Företag i fokus:

En månad efter mordet på 39-åringen vid Actic Vasa ”Vi känner ingen oro för att komma hit”

Det är exakt en månad sedan en 39-åring flerbarnspappa sköts till döds på öppen gata, mitt på ljusa dagen.

39-åringen kliver ut från gymanläggningen Actic och går in i Willys för att handla. När han väl kliver ut från Willys och ska gå mot sin bil möts han av en maskerad man som börjar jaga och skjuta mot honom. Den unga mannen faller och blir sedan skjuten på nära håll. Där blir han livlöst liggande på marken.
Sjukvårdare tillkallas till platsen men livet på 39-åringen går inte att rädda.

En månad har nu passerat och gärningsmannen är fortfarande på fri fot. Enligt flera vittnesuppgifter kan gärningsmannen ha uppehållit sig på platsen en stund innan brottet och polisen har vid tidigare skeden gått ut med att flera motivbilder finns, men att man inte har någon misstänkt i nuläget.

Telgenytt har åkt tillbaka till platsen, en månad senare, för att ta del av hur personal som arbetar i området känner om situationen och om besökare känner någon oro för att besöka området.

Hur har reaktionerna varit efter mordet ?

Våra gäster har varit väldigt oroliga att komma hit till Actic Wasa, berättar Kamilla Grabarska som jobbar på Actic anläggningen.

Har det påverkar er verksamhet och är ni oroliga att något likande kan hända igen?

Dom första veckorna var folk väldigt orolig och många valde helst att undvika den här anläggningen, men vi märker att folk börjat hitta tillbaka igen. Sjävklart är man lite orolig att något liknande kan ske, allt kan hända.

Vad tycker ni om att mördaren fortfarande går på fri fot och känner ni någon oro när ni besöker Wasa Handelsplats?

– Jag har inte följ nyhetsrapporteringen och inte heller polisens arbete i ärendet. Så jag har inte så mycket att uttala mig om förutom att vi hoppas att polisen griper gärningsmannen. Sen är det väldigt olyckligt det som hände, men det var mer riktat mot en person och hade kunnat ske på vilken plats som helst, så jag känner igen oro alls, säger Linnea till Telgenytt.

– Jag skulle nog säga att polisen gör allt dom kan med den informationen dom har. Förhoppningsvis så får dom tag på personen som gjort det. Jag känner inte heller någon oro för att komma hit och att det ska hända något en själv. Olyckligt det som hände och att det råkade hända här, men vi känner oss inte alls otrygga, berättar Gustav.

-Den kriminalitet som finns är oftast riktigt mot andra kriminella och vi är inte riktigt där, så vi känner ingen oro för att komma hit, avslutar Linnea.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 juni 2021 00:00

60-åring utsatt för knivattack – en person gripen

Ambulans

Arkivbild

En person har utsatts för en knivattack på onsdagseftermiddagens. En person är gripen enligt polisens uppgifter.

Vid klockan 17:22 inkom ett larm till polisen i Södertälje, som snabbt reagerade på en incident i Hovsjö centrum. En man i 60-årsåldern hade blivit knivskuren och omedelbart fördes till närakuten för att utvärdera skadorna.

En person gripen.
– Som jag har förstått så är det inte livshotande skador, men en person är gripen, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Den gripne är enligt polisen en 55-årig man som nu misstänks knivdådet.  En anmälan har upprättats gällande grov misshandel samt överträdelse av knivlagen och en undersökningen pågår för att klargöra omständigheterna kring händelsen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 18:56
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 22:11

Melina Mellin prisas – ”Synlig och närvarande säkerhetschef”

Mellin

Mellin mottog sitt pris under tisdagskvällen. Foto: Janis Lukas.

Melina Mellin, säkerhetschef vid Södertälje sjukhus, har utsetts till Årets Säkerhetsprofil för sitt enastående arbete. Hon tilldelades priser på Säkerhetsgalan under tisdagskvällen.

Mellin, som nominerades och tog sig hela vägen till final, ställdes mot två andra under tisdagskvällen – Minou Sadeghpour, Head of Public Affairs och seniorkonsult på 4C Strategies, och Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen.

Utmärkelsen ”Årets Säkerhetsprofil” tilldelas en person med ett stort intresse för säkerhetsfrågor och som, med stort engagemang och gedigen kunskap, verkar inom säkerhetsbranschen. När juryn hade avslutat överläggningen stod det klart att Södertälje sjukhus säkerhetschef knep årets utmärkelse.

Melina Mellin brinner för att vara en synlig och närvarande säkerhetschef, och hennes arbete med att skapa trygghet både för medarbetare, patienter och besökare hyllades under galan.

”Melina har under nästan tio år som säkerhetschef på Södertälje sjukhus byggt upp en välfungerande säkerhetsorganisation från grunden och därmed också en god säkerhetskultur. Hon är en synlig och närvarande säkerhetschef med trygga medarbetare som ledstjärna. Genom engagemang, uthållighet och ett entusiasmerande arbetssätt har hon implementerat och befäst den säkerhetsmedvetenhet som numera genomsyrar alla delar av sjukhuset och dess samarbetspartners.”, löd juryns motivering.

(Annoslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 11:14
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 11:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors