Företag i fokus:

JUST NU: Covid-19 bekräftat bland svenska supportar i S:t Petersburg – Marschen inställd

Supportar i Ryssland nåddes tidigt under onsdagsmorgonen att två svenska fans testats positivt för Covid-19. Den planerade marschen från Alpenhaus är nu inställd.

Hur har ni det i Ryssland just nu?

Vi har det riktigt bra. Det är väldigt ovanligt bra väder här just nu. Alla ryssar vi har pratat med säger att det aldrig har varit så varmt som det varit den här veckan, det ska bli upp mot 38 grader under matchen i dag. Men vi klagar inte, vi har det underbart

Hur är situationen på plats just nu?

Situationen är som vanligt och allt flyter på som innan. Folk håller distans till varandra och självklart tråkigt att marschen blev inställd, men det är viktigare att se till att viruset inte sprids.

Är folk oroliga att fler är smittade?

Vi har inte hunnit prata med folk, nyheter kom preics ut. Men vi känner ingen oro då vi har antikroppar och är vaccinerade. Vi känner oss trygga.

Har ni fått någon vidare information ?

Det har varit väldigt lite med information. Den enda informationen vi fått just nu är två supportar har bekräftats ha Covid-19 och att marschen och samlingen på Alpenhaus är inställd.

Finns det risk att matchen spelas utan publik ?

Inte vad vi tror. Just nu är folk lika glada och lika vi har en fortsatt härlig stämningen. Men det det visar sig.

Hur är läget mellan supportar från olika länder?

Den stämningen är helt magisk, alla stöttar varandra och vi har mött flera polska supportrar på stan under förmiddagen där vi har haft heja rop och stöttning till varandra. Alla är super glada och taggade.

Hur var det att träffa svenska polisen?

Otroligt kul, deras närvara uppskattas av många. Det är tack vare den svenska polisen som är på plats i S:t Petersburg som vi fick ha marschen när vi möte Slovakien.

Direktrapportering från Ryssland, S:t Petersburg. Magnus Somp & Isabella Roovete

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 juni 2021 00:00

Kommuner i samarbete för att rädda sjöar från övergödning

E4FCA1C9-A913-4F72-B18C-3A4231F73AA2

Foto: Södertälje kommun

Uttran och Utterkalven, två pittoreska sjöar som delas av kommunerna Botkyrka, Salem och Södertälje, kämpar mot övergödning. Nu går kommunerna samman för att återställa och bevara dessa sjöar.

Många av våra sjöar runt om i landet lider av föroreningar och övergödning. Uttran och Utterkalven är inget undantag, och deras ekosystem har länge stått under hot på grund av detta allvarliga problem.

I en gemensam insats för att återställa och skydda dessa sjöar har kommunerna beslutat att ta till en innovativ lösning: aluminiumbehandling av vattnet. Denna teknik har använts framgångsrikt på andra håll för att bekämpa övergödning och förbättra vattenkvaliteten. Genom att tillsätta aluminiummineraler till sjövattnet, kan näringsämnen som kväve och fosfor bindas upp och minskar därmed risken för övergödning.

Aluminiumbehandlingen är planerad att pågå under september och oktober, och för den intresserade ges möjligheten att lära sig mer om arbete. Båtturer kommer att anordnas där deltagarna får möjlighet att se behandlingen i aktion och samtidigt lära sig mer om vattenvård. Det första tillfället är den 19 september med avgång klockan 16 och 17.

För de som är intresserade av att delta finns sex möjliga tillfällen att anmäla sig till. Varje båttur beräknas ta cirka en timme och kommer att utgå från Rönninge och tar ungefär 20 minuter att köra dit från Södertälje.

Just nu är följande sex tillfällen möjliga för allmänheten att anmäla sig till:

  • Tisdag 19/9 – klockan 16.00 och klockan 17.00
  • Måndag 25/9 – klockan 15.00 och klockan 16.00
  • Onsdag 4/10 – klockan 15.00 och klockan 16.00

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 10:46
Senast uppdaterad: 16 september 2023 10:46

Grönt ljus för nattåg från Södertälje till Europas hjärta

Södertälje_Syd. Foto. Creative Commons

Foto: Creative Commons

Nattåget, som gör ett stopp i Södertälje innan tåget rullar vidare ner mot Europas hjärta, får grönt ljus av SJ. – Det är jätteroligt att kunna ge det här beskedet, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

Fram till förra veckan var planen att tågen skulle avsluta sin resa i Hamburg efter den sista dagen i september i år. Nu har SJ beslutat att ändra ruttplanen och låta tågen fortsätta till Berlin även efter den 1 oktober.

– Det är verkligen goda nyheter, resenärerna har visat stort intresse från start för att resa till Berlin med Euronight. Tack vare en ny överenskommelse med vår tyska samarbetspartner kan vi även fortsatt köra daglig trafik hela sträckan till Berlin, säger Christer Litzell.

Detta beslut har föranletts av det överraskande höga intresset från både privatresenärer och företagsresenärer som väljer tåget för sina affärsresor till olika evenemang och konferenser på kontinenten.

– Vi har också sett ett större resande än vi väntat oss från tyska resenärer som tar tåget till Sverige. I Tyskland har linjen blivit väldigt uppmärksammad, säger affärschefen Litzell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 september 2023 21:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors