Företag i fokus:

En månad efter mordet på 39-åringen vid Actic Vasa ”Vi känner ingen oro för att komma hit”

Det är exakt en månad sedan en 39-åring flerbarnspappa sköts till döds på öppen gata, mitt på ljusa dagen.

39-åringen kliver ut från gymanläggningen Actic och går in i Willys för att handla. När han väl kliver ut från Willys och ska gå mot sin bil möts han av en maskerad man som börjar jaga och skjuta mot honom. Den unga mannen faller och blir sedan skjuten på nära håll. Där blir han livlöst liggande på marken.
Sjukvårdare tillkallas till platsen men livet på 39-åringen går inte att rädda.

En månad har nu passerat och gärningsmannen är fortfarande på fri fot. Enligt flera vittnesuppgifter kan gärningsmannen ha uppehållit sig på platsen en stund innan brottet och polisen har vid tidigare skeden gått ut med att flera motivbilder finns, men att man inte har någon misstänkt i nuläget.

Telgenytt har åkt tillbaka till platsen, en månad senare, för att ta del av hur personal som arbetar i området känner om situationen och om besökare känner någon oro för att besöka området.

Hur har reaktionerna varit efter mordet ?

Våra gäster har varit väldigt oroliga att komma hit till Actic Wasa, berättar Kamilla Grabarska som jobbar på Actic anläggningen.

Har det påverkar er verksamhet och är ni oroliga att något likande kan hända igen?

Dom första veckorna var folk väldigt orolig och många valde helst att undvika den här anläggningen, men vi märker att folk börjat hitta tillbaka igen. Sjävklart är man lite orolig att något liknande kan ske, allt kan hända.

Vad tycker ni om att mördaren fortfarande går på fri fot och känner ni någon oro när ni besöker Wasa Handelsplats?

– Jag har inte följ nyhetsrapporteringen och inte heller polisens arbete i ärendet. Så jag har inte så mycket att uttala mig om förutom att vi hoppas att polisen griper gärningsmannen. Sen är det väldigt olyckligt det som hände, men det var mer riktat mot en person och hade kunnat ske på vilken plats som helst, så jag känner igen oro alls, säger Linnea till Telgenytt.

– Jag skulle nog säga att polisen gör allt dom kan med den informationen dom har. Förhoppningsvis så får dom tag på personen som gjort det. Jag känner inte heller någon oro för att komma hit och att det ska hända något en själv. Olyckligt det som hände och att det råkade hända här, men vi känner oss inte alls otrygga, berättar Gustav.

-Den kriminalitet som finns är oftast riktigt mot andra kriminella och vi är inte riktigt där, så vi känner ingen oro för att komma hit, avslutar Linnea.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 juni 2021 00:00

Nedsläpp: Almtuna – SSK

C2D2DC6B-9856-4271-A699-6E8151EF032D

Foto: Shamash Oyal

Det stundar nya matcher för SSK:s herrlag. Det ska spelas tre matcher den här veckan och man inleder imorgon på bortaplan mot Almtuna.

Förra veckan spelade SSK två matcher, de inbringade 4 poäng. I fredagens hemmapremiär fanns det två spelare på skadelistan. Den ena var forwarden Sebastian Dyk och glädjande nog är han nu efter några veckors frånvaro redo för matchspel igen, det bekräftar han själv för Telgenytt.

Den andra spelaren som saknades mot Västerås i fredags var backen Albin Carlsson. Enligt LT:s bevakning av dagens träning så saknades Carlsson även där. Spel imorgon i Uppsala blir det inte för honom.

-Han spelar inte imorgon men förhoppningsvis spelar han på fredag, säger huvudtränare Magnus Bogren om Carlssons medverkan framöver.

Något särskilt i spelet ni har fokuserat på inför Almtuna?

-Ja, det är det väl. Tycker vi gör en bra första och tredje period mot Västerås, andra perioden mindre bra. Tittar man på allting efter också, statistik, så skulle vi ha vunnit den matchen.

-Där är mycket att ta med men sett över 60 minuter måste vi spela med mer tålamod, hitta mer trygghet i helheten. Inte bara göra 40 minuter bra utan försöka vara mer noggranna med pucken. Vi slarvar för mycket, framför allt i andra perioden där vi ger dem momentum. Det har vi jobbat med bland annat.

Specialteams hackar lite tycker jag?

-I och med att Dyk är tillbaka så har vi jobbat lite med powerplay, försöka få i gång det ännu mer. Vi gör ju ett 6 mot 4 och ett i 5 mot 4 men tycker ändå att vi behöver bli lite bättre där.

-Inte krångla till det, göra det enkelt, vi har skickligheten. Går det inte första gången så är det att jobba på. Då kommer det att komma.

-Vi har släppt in lite för mycket i boxplay, vi jobbar hårt med det och finns inget trolleri utan det är samma idé som allt det andra. Behålla lugnet, jobba med det vi har sagt och tro på det. Inte hitta på massa andra grejer.

Var placerar ni Dyk imorgon?

-Han går in med Christopher Liljewall och Ludwig Blomstrand.

Då blir Egor Polin 13:e forward imorgon?

-Ja, han blir extraspelare. Han har gjort det jättebra och är absolut med i snacket men imorgon blir det så.

(Annonslänk)

Då är det ingen annan frånvaro förutom Albin Carlsson att rapportera om?

-Nej.

Kommer inte Rasmus Ekström åka med till Uppsala?

-Det får vi se, vi har inte bestämt hur vi gör, vem som åker med. Det tar vi imorgon när vi ser gänget.

Målvaktsvalet är det väl inte lönt att fråga om, det håller du väl på till imorgon?

-Haha, jag gör väl det.

Trolig laguppställning mot Almtuna:

Målvaktsval ej offentliggjort

Backpar

Daniel Norbe – Olli Vainio

Viktor Grahn – Julius Bergman

Henrik Malmström – Veeti Vainio

Kedjor

Marcus Eriksson – Filiph Engsund – Linus Videll

Ludwig Blomstrand – Christopher Liljlewall – Sebastin Dyk

Viktor Liljegren – Dominic Turgeon – Emil Alba

William Wiå – Jacob Bjerselius – Jacob Dahlström

Extra: Egor Polin

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2023 16:38
Senast uppdaterad: 31 oktober 2023 13:44

Brand i trapphus i Blombacka – Släcktes snabbt

brandbild räddningstjänst .

Arkivbild: Shamash Oyal

Strax innan 17-tiden larmades räddningstjänsten till Blombacka. Enligt de första initiala larmrapporterna från SOS Alarm, uppstod en en brand i trapphus i ett flerfamiljshus på Fjärilsstigen.

Det var på tisdagseftermiddagen som flera räddningsenheter larmades till Blombacka. När räddningstjänsten kom fram, bekräftades det att ett paket brann i ett trapphus.

-Vi larmades till platsen och det visade sig vara ett paket som ska börjat brinna, säger Räddningstjänstens operatör till Telgenytt.

Branden släcktes innan den hann sprida sig till någon av de närliggande lägenheterna. Vad som orsakade branden är i nuläget oklart

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2023 16:25
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 16:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors