Företag i fokus:

Syrianskas huvudtränare Steven Younan ”hårt arbete”

Steven Younan. Bild: Daniel Brace.

Syrianska har tagit full pott i de tre senaste matcherna och fortsätter att övertyga. Här har Andrew Moro, media ansvarig på Syrianska, intervjuat Steven Younan inför lördagens hemmamatch mot Eskilstuna.

Syrianska har inlett med tre raka segrar, hur ser du på den starka säsongsinledningen?


– Först och främst är det inte förvånande. Vi började försäsongen tidigt och har jobbat stenhårt sedan dess. Truppen spikades ganska tidigt också, vi fick bara in två sena nyförvärv. Resten av truppen har varit med sedan förra året, så de känner ju till klubben sedan innan. De vet hur föreningen fungerar och hur jag fungerar. Kortfattat har vi haft kontinuitet vilket har gett upphov till den här fina inledningen. I år har vi även satt upp delmål i truppen. Ett av målen var att ta nio poäng på de tre första matcherna och det har vi gjort. Syftet med delmålen är att få alla i truppen, spelare såväl som ledare, att sträva mot ett och samma mål. Det är därför vi ligger där vi ligger just nu.

I år har Syrianskas målsnitt varit mycket högre jämfört med fjolåret, ni har ett målsnitt på tre mål per match. Vad har förändrats från förra året?


– Förra året visste vi att vi hade ett bra försvarsspel och det kunde man se på våra resultat, vi höll nollan många gånger. Matcherna vi vann var uddamålsvinster, med 1-0 och 2-1. Däremot skapade vi mycket målchanser, men vi lyckades inte förvalta chanserna effektivt. Det är något som vi har analyserat inför årets säsong och slutsatsen är ju enkel: vi måste få utdelning på våra chanser. För att lyckas med det var vi tvungna att hämta in rätt spelare för det. Vårt sätt att spela fanns där, men vi behövde lite mer kvalité på den sista tredjedelen. Det enkla svaret är helt enkelt att vi har hittat rätt spelare som kan förvalta målchanserna.

Apropå nyförvärven, vilka spelare är det som utmärkt sig mest?


– Jag är nöjd med alla nyförvärv som kommit in och jag är även nöjd med de befintliga spelarna som funnits sedan innan. Det är jättesvårt att ta ut någon specifik spelare. Men det går inte att INTE nämna Petrus Kocadag, som bidragit oerhört mycket till det offensiva spelet, i mål och skapade målchanser. Fast ännu en gång, jag är nöjd med alla spelare.

Hur går tankarna inför helgens match mot Eskilstuna City?


– Det som är allra viktigast är att vi har vunnit de här matcherna, det är inte viktigt att vi gjort nio mål och bara släppt in två. Som vi alltid har pratat om inom truppen är det hårda arbetet som vi har lagt ner grunden för våra segrar. Om vi slutar jobba kommer vi börja förlora matcher, det är något som jag har sagt till spelarna varje dag. Slutar vi vara ödmjuka kommer vi också börja förlora. Det kommer jag också säga inför de kommande matcherna, lägger vi inte ner det arbetet som krävs, då kommer vi förlora. Ödmjukhet och hårt arbete är våra stöttepelare. Vi måste arbeta hårt, vara ödmjuka och respektera våra motståndare.

Till sist då, har du några sista ord till supportrarna?


– Nu när vi har fått tillåtelse att släppa in publik igen, hoppas jag innerligt att vi kan fylla läktarna på 500 personer. Jag hoppas verkligen att alla supportrar och medlemmar ser det goda arbetet som vi lägger ner och tar sig till arenan för att stötta oss.

Text: Andrew Moro

Länk: Syrianska FC

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 juni 2021 00:00

Bekräftat: Forwarden lämnar SSK

Emil Alba

Emil Alba redo för nya utmaningar
Foto: Shamash Oyal

SSK fortsätter tacka av spelare, tidigare under dagen meddelades att backen Henrik Malmström gjort sitt i klubben.

Efter ännu ett pressmeddelande från Södertälje Sportklubb under onsdagseftermiddagen står det klart att forwarden Emil Alba blir andra spelaren för dagen att bli avtackad. 

Man hinner uppleva mycket på fyra år. Det har varit både tuffa och fantastiska stunder i denna klubb och jag kommer se tillbaka på min tid i SSK med glädje. Stort tack till er alla som följer och stöttar SSK i vått och torrt, det har varit fantastiskt att spela framför er varje kväll hemma i Templet, men likväl en sketen kväll i Ljungby. Tack till er alla fans, alla kring laget och framför allt mina lagkamrater. Ett extra stort tack vill jag ge till herr Ove Karlsson som tagit hand om mig sedan dag 1

Jag kommer nu gå vidare då jag fått en chans jag inte kunde tacka nej till. Jag är Stolt över att fått vara en del av SSK”

💛💙 // #28

Det är Emils egna ord om flytten från SSK för att anta en ny utmaning.  

Om inte hans genombrottssäsong så var den här i alla fall hans poängbästa på hockeyallsvenskan nivå, 37 poäng (14+23) på 50 matcher blev hans facit. Nu tackar han för sig och det mesta pekar på att Färjestad BK i SHL blir ny klubbadress för honom.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 18:54
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 21:11

Södertäljefestivalen byter namn och får ny arrangör

E4240E2F-A8B8-4875-B8F0-6CDE903FD6A2

Foto: Alexander Isa

För att anpassa sig till Södertäljes föränderliga stadskärna och ekonomiska utmaningar, tar Södertäljefestivalen en paus under 2024. Istället introduceras ”Södertäljedagarna”, ett mindre evenemang med löfte om återkomst i full skala 2025.

Ett nytt kapitel inleds för Södertäljes årliga sommarevenemang när Södertäljefestivalen, som en del av ett långsiktigt utvecklingsarbete, tar en paus från sin traditionella form för att återuppstå med ny energi och inriktning år 2025. Under övergångsåret 2024, förvandlas festivalen till Södertäljedagarna, ett mindre format som går av stapeln 30 augusti till 1 september och som fortfarande lovar att leverera underhållning, mat, och gemenskap.

Denna tillfälliga omstrukturering speglar en anpassning till stadens aktuella situation, där pågående byggprojekt i stadskärnan och ekonomiska utmaningar begränsar möjligheterna för storskaliga evenemang. Den nya benämningen, Södertäljedagarna, signalerar en tydlig förändring i evenemangets upplägg och målsättning, medan den ändå upprätthåller den gemenskapliga och festliga andan som kännetecknar stadens sommartradition.

– Vi har haft roligt med Södertäljefestivalen och vet att den är uppskattad av många, så det känns jättekul att vi hittat en lösning där den lever vidare trots att vi själva inte längre axlar rollen som arrangör, säger Malin Eriksson, Event- och Kundansvarig Södertälje City

Malin Eriksson, Erik Hanzon och Aljosa Lagumdzija från centrumföreningen Södertälje City, överlämnar ansvaret för Södertäljefestivalen.
Pressbild: Södertälje City

Bakgrunden till beslutet om namnbytet och omstruktureringen är flerfaldig. Förutom de fysiska och ekonomiska begränsningarna ser Södertälje City, som varit en central aktör i festivalens organisering sedan 2010, detta som ett tillfälle att ompröva sin roll i stadens kulturella liv. Med ett nytt ägardirektiv kommer organisationen att fokusera mer på långsiktigt hållbara insatser för att förbättra stadskärnans attraktionskraft och locka till sig andra stora evenemang i framtiden.

Från och med 2025 kommer Södertäljefestivalen att återvända under ledning av Södertälje kommun, med Södertälje City som en nära samarbetspartner.

– Vi ser fram emot att kommunen tar över och det kan också blåsa lite nytt liv i festivalen när en ny arrangör kommer in med nya perspektiv. Och i år har vi fokus på Södertäljedagarna istället, som blir ett lite mindre event men ändå väldigt trevligt och värt att besöka, säger Malin Eriksson.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 16:34
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 16:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors