Företag i fokus:

Minnesdagen för Seyfo ”Första gången på 20 år vi gör det här”

Bild: S:t Afrem Syriska ortodoxa kyrkan

Under söndagens gudstjänst i Hallunda och Södertälje var det något utöver det vanliga.

I ett gemensam arrangemang anordnade S:t Petrus och S:t Paulus Syriska-ortodxa kyrkan i Hallunda en gudstjänst utomhus som lockade cirka 500 personer. Ett arrangemang som hålls årligen den 15 juni för att minnas folkmordet Seyfo inom hela den Syriska Ortodoxa kyrkan.

Seyfo är folkmordet som berörde den kristna folkgruppen i dåvarande osmanska riket och skördade uppemot 500 000 liv.

För Svt berättade diakonen Josef Aslan att de placerade 500 stolar utomhus. Ungefär 300 av dessa hade en meters avstånd samt att det placerades ut funktionärer för att se till att alla höll avstånd under hela vistelsen, för att följa Covid-19-restriktionerna.

– På 20 år är det här första gången vi gjorde den här gudstjänsten utomhus, berättade Josef Aslan, till Svt.

Det var inte bara i Hallunda det hölls en gudstjänst utomhus. Även S:f Afrem i Geneta höll delar av gudstjänsten, till minne av folkmordet Seyfo i Osmanska riket 1915, utomhus.

Gudstjänsten i Södertälje hölls dock utan besökare, men däremot valde S:t Afrems Syrianska Ortodoxa kyrka att livesända gudstjänsten på egna kanaler.

– Vi kommer alltid att hedra våra martyrer och aldrig glömma, skriver S:t Afrem på sin hemsida

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 15 juni 2021 00:00

BILDEXTRA – Södertäljeloppet lockade flera hundra löpare

Sodertaljeloppet.-loppet

Foto: Axel Gustafsson

Över 500 deltagare lockades till stadskärnan när Södertäljeloppet gick av stapeln under torsdagen.

Fotograf: Axel Gustafsson

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 09:08
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 09:27

Kommunen undersöker invånarnas åsikter om staden

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Statistiska centralbyrån (SCB) inleder en medborgarundersökning, på begäran av Södertälje kommun, för att belysa invånarnas åsikter om boende, livsstil och kommunens tjänster.

Statistiska centralbyrån (SCB) har på uppdrag av Södertälje kommun inlett en medborgarundersökning som riktar sig till invånare i kommunen. Undersökningen, som är en återkommande händelse vartannat år, avser att kartlägga upplevelsen av att leva och bo i kommunen samt identifiera aspekter som kan förbättras.

Under perioden 24–31 augusti kommer information om den aktuella undersökningen att skickas till 2400 slumpmässigt utvalda invånare i åldrarna 18 till 84 år. Därefter kommer enkäter med frågor att distribueras mellan den 22 september och 2 oktober.

Undersökningen är helt frivillig att delta i, men resultaten av undersökningen kommer att användas som en resurs för att utvärdera och förbättra olika områden inom kommunens verksamhet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023 16:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors