Företag i fokus:

Syrianskas huvudtränare Steven Younan ”hårt arbete”

Steven Younan. Bild: Daniel Brace.

Syrianska har tagit full pott i de tre senaste matcherna och fortsätter att övertyga. Här har Andrew Moro, media ansvarig på Syrianska, intervjuat Steven Younan inför lördagens hemmamatch mot Eskilstuna.

Syrianska har inlett med tre raka segrar, hur ser du på den starka säsongsinledningen?


– Först och främst är det inte förvånande. Vi började försäsongen tidigt och har jobbat stenhårt sedan dess. Truppen spikades ganska tidigt också, vi fick bara in två sena nyförvärv. Resten av truppen har varit med sedan förra året, så de känner ju till klubben sedan innan. De vet hur föreningen fungerar och hur jag fungerar. Kortfattat har vi haft kontinuitet vilket har gett upphov till den här fina inledningen. I år har vi även satt upp delmål i truppen. Ett av målen var att ta nio poäng på de tre första matcherna och det har vi gjort. Syftet med delmålen är att få alla i truppen, spelare såväl som ledare, att sträva mot ett och samma mål. Det är därför vi ligger där vi ligger just nu.

I år har Syrianskas målsnitt varit mycket högre jämfört med fjolåret, ni har ett målsnitt på tre mål per match. Vad har förändrats från förra året?


– Förra året visste vi att vi hade ett bra försvarsspel och det kunde man se på våra resultat, vi höll nollan många gånger. Matcherna vi vann var uddamålsvinster, med 1-0 och 2-1. Däremot skapade vi mycket målchanser, men vi lyckades inte förvalta chanserna effektivt. Det är något som vi har analyserat inför årets säsong och slutsatsen är ju enkel: vi måste få utdelning på våra chanser. För att lyckas med det var vi tvungna att hämta in rätt spelare för det. Vårt sätt att spela fanns där, men vi behövde lite mer kvalité på den sista tredjedelen. Det enkla svaret är helt enkelt att vi har hittat rätt spelare som kan förvalta målchanserna.

Apropå nyförvärven, vilka spelare är det som utmärkt sig mest?


– Jag är nöjd med alla nyförvärv som kommit in och jag är även nöjd med de befintliga spelarna som funnits sedan innan. Det är jättesvårt att ta ut någon specifik spelare. Men det går inte att INTE nämna Petrus Kocadag, som bidragit oerhört mycket till det offensiva spelet, i mål och skapade målchanser. Fast ännu en gång, jag är nöjd med alla spelare.

Hur går tankarna inför helgens match mot Eskilstuna City?


– Det som är allra viktigast är att vi har vunnit de här matcherna, det är inte viktigt att vi gjort nio mål och bara släppt in två. Som vi alltid har pratat om inom truppen är det hårda arbetet som vi har lagt ner grunden för våra segrar. Om vi slutar jobba kommer vi börja förlora matcher, det är något som jag har sagt till spelarna varje dag. Slutar vi vara ödmjuka kommer vi också börja förlora. Det kommer jag också säga inför de kommande matcherna, lägger vi inte ner det arbetet som krävs, då kommer vi förlora. Ödmjukhet och hårt arbete är våra stöttepelare. Vi måste arbeta hårt, vara ödmjuka och respektera våra motståndare.

Till sist då, har du några sista ord till supportrarna?


– Nu när vi har fått tillåtelse att släppa in publik igen, hoppas jag innerligt att vi kan fylla läktarna på 500 personer. Jag hoppas verkligen att alla supportrar och medlemmar ser det goda arbetet som vi lägger ner och tar sig till arenan för att stötta oss.

Text: Andrew Moro

Länk: Syrianska FC

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 juni 2021 00:00

DEBATT: Godner (S) blir oss svaret skyldig

Skarmavbild-2024-03-30-kl.-00.23.56

Mats Siljebrand, Kristdemokraterna Södertälje
Foto: Privat

Mats Siljebrand (KD) om Boel Godners(S) debattinlägg: ”Statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer”.

Plan A, breddning av broarna över kanalen, har lagts i malpåse efter kommunens ”pyrrhusseger” och plan B, lokaltunnel under kanalen, har sågats av berörda instanser. Vilken är nu Boel Godners (S) och majoritetens plan C för att lösa problemen med genomfarten i Södertälje? Tyvärr står Godner tomhänt, i repliken får vi inget svar.

Kapacitetshöjningen av Motorvägsbron utgick ur Nationell plan 2022 – 2033. Även en halv miljard kronor i öronmärkta pengar gjorde sorti. Detta efter flera års förberedande arbete, som innefattade alltifrån trefiliga brospann, bättre bullerskydd till en ”överledningsbro”, i syfte minska köerna under genomförandetiden.

”En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar”

Trafikverket har konstaterat att en ”Tunnel är en bra lösning den dag vi ska bygga ytterligare en förbindelse, men varken underhåll eller breddning av broarna kan vänta utan behöver ske omgående”. Och ju längre vi väntar, desto större blir trycket på dagens ”getingmidja”. AstraZeneca och Scania expanderar, inpendlingen ökar, logistikföretag i Almnäs/Stockholm Syd växer som svampar ur jorden och boende vid motorvägen efterfrågar en bättre miljö. En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar. Numera måste vi också lyfta blicken och ta militärstrategisk hänsyn med anledning av NATO-inträdet.

Vår bedömning är att det krävs såväl en breddning, trimning och miljöförbättring av dagens E4/E20, som en helt ny passage – tunnel eller bro -till exempel från Södertälje Syd mot trafikplats Salem. Fördelen med en sådan sträckning är att trafiken vid ett haveri på Södertäljebron inte korkar igen Nyköpingsvägen i centrala staden vilket ofelbart skulle bli konsekvenserna av en lokaltunnel. Men krasst tar det bortåt tjugo att realisera en ny passage efter att finansieringen är klar.

Och en avslutande upplysning, undertecknad kommer senare i vår att överlägga med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) om trafikprojekt i Stockholmsregionen i allmänhet och denna ödesfråga synnerhet – inte bara för Södertälje utan hela Sverige.

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande stadsbyggnadsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Historisk enighet och samarbete mellan kyrkorna

IMG_2836

Sargon Adam från S:t Jacob och Birgitta Kaya från Mor Afrem.
Foto: Alexander Isa

För första gången på nära tre decennier, har de två kyrkostiften inom den syrisk-ortodoxa kyrkan i Södertälje tagit ett gemensamt steg mot enighet och samarbete, ett initiativ som markerar början på en ny era.

I en banbrytande händelse samlades ledarna för de två kyrkostiften inom den syrisk-ortodoxa kyrkan, som har varit separerade sedan 90-talet, för ett möte i Mor Afrems Kyrka i Geneta. Denna historiska sammankomst, som ägde rum under fredagen, symboliserar en ny början för kyrkans framtida samarbete och enhet.

Mötet på fredagen var dessutom välbesökt, med närvaro av alla präster från båda stiften samt ärkebiskoparna Youhanon Lahdo och Benjamin Atas, och avslutades med en gemensam gudstjänst vid altaret.

– Det var ett av de finaste som jag har sett om jag ska vara ärlig. I synnerhet själva liturgin. Det var ju fantastiskt, säger Sargon Adam från S:t Jacobs kyrka, till Telgenytt.

Ärkebiskoparna Youhanon Lahdo och Benjamin Atas höll en gudstjänst med samtliga präster.
Foto: Alexander Isa

Under sammankomsten, där ledande medlemmar från patriarkaliska ställföreträdarskapet samt representanter från St Jacobs kyrka och Mor Afrem närvarade, lades grunden för ett fördjupat och långvarigt samarbete.

– Det här är ett historiskt glädjande möte där vi ser alla våra präster och båda våra biskopar i Sverige enade. Tillsammans kan vi göra ett bra jobb framöver för våra barns framtid, kyrkans framtid och diskutera gemensamma frågor och samlingsfrågor som inte bara gäller våra kyrkor utan hela samhället som vi lever i, säger Mor Afrems ordförande Birgitta Kaya.

Birgitta Kaya från Mor Afrem och Sargon Adam från S:t Jacob.
Foto: Alexander Isa

Vad betyder det här för församlingsmedlemmarna?

– Jag tror att det här betyder väldigt mycket. Jag tror att det här blir en nystart om jag får säga så. Jag tror att det här är någonting som folk har väntat på, men initiativet kanske inte har kommit så starkt. Nu har det tagits och vi är här och nu blickar vi framåt och ser framåt framtida samarbeten och samtidigt ger vi en bra bild för våra barn och ungdomar också att tillsammans kan man göra mycket, säger Birgitta Kaya.

Hon får medhåll från Sargon Adam från S:t Jacobs kyrka.

– Det är ett stort framsteg. Jag tror att det här kommer gynna hela populationen som vi har här och det kommer öppna upp nya samarbeten, ny kärlek och ömsesidig respekt var än man befinner sig, säger Sargon Adam och fortsätter.

– Vi har varit väldigt positiva till det här första mötet. Och vi kommer göra allt som står i vår kraft också för att utveckla och lägga upp punkter som ska vidga vyerna och vidga samarbetet samt att vi kan förena de här båda stiften med gemensamma beslut och gemensamma möten.

Kan du ge ett exempel på hur samarbetet kan se ut?

– Förut så kunde de båda stiften ha olika dagars firande, olika fastetider. Kanske skilsmässoreglerna var lite annorlunda. När man utförde vissa dopritualer, vigningsritualerna. Det skilde lite saker och ting. Prästerna gjorde på olika sätt. Det fanns ingenting som var gemensamt. Trots att vi har gemensamma stadgar inom kyrkan har det varierat mellan de olika stiften. Vi vill förena alla dessa punkter. Det ska vara en enad kyrka och enad stadgar som gäller för båda stiften och även stora delar av Europa, säger Sargon Adam.

BILDEXTRA: Historiskt möte mellan Mor Afrem och S:t Jacob

Ärkebiskoparna Youhanon Lahdo och Benjamin Atas.
Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 mars 2024 22:48
Senast uppdaterad: 29 mars 2024 22:48

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors