Företag i fokus:

5 år efter lastbilsolyckan på motorvägsbron – ”Firade midsommar i trafiken”

Morgonen på midsommarafton 2016 fick en lastbil sladd och körde rak in i motorvägsbron och fick hela storstockholm att stanna upp. Södertäljebron skadades så kraftigt att midsommarbilister stod stilla i timmar och trafiken stod stilla i timmar. Trafiken var så tung att bilister firade midsommar i trafiken.

Södertäljebron är en så kallad lyftbro som vid öppning lyfter en del av bron rakt upp i luften av domkrafter. Det är de fyra hörnen på den rörliga delen som är känsligast för påkörning.

Bron är konstruerad i ett så kallat fackverk, där balkarna sitter ihop med varandra i trianglar. Därmed ledde påkörningen på den diagonala balken till skador på två andra balkar på undersidan av fartbanan.

Hot och trakasserier skickades till lastbilschauffören men även till Trafikverket.


Lastbilen körde först in i räcket på ena sidan och studsade över till andra sidan. Där forcerades två barriärer innan fordonet kraschade in i ett så kallat snedstag, en diagonalställd balk.

Trots den hårda smällen fick föraren och passageraren i lastbilen endast mindre skador.

En förundersökningen om vårdslöshet i trafik sattes igång men lades senare ner. Lastbilschauffören friades helt men polisen kunde konstatera senare att det var en olyckshändelse.

Förutom de tre balkarna skadades även ett bom-par samt räcken och stängsel. Reparationsarbetet pågick hela sommaren 2016 och orsakat långa köer.

Jag fick ta emot arga samtal och hot från trafikanter som säger att de ska bojkotta den ena och det andra. Man kan ju tycka att räddade människoliv är mer värt än just den irritationen.”, berättade Johan Tjerning, kommunikatör på Trafikverket till media.

Idag är det 5 år sedan olyckan inträffade som fick hela Storstockholm att stanna till.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 24 juni 2021 00:00

Var på väg till skolbal – Höggs ihjäl av sin barndomsvän

Polis-4-1

Arkivbild

15-åringen var på väg till skolbalen när han knivhöggs till döds. Nu har vännen, en 16-årig pojke från Södertälje, dömts till tre års sluten ungdomsvård för mordet i Älvsjö under sommaren 2023.

– Det är en oerhört tragisk händelse där både offer och gärningsman är unga personer, säger Maria Hölcke, hovrättens ordförande i ett pressmeddelande.

I januari 2024 fastställde hovrätten domen mot en 16-årig pojke för mordet på en 15-årig kamrat i Älvsjö under sommaren 2023, ett fall som väckt stor uppmärksamhet. Båda pojkarna, som delade både vänskap och fotbollsintresse, var på väg till en skolbal när en tragisk händelseutveckling ledde till att den ene miste livet.

(Annonslänk)

Händelsen inträffade den 8 juni 2023, då polisen kallades till en adress i Älvsjö efter rapporter om ett våldsbrott i ett trapphus. Den 15-årige pojken hittades svårt knivskuren och avled senare av sina skador. Den åtalade pojken erkände att han hade använt en kniv mot sin kamrat men hävdade att han handlat i nödvärn efter att ha blivit attackerad.

– Utredningen i målet har varit omfattande, bl.a. ett stort antal vittnesförhör. Hovrätten har precis som tingsrätten funnit att bevisningen mot den åtalade 16-åringen, som vid brottet endast var 15 år gammal, varit stark, säger Hölcke.

Tingsrätten bedömde dock att den åtalades handlingar inte kunde rättfärdigas som nödvärn, och dömde honom för mord till tre års sluten ungdomsvård. Domen överklagades, men hovrätten kom fram till samma slutsats som tingsrätten angående brottets straffvärde. Hovrätten fann också att det var bevisat att den åtalade hade för avsikt att döda sitt offer vid tillfället för gärningen.

– Det har varit ett komplicerat mål med svåra bedömningar. Rätten är dock enig i sin bedömning, säger Maria Hölcke.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 april 2024 21:39
Senast uppdaterad: 4 april 2024 21:47

Kvinna misshandlad – en person gripen

Polis-1

Arkivbild

På torsdagsförmiddagen kallades polisen till en bostad i Södertälje. På plats kunde polisen gripa en man som misstänks för att ha slagit en kvinna.

Vid 09.12 på torsdagen ryckte polisen ut till en adress i Södertälje efter att ha mottagit ett larm om en misshandel. En kvinna hade utsatts för våld av en man, med vilken hon har en nära relation.

Polisen agerade snabbt på platsen och mannen kunde gripas kort efter larmet. Han är nu misstänkt för misshandel, olaga hot och barnfridsbrott, då det vid tidpunkten för händelsen fanns barn närvarande i bostaden.

För närvarande finns inga uppgifter om att kvinnan har behövt sjukhusvård. Polisen fortsätter sin utredning för att fastställa alla omständigheter kring händelsen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 april 2024 15:41
Senast uppdaterad: 4 april 2024 15:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors