Företag i fokus:

En månad efter mordet på 39-åringen vid Actic Vasa ”Vi känner ingen oro för att komma hit”

Det är exakt en månad sedan en 39-åring flerbarnspappa sköts till döds på öppen gata, mitt på ljusa dagen.

39-åringen kliver ut från gymanläggningen Actic och går in i Willys för att handla. När han väl kliver ut från Willys och ska gå mot sin bil möts han av en maskerad man som börjar jaga och skjuta mot honom. Den unga mannen faller och blir sedan skjuten på nära håll. Där blir han livlöst liggande på marken.
Sjukvårdare tillkallas till platsen men livet på 39-åringen går inte att rädda.

En månad har nu passerat och gärningsmannen är fortfarande på fri fot. Enligt flera vittnesuppgifter kan gärningsmannen ha uppehållit sig på platsen en stund innan brottet och polisen har vid tidigare skeden gått ut med att flera motivbilder finns, men att man inte har någon misstänkt i nuläget.

Telgenytt har åkt tillbaka till platsen, en månad senare, för att ta del av hur personal som arbetar i området känner om situationen och om besökare känner någon oro för att besöka området.

Hur har reaktionerna varit efter mordet ?

Våra gäster har varit väldigt oroliga att komma hit till Actic Wasa, berättar Kamilla Grabarska som jobbar på Actic anläggningen.

Har det påverkar er verksamhet och är ni oroliga att något likande kan hända igen?

Dom första veckorna var folk väldigt orolig och många valde helst att undvika den här anläggningen, men vi märker att folk börjat hitta tillbaka igen. Sjävklart är man lite orolig att något liknande kan ske, allt kan hända.

Vad tycker ni om att mördaren fortfarande går på fri fot och känner ni någon oro när ni besöker Wasa Handelsplats?

– Jag har inte följ nyhetsrapporteringen och inte heller polisens arbete i ärendet. Så jag har inte så mycket att uttala mig om förutom att vi hoppas att polisen griper gärningsmannen. Sen är det väldigt olyckligt det som hände, men det var mer riktat mot en person och hade kunnat ske på vilken plats som helst, så jag känner igen oro alls, säger Linnea till Telgenytt.

– Jag skulle nog säga att polisen gör allt dom kan med den informationen dom har. Förhoppningsvis så får dom tag på personen som gjort det. Jag känner inte heller någon oro för att komma hit och att det ska hända något en själv. Olyckligt det som hände och att det råkade hända här, men vi känner oss inte alls otrygga, berättar Gustav.

-Den kriminalitet som finns är oftast riktigt mot andra kriminella och vi är inte riktigt där, så vi känner ingen oro för att komma hit, avslutar Linnea.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 juni 2021 00:00

Studiemedlet höjs – Studerande får mer i plånboken

Student pexels-polina-tankilevitch-8553909

Foto: Pexels

Från 2024 höjs prisbasbeloppet och därmed höjs också studiemedlet. Även fribeloppet höjs vilket innebär att en studerande med fullt studiemedel under 20 veckor får tjäna omkring 111.000 kronor det halvåret.

Från och med nästa år kommer studiemedlet att öka med cirka 1 100 kronor per månad, och samtidigt höjs maxgränsen för inkomster för studenter. Denna höjning gäller både bidrags- och lånedelen av studiemedlet.

Dessutom kommer studiestartsstödet för arbetslösa att höjas till 2024, med ett nytt belopp på 10 884 kronor för fyra veckors heltidsstudier. Bakgrunden till detta är det årliga prisbasbeloppet som räknas ut av SCB och fastställs av regeringen och används för att bestämma olika ersättningar och bidrag, inklusive studiemedel.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 21:26

Kommunanställd i Södertälje varnas för överträdelse

kommun

Foto: Södertälje kommun

En kommunanställd i Södertälje har fått en varning för misskötsel i arbetet. Detta framgår av kommunens beslut efter att personen brutit mot kommunens bilpolicy.

En anställd vid kommunens avdelning för drift och underhåll har fått en varning efter att ha lämnat sin arbetsplats utan tillstånd. Den anställde använde kommunens bil för privata ärenden, trots att detta är strängt förbjudet och överträder kommunens bilpolicy.

Enligt kommunen incidenterna inträffat i augusti vid två tillfällen, båda gångerna vid 12-tiden mitt på dagen.

”Du har vid dessa tillfällen även brutit mot Södertälje kommuns bilpolicy genom att utan tillåtelse både använt kommunens fordon vid privat ärende och haft tjänstebilen uppställd utanför tjänstestället. Detta trots att du varit medveten om att så ej får ske.”, skriver kommunen i beslutet.

Nu har den anställde fått en skriftlig varning eftersom förseelsen betraktas som ett brott mot anställningsavtalet. Vid fortsatta överträdelser kan personen riskera att bli uppsagd enligt kommunens beslut.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 20:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors