Företag i fokus:

JUST NU: Covid-19 bekräftat bland svenska supportar i S:t Petersburg – Marschen inställd

Supportar i Ryssland nåddes tidigt under onsdagsmorgonen att två svenska fans testats positivt för Covid-19. Den planerade marschen från Alpenhaus är nu inställd.

Hur har ni det i Ryssland just nu?

Vi har det riktigt bra. Det är väldigt ovanligt bra väder här just nu. Alla ryssar vi har pratat med säger att det aldrig har varit så varmt som det varit den här veckan, det ska bli upp mot 38 grader under matchen i dag. Men vi klagar inte, vi har det underbart

Hur är situationen på plats just nu?

Situationen är som vanligt och allt flyter på som innan. Folk håller distans till varandra och självklart tråkigt att marschen blev inställd, men det är viktigare att se till att viruset inte sprids.

Är folk oroliga att fler är smittade?

Vi har inte hunnit prata med folk, nyheter kom preics ut. Men vi känner ingen oro då vi har antikroppar och är vaccinerade. Vi känner oss trygga.

Har ni fått någon vidare information ?

Det har varit väldigt lite med information. Den enda informationen vi fått just nu är två supportar har bekräftats ha Covid-19 och att marschen och samlingen på Alpenhaus är inställd.

Finns det risk att matchen spelas utan publik ?

Inte vad vi tror. Just nu är folk lika glada och lika vi har en fortsatt härlig stämningen. Men det det visar sig.

Hur är läget mellan supportar från olika länder?

Den stämningen är helt magisk, alla stöttar varandra och vi har mött flera polska supportrar på stan under förmiddagen där vi har haft heja rop och stöttning till varandra. Alla är super glada och taggade.

Hur var det att träffa svenska polisen?

Otroligt kul, deras närvara uppskattas av många. Det är tack vare den svenska polisen som är på plats i S:t Petersburg som vi fick ha marschen när vi möte Slovakien.

Direktrapportering från Ryssland, S:t Petersburg. Magnus Somp & Isabella Roovete

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 juni 2021 00:00

Södertälje City deltar i seminarium i riksdagen

87869BE2-6EF7-4E6D-83DE-F0E47406C833

Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City. Foto: Pressbild, Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

I oktober hålls ett seminarium i riksdagen för att diskutera stadskärnornas framtida utveckling. På plats kommer Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City, att delta.

Riksdagsseminariet äger rum den 4 oktober med huvudtemat ”Stadskärnans framtid är av nationellt intresse.” Under förmiddagsseminariet kommer de att fördjupa sig i de utmaningar som stadskärnorna står inför idag och hur de kan möta dem.

Detta inkluderar att utforska samarbetet mellan den offentliga och privata sektorn samt att analysera vad som krävs för att skapa trygghet i våra stadskärnor.

– Vi ser det som en ärofylld insats att representera Södertälje och branschen i det här nationella sammanhanget. Nu får vi möjligheten att lyfta frågor som är väldigt viktiga för våra stadskärnor och en positiv utveckling framåt, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

(Annonslänk)

Med på deltar bland annat Björn Bergman, VD för Svenska Stadskärnor, Oana Mihaescu, forskningschef vid Handelns Forskningsinstitut och Magnus Lindgren, VD för Tryggare Sverige.

Målet med detta seminarium är att adressera de allt mer utmanande situationer som påverkar kommuner, handel, besöksnäring och fastighetsägare. Det är av största vikt att de olika aktörerna i stadskärnan arbetar tillsammans mot en gemensam målsättning för att skapa en stadskärna som är både attraktiv och konkurrenskraftig. Dessutom är syftet att gemensamt formulera en tydlig vision för stadskärnornas framtid.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 19 september 2023 21:03

Nästintill fullsatt när Nykvarn möter regerande mästarna Storvreta

Nykvarn-Jojjo

Foto: RG Foto-Media

Det väntas att bli en publikfest när Nykvarn äntrar den stora scenen på hemmaplan mot Uppsalalaget Storvreta. Den senaste uppdateringen från NIF gällnade biljettförsäljningen är att det är på god väg att gå mot en fullsatt hall.

När NIF vann match 4 mot i SSL-kvalet mot Warberg föregående säsong lockades det 1450 personer till den sista hemmamatchen som ledde till avancemang. Kan det bli ett nytt publikrekord?

Nykvarn som gjorde sin första SSL-match mot IBF Falun förlorade matchen med 7–5 men visade prov på att det är ett lag att räkna med i SSL. De stod emot länge i matchen men fick se sig besegrade efter att Falun vänt matchen i sista perioden.

– Det är inte vackert. De stökar med oss men vi knyter väl ihop det på något sätt i tredje perioden och är mer rutinerade i saker o ting. Effektiviteten i powerplay som är viktigt, säger Emil Johansson i intervju efter matchen mot Nykvarns IBF.

(Annonslänk)

Storvreta som vann sin första omgång mot Team Thorengruppen med 6–5 hade en komfortabel ledning med 6–1. Umeålaget som hade en lång uppförsbacke efter halva matchen var nära att kvittera i slutminuten men fick se sig besegrade.

Det är inte första gången Storvreta kommer på besök. Redan föregående säsong i svenska cupen möttes lagen i kvartfinalen där Storvreta visade prov på rutin när de vann dubbelmötet med 7–8 och 11–4.

Kan Nykvarn ha gjort hemläxan mot Storvreta? 

Säkra din biljett för inför dagens match, Furuborghallen klockan 19:00

Foto: RG Foto-Media

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 september 2023 07:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors