satte stopp.

Vid olika offentliga sammankomster såsom, restauranger, fotbollsmatcher, begravningar och bröllop så har polis och Södertälje kommun varit noga med att ha ordning och reda med funktioner och krävt ett stort ansvar från arrangörer.

Fanns det funktionärer som såg till att restriktionerna hölls i skolorna i Södertälje?

Kring det organiserade studentfirandet vid Wendela Hebbe/Torekäll fanns det en stor organisation som förberetts i samarbete med polisen. Det oorganiserade studentfirandet i Dalparken saknade helt funktionärer, vad jag vet. Konsekvensen blev tyvärr att ingen där tog ansvar för bland annat omfattande nedskräpning, vilket har upprört många Södertäljebor.

Har ni någon strategi för att förebygga att något likande händer igen?

Vi har sedan många år ett samarbete mellan polisen och kommunen kring studentfirandet. Vi har tidigare bland annat förbjudit alkohol på flaken och organiserat utspringet med fler väktare. Vi kommer naturligtvis utöka organisationen och arbetet inför kommande år. Vi hade hellre lagt resurserna på att utveckla undervisningen och att göra firandet trevligt och livfullt, men det är oacceptabelt att ha stora oorganiserade tillställningar i en av våra parker. Södertäljeborna blir med all rätta förbannade och då behöver vi förhindra att så sker.

Detta beteende är tyvärr ett hot mot både det gemensamma studentfirandet som är en självklarhet i alla skolor och mot ett firande av studenten i det offentliga rummet. Om människor i allmänhet ska acceptera studentfiranden måste de ske utifrån regler och begränsningar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 15 juni 2021 00:00

DEBATT: Elever lider i tystnad: En kallbrand i våra skolor

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

”Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet”, skriver skribenten

I skolor runt om i världen är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. Dessvärre är verkligheten inte alltid i linje med denna idealbild. Trots att det finns lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och fastställer krav på skolorna, konfronteras många elever fortfarande med en verklighet där deras behov ignoreras och deras rättigheter kränks. 

På en fristående skola i Södertälje har detta blivit en vardag för eleverna som dagligen utsätts för kränkningar, hot och våld. Kollektiva bestraffningar, psykisk misshandel och mobbning som ses mellan fingrarna är bara toppen av isberget. 
Bristande pedagogik och få behörig personal är bland annat orsaker till att vårdnadshavare till barn som bytt skola skriver omdömen som: 

“Skolans rektor måste bli avstängd från sitt jobb, majoriteten av barnen är psykiskt deprimerade. Sverige, var finns barnens rättigheter i detta lidande? Vad är barnens fel om de inte är av svenskt ursprung, så att rektorn sårar dem med deprimerande ord?” 

“Värsta skolan som finns i Södertälje speciellt skolans rektor som bara anställer lärare som fortfarande utbildar sig och har inte erfarenhet o lärare som inte kan prata bra svenska som har varit i sverige bara några år.. rektorn som tänker på bara pengar och inte barnens utveckling..” 

”Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret.”

“Skamligt” ”Oprofessionell ledning” 

Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret. Anställda som går in i väggen pga hög arbetsbelastning, hög frånvaro, elever som inte får rätt stöd pga personalbrist och förtvivlade vårdnadshavare pga bristande tillsyn av deras barn är några av konsekvenserna. Hög personalomsättning, elever som byter skola, deprimerad personal, elever som inte vill komma till skolan och därmed riskerar att inte nå målen är resultatet av att ingenting görs. 
Det leder även till att elever inte ges möjlighet att nå sin fulla potential och att de hamnar i en negativ spiral av underprestation och frustration. 

(Annonslänk)

Skärpta krav, mer erfaren personal, regelbundna kontroller och inspektioner är bara början av listan på vad som krävs för att få ordning på detta. Den här skolan är bara toppen av isberget, det handlar om en skola i en stad, en av flera tusen skolor i Sverige. 

För att adressera dessa utmaningar är det avgörande att det finns ett starkt fokus på att förbättra pedagogiken i skolorna och att säkerställa att alla elever får det stöd och den hjälp de behöver för att lyckas. Det krävs också en ökad medvetenhet och efterlevnad av lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och garanterar lika tillgång till utbildning för alla elever.

”Det är dags att vi tar ansvar”

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

Stärkt pedagogisk utbildning och fortbildning: Lärare och skolpersonal behöver kontinuerligt utbildas och fortbildas i ämnen som specialpedagogik, konflikthantering och hur man skapar en inkluderande lärmiljö. Detta hjälper dem att bättre förstå och möta barns olika behov. 

Förbättrad pedagogik och undervisningsmetoder: Skolor kan investera i fortbildning för lärare för att lära sig om olika undervisningsmetoder som är anpassade efter elevernas individuella behov och inlärningsstilar. Det kan innebära differentierad undervisning, användning av teknik och multimedia, samt aktiva och engagerande lärandemetoder. 

Individualiserat stöd: Skolor bör erbjuda individualiserat stöd och anpassningar för elever med olika behov, såsom särskilt stöd för elever med inlärningssvårigheter och tillgång till psykologiskt stöd för elever som behöver det. 

Stärkt samarbete mellan skola, hem och samhälle: Genom att involvera föräldrar och vårdnadshavare samt samhället i skolans verksamhet kan man skapa en starkare och mer stödjande miljö för eleverna. Detta kan inkludera föräldrakvällar, samarbete med lokala organisationer och företag och andra initiativ för att främja gemenskap. 

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

I kampen för att säkerställa att elevernas behov tillgodoses och deras rättigheter respekteras får vi aldrig ge upp. Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet för varje elev, oavsett bakgrund eller behov. 

Ledsen pedagog 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 17:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Nya parkeringsregler i Södertälje Centrum från 1 april

Parkering

Parkeringen vid centralstationen återgår till ordinarie taxa.
Foto: Alexander Isa

Från och med 1 april genomförs förändringar i parkeringsregleringen med syfte att optimera användningen av stadens parkeringsplatser och stödja lokal handel.

Från och med den 1 april 2024 genomgår parkeringsregleringen i Södertälje centrum viktiga förändringar. Efter en period med två timmars avgiftsfri parkering på utvalda platser som en åtgärd för att stödja lokal handel under pandemin, introducerar Tekniska nämnden nya regler baserat på utredningens resultat.

Centralplan återgår till sin ordinarie taxa, medan parkeringarna vid Hebbevillan och Torekällskolans nedre parkering erbjuder två timmars avgiftsfri parkering, men utan möjlighet till förlängning.

(Annonslänk)

Dessa justeringar är en del av en provperiod som sträcker sig fram till slutet av 2024, där målet är att prioritera besökare som kommer för att handla eller utföra kortare ärenden i stadskärnan. Den avgiftsfria parkeringen vid Hebbevillan och Torekällskolan kräver användning av app för att undvika parkeringsböter, medan de traditionella betalautomaterna avlägsnas från dessa platser.

Lars Neimert, trafiktekniker i Södertälje, förklarar att förändringarna även syftar till att minska det utbredda missbruket av parkeringssystemet. Tidigare har parkeringsplatser i hög grad använts av boende och arbetande i stadskärnan samt pendlare, vilket inte gynnade den tillfälliga lösningens ursprungliga mål att främja handeln.

För att säkerställa att de nya parkeringsreglerna efterlevs och för att samla in data för framtida utvärderingar, kommer kameror att installeras i området. Denna anpassning av parkeringspolitiken är ett försök att skapa en mer välkomnande och tillgänglig stadskärna för alla besökare.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 14:43
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 14:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors