Företag i fokus:

Andreas Jacob – Kundansvarig på Telge Tillväxt ”Rolig och givande roll”

Telge Tillväxt är ett unikt samarbete mellan offentlig sektor, Södertälje kommun, Telge, Arbetsförmedlingen och svenska storföretag. 
Här är bland annat Scania, Mekonomen, Peab, ICA Maxi Vasa handelsplats och Sodexo delägare. Samarbetet ska möjliggöra nya typer av lösningar på ungdomsarbetslösheten.

Telge Tillväxt anställer unga vuxna från Södertälje kommun och i samarbete med näringsliv och offentlig sektor ge dem arbetslivserfarenhet.

Andreas Jacob på Telge Tillväxt är en av personerna som hjälp väldigt många unga ut i arbetsmarknaden. Han är kundansvarig på Telge Tillväxt och har till uppgift att försöka få in nya uppdrag till bolaget, både interna och externa, för att skapa lönsamhet och coachar unga vuxna som sedan utför uppdragen.

Hur kan en vanlig dag se ut på jobbet?
– Det är väldigt varierande. Vi fick till exempel in ett akut uppdrag att hjälpa Vasaskolan att flytta alla möbler när de fick en vattenläcka. Ett annat uppdrag var att har tömma lokaler i Lunagallerian och riva ner gammal inredning. Vi sysselsätter våra unga vuxna på alla möjliga sätt.

– Vi hjälper till överallt där vi behövs, håller Södertäljes gröna miljöer rena och fräscha, plockar skräp, jobbar på kostenheten, bemannar laboratorium och mycket mer. Vi behöver kunna bära våra egna kostnader, så det är det mitt jobb går ut på, berättar Andreas Jacob.

Andreas började som arbetsledare på Telge Tillväxt för 7 år sedan och gick vidare till att bli kundansvarig, en roll han haft i 18 månader.

– Det är en utmanande men otroligt rolig och givande roll. Jag har en härlig arbetsplats, underbara kollegor och att hjälpa arbetslösa och utrikesfödda kvinnorna är något som verkligen ger mig energi, säger Andreas till Telgenytt

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 16 juni 2021 00:00

Pensionär krävs på stort belopp för felaktiga utbetalningar

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Pensionsmyndigheten har beslutat att kräva tillbaka över 360 000 kronor från en pensionär i Södertälje efter att felaktiga utbetalningar upptäckts.

(Annonslänk)

En pensionär i Södertälje måste återbetala totalt 361 874 kronor till Pensionsmyndigheten efter att ha fått felaktiga utbetalningar av garantipension och bostadstillägg under perioden november 2021 till februari 2024. Enligt myndigheten har pensionären vistats utomlands under en längre tid utan att anmäla detta, vilket ledde till att ersättningarna betalades ut felaktigt.

Totalt handlar det om felaktiga utbetalningar på 230 562 kronor i garantipension och 131 312 kronor i bostadstillägg.

Pensionsmyndigheten mottog information från Försäkringskassan och Södertälje kommun som tydde på att pensionären inte längre var bosatt i Sverige. Efter vidare utredning och kontroller hos Migrationsverket, som visade att pensionären reste ut ur landet den 2 oktober 2021 utan att återvända, beslöt myndigheten att stoppa utbetalningarna från och med mars 2024.

Trots att pensionären fick möjlighet att lämna synpunkter på utredningen, inkom inga sådana synpunkter. Därför har Pensionsmyndigheten nu beslutat att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet och överlämnat ärendet till Försäkringskassan för vidare hantering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 02:00

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors