Företag i fokus:

En månad efter mordet på 39-åringen vid Actic Vasa ”Vi känner ingen oro för att komma hit”

Det är exakt en månad sedan en 39-åring flerbarnspappa sköts till döds på öppen gata, mitt på ljusa dagen.

39-åringen kliver ut från gymanläggningen Actic och går in i Willys för att handla. När han väl kliver ut från Willys och ska gå mot sin bil möts han av en maskerad man som börjar jaga och skjuta mot honom. Den unga mannen faller och blir sedan skjuten på nära håll. Där blir han livlöst liggande på marken.
Sjukvårdare tillkallas till platsen men livet på 39-åringen går inte att rädda.

En månad har nu passerat och gärningsmannen är fortfarande på fri fot. Enligt flera vittnesuppgifter kan gärningsmannen ha uppehållit sig på platsen en stund innan brottet och polisen har vid tidigare skeden gått ut med att flera motivbilder finns, men att man inte har någon misstänkt i nuläget.

Telgenytt har åkt tillbaka till platsen, en månad senare, för att ta del av hur personal som arbetar i området känner om situationen och om besökare känner någon oro för att besöka området.

Hur har reaktionerna varit efter mordet ?

Våra gäster har varit väldigt oroliga att komma hit till Actic Wasa, berättar Kamilla Grabarska som jobbar på Actic anläggningen.

Har det påverkar er verksamhet och är ni oroliga att något likande kan hända igen?

Dom första veckorna var folk väldigt orolig och många valde helst att undvika den här anläggningen, men vi märker att folk börjat hitta tillbaka igen. Sjävklart är man lite orolig att något liknande kan ske, allt kan hända.

Vad tycker ni om att mördaren fortfarande går på fri fot och känner ni någon oro när ni besöker Wasa Handelsplats?

– Jag har inte följ nyhetsrapporteringen och inte heller polisens arbete i ärendet. Så jag har inte så mycket att uttala mig om förutom att vi hoppas att polisen griper gärningsmannen. Sen är det väldigt olyckligt det som hände, men det var mer riktat mot en person och hade kunnat ske på vilken plats som helst, så jag känner igen oro alls, säger Linnea till Telgenytt.

– Jag skulle nog säga att polisen gör allt dom kan med den informationen dom har. Förhoppningsvis så får dom tag på personen som gjort det. Jag känner inte heller någon oro för att komma hit och att det ska hända något en själv. Olyckligt det som hände och att det råkade hända här, men vi känner oss inte alls otrygga, berättar Gustav.

-Den kriminalitet som finns är oftast riktigt mot andra kriminella och vi är inte riktigt där, så vi känner ingen oro för att komma hit, avslutar Linnea.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 juni 2021 00:00

DEBATT: Kommunrankningen är en skam som kräver handling

Anna Syr.

Kristemokraternas gruppledare, Anna Syrjänen.

I den senaste näringslivsmätningen hamnar Södertälje kommun bland de sämsta i landet. Det är en återkommande brist på service, bemötande och en byråkratisk handläggning av stöd och service till företag i kommunen. Detta utgör ett hinder för företag som vill utvecklas och expandera, och det försvårar etablering av nya aktörer som kan skapa arbetstillfällen.

Vår kommun har den högsta arbetslösheten i länet och lider av utanförskap och otrygghet. Att ha fler välmående företag skulle bidra till fler jobb och ökade skatteintäkter, vilket i sin tur skulle göra fler invånare självförsörjande och minska antalet personer som är beroende av bidrag.

Den senaste rapporten från Svenskt Näringsliv placerar vår kommun på oroande plats 241 – den klart sämsta rankningen hittills. Det är hög tid att ta itu med detta uttalade problem och göra allt som krävs för att förbättra vårt företagsklimat.

Under flera år har Södertälje legat i bottenträsket, och varje år har vi hoppats på förbättringar. Dessvärre har det blivit sämre istället för bättre. Vi befinner oss nu på en plats som ingen kommun bör vara stolt över. För att förstå allvaret i situationen måste vi titta närmare på vad den här rankningen egentligen innebär.

”Det är en skam för vår kommun och något som vi måste ta på allvar”

Rankningen baseras på en analys av 18 olika faktorer som påverkar företagsklimatet i våra kommuner. Visst har vi sett positiva förändringar på vissa områden, som politikernas attityder till företagande och tillgången till kompetens. Men det är uppenbart att vi har mycket arbete framför oss på övriga områden.

Det mest oroande är brottsligheten och otryggheten. Under rubriken ”Påverkan av brottslighet/otrygghet” har vi tappat hela fem placeringar och är nu rankade sämst i landet, på plats 290. Det är en skam för vår kommun och något som vi måste ta på allvar.

”Vår ranking visar att det finns ett missnöje bland företagen i Södertälje.”, skrev Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Det minsta vi kan göra är att använda rankningarna som ett verktyg för att förbättra vår verksamhet. På samma sätt som kommunen gör och analyserar HME-undersökningarna (hållbart medarbetarengagemang) och hanterar dem i alla berörda verksamheter, borde vi också göra med mätningar som handlar om Södertäljes företagsklimat.
Alla som arbetar inom kommunen borde förstå vikten av ett fungerande näringsliv och ha en positiv inställning gentemot våra företagare. Analysarbetet från rankningen får inte samla damm på näringslivsavdelningen, det måste spridas till samtliga avdelningar i Stadshuset och ägas tillsammans av alla som arbetar för Södertäljebornas bästa.

”Det är inte längre acceptabelt att vår kommun ligger i botten av företagsklimatrankingen”

Moderaterna har infört en ny arbets- och näringslivsnämnd, som nu är igång och som bland annat syftar till att förbättra företagsklimatet. Både Kristdemokraterna och kommuninvånarna har höga förväntningar på nämnden, som förhoppningsvis kommer att leverera mätbara resultat genom förbättrad service, ökat stöd och minskad byråkrati.

Vi utgår ifrån att majoriteten (M-S-MP) tar ett kraftfullt grepp om denna ödesfråga. Det är inte längre acceptabelt att vår kommun ligger i botten av företagsklimatrankingen. Kristdemokraterna vill se konkreta åtgärder – ett inbjudande ”dukat bord”, som förbättrar tryggheten och skapar en god miljö för näringslivet att verka i.

Det är hög tid att vi tar ett steg framåt och sätter Södertälje på kartan som en attraktiv plats för företagare. Vår stad och dess invånare förtjänar inget mindre än det bästa.

Anna Syrjänen, Kristdemokraterna
Gruppledare

Läs även:
INSÄNDARE: – Varför är Södertälje ofta sämst i klassen?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Derbyt mellan Syrianska och Assyriska avbröts

CD627F4E-956D-46C2-AFA0-6F19C1CC2DEF

Foto: Shamash Oyal

Det andra mötet mellan Syrianska och Assyriska på Södertälje fotbollsarena avbröts i den 77:e minuten.

Det var en härlig och spännande fotbollsmatch mellan två lag, men den tyvärr fick avbrytas med drygt en kvart kvar att spela. Med ställningen 1-1 gick lagen ut för att inleda den andra halvleken, men redan då avbröts matchen på grund av den kraftiga pyrotekniken som fyllde arenan med rök.

En varning gick ut i högtalarna till båda fansen om att matchen skulle avbrytas vid upprepningen. Matchen hann spelas i cirka 30 minuter till innan fansen återigen tände pyroteknik, och matchen blåstes av, vilket ledde till besvikna fans som inte fick se det efterlängtade derbyt mellan syskonlagen till slut.

Matchen avbröts i den 77:e matchminuten med ställningen 1-2 till gästande Assyriska. Det är för närvarande oklart om matchen kommer att återupptas senare, eventuellt utan publik.

Pyroteknik antändes av båda lagens supportrar. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 oktober 2023 17:02
Senast uppdaterad: 1 oktober 2023 17:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors