Företag i fokus:

46-åring dömd efter att pengar försvann från bankautomat

I måndags dömde Södertälje tingsrätt en 46-åring till Olovligt förfogande och tilldelar dagsböter som påföljd.

Det var i november 2020 som målsägande skulle ta ut pengar men lämnade bankomaten när mobilen började ringa och glömde pengarna i automaten. Målsägande kom tillbaka 5-10 minuter senare och upptäckte att pengarna var borta.

Banken kontaktades och informerade att pengarna lämnat bankomaten. Enligt banken dras pengarna tillbaka i bankomaten inom 30 sekunder om ingen tar dem, vilket det inte skett i den här situationen och vägrar ersätta målsägande.

Genom övervakningsfilmerna från bankomaten och de uppgifter kunde en 46 årig man gripas. 47-åringen erkänner att han såg och tog pengarna när han kom fram till bankautomaten, men att han därefter handlade för en del pengarna.

Manen vidtog inga åtgärder för att ta reda på vem pengarna kunde tillhöra och kontaktat varken banken eller polisen.
Enligt honom själv trodde han hade rätt att ta pengarna när han hittade dem och att han inte stulit pengarna från någon.

Södertälje tingsrätt dömer 46-åringen för olovlig uppsåt och menar att gärningen begicks med uppsåt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 16 juni 2021 00:00

Aggressiv hund gick till attack – en person skadad

Hund

Bilden har inget med händelsen att göra
Foto: Pexels

En man blev på måndagen utsatt för en hundattack i Ronna, vilket resulterade i skador och en polisanmälan.

Incidenten inträffade under måndagseftermiddagen, klockan 17:06. Enligt polisen var en man ute och promenerade med sin hund i Ronna, när en annan hund helt plötsligt gick till attack.

Det finns inga uppgifter om att mannen behövde föras med ambulans till sjukhus. Däremot ledde attacken till att mannen fick skador på sina händer. Polisen, som tillkallades till platsen, upprättade en polisanmälan om vållande till kroppsskada och kommer att utreda händelsen ytterligare.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 23:28
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 23:37

Maskerade personer rusade in i restaurang – En misshandlad

Polis

Arkivbild

En person utsattes för en misshandel inuti en restaurang på Klockarvägen av maskerade personer som stormade lokalen på måndagen.

(Annonslänk)

Det var vid lunchtid, klockan 13:55, som polisen larmades till en restaurang på Klockarvägen i Geneta. Inne i lokalen utsattes en person för en grov misshandel av flera maskerade personer.

Enligt uppgifter till Telgenytt anlände gärningspersonerna till platsen med bil, för att sedan rusa in i restaurangen där de angrep en person som befann sig. Uppgifterna tyder på att den misshandlade personen fick allvarliga skador och behövde söka vård. Dessutom ska, enligt uppgifter till Telgenytt, minst en misstänkt person ha gripits av polisen på plats, något som polisens presstalesperson inte har bekräftat i nuläget.

– Det är någon eller några som har varit inne på en restaurang och slagit någon där. Det verkar som att målsäganden och gärningspersonerna är okända. Det är lite oklart för mig exakt vad som har hänt. Jag har inga uppgifter om att någon har blivit frihetsberövad i ärendet, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Polisen bekräftar att en anmälan om misshandel har upprättats, samt att man för närvarande arbetar med att utreda omständigheterna kring misshandeln.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 22:17
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 22:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors