Företag i fokus:

Personalen på Glashyttan är redo ”Det största som har hänt”

Maja Paulsen och Nina Pettersson

Det var förra veckan som Telgenytt uppmärksammade att Uno Svenningsson gästar Södertälje och Glashyttan i tre dagar.

I en exklusiv intervju berättade Uno för Telgenytt att han verkligen ser fram emot spelningen som blir hans första för året. Glashyttan som har bokat honom torsdag, fredag och lördag i veckan har helt slutsålt på biljetter.

Telgenytt har pratat med några i personalen som jobbar alla tre dagar och berättar att folk har ringt hela veckan och undrar om de har plats, men blir informerade att det tyvärr är helt slutsålt.

Både Maja Paulsen och Nina Pettersson är redo inför en härlig helg och ser fram emot spelningen.

– Vi kommer att ha mycket att göra, men det kommer vara så kul. Vi ser verkligen fram emot det, berätta kollegorna Maja och Nina

– Det här är det största som har hänt sedan Robert Broberg stod på scenen i Maren, säger Ulf Blom.

Personalen på Glashyttan ser verkligen fram emot stjärnans besök och förväntar sig tre fantastiska dagar.

Läs tidigare artikel: Uno Svenningsson gästar Glashyttan

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 16 juni 2021 00:00

Drunkningsolycka i centrala Södertälje

5ACBB1B1-C6F8-4B2C-92D5-A983F40D4A08

Läsarbild.

En drunkningsolycka har inträffat i kanalen i Södertälje. Polisen är just nu på platsen och enligt uppgift har en kvinna förts till sjukhus.

Klockan 18:42 på lördagskvällen mottog SOS Alarm ett larm om en drunkningsolycka på Bergsviksgatan, nära minigolfbanan. Flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen och polisen har etablerat avspärrningar runt området och undersöker händelsen närmare.

– Vi larmades om att en person ska ha hittats i vattnet. När vi kommer fram visar det sig att sjukvården och polisen påbörjade HLR, säger räddningstjänstens vakthavande befäl, till Telgenytt.

Räddningspersonal agerade snabbt och kvinnan fördes till sjukhus med ambulans Vid nuvarande tidpunkt är skadeläget oklart och vårdpersonal kämpar för att ge henne den vård hon behöver. Det är för närvarande också oklart hur kvinnan hamnade i vattnet.

Uppdatering:

”För polisens del är ärendet avslutat. Det har bedömts som en ren olyckshändelse.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 17:44
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 10:28

Lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboende

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

En anmälan om allvarligt missförhållande mot ett av kommunens gruppboenden har mottagits av IVO. Detta skedde efter att en person lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboendet.

Det var i början av juni som en person slog larm under natten och morgonen på grund av andnöd, men någon hjälp kom aldrig fram vid första försöket. Personen slog då larm igen, men ingen personal reagerade förrän efter att personen hade larmat för tredje gången. Detta inträffade trots att boendet är bemannat dygnet runt enligt ett rullande schema, som inkluderar dagtid, kvällar, jour på nätter samt helger.

Den boende, som hade fått receptbelagda mediciner att ta vid andnöd, fick inte sin medicin och lämnades ensam av personalen i väntan på ambulans. Händelsen anmäldes enligt lex Sarah till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som nu kräver omedelbara åtgärder.

Bland åtgärderna ingår att det kommunala boendet måste genomföra dagliga kontroller för att förebygga eventuell övermedicinering samt upprätta en uppdaterad rutinbeskrivning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 13:57
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 13:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors