Företag i fokus:

5 år efter lastbilsolyckan på motorvägsbron – ”Firade midsommar i trafiken”

Morgonen på midsommarafton 2016 fick en lastbil sladd och körde rak in i motorvägsbron och fick hela storstockholm att stanna upp. Södertäljebron skadades så kraftigt att midsommarbilister stod stilla i timmar och trafiken stod stilla i timmar. Trafiken var så tung att bilister firade midsommar i trafiken.

Södertäljebron är en så kallad lyftbro som vid öppning lyfter en del av bron rakt upp i luften av domkrafter. Det är de fyra hörnen på den rörliga delen som är känsligast för påkörning.

Bron är konstruerad i ett så kallat fackverk, där balkarna sitter ihop med varandra i trianglar. Därmed ledde påkörningen på den diagonala balken till skador på två andra balkar på undersidan av fartbanan.

Hot och trakasserier skickades till lastbilschauffören men även till Trafikverket.


Lastbilen körde först in i räcket på ena sidan och studsade över till andra sidan. Där forcerades två barriärer innan fordonet kraschade in i ett så kallat snedstag, en diagonalställd balk.

Trots den hårda smällen fick föraren och passageraren i lastbilen endast mindre skador.

En förundersökningen om vårdslöshet i trafik sattes igång men lades senare ner. Lastbilschauffören friades helt men polisen kunde konstatera senare att det var en olyckshändelse.

Förutom de tre balkarna skadades även ett bom-par samt räcken och stängsel. Reparationsarbetet pågick hela sommaren 2016 och orsakat långa köer.

Jag fick ta emot arga samtal och hot från trafikanter som säger att de ska bojkotta den ena och det andra. Man kan ju tycka att räddade människoliv är mer värt än just den irritationen.”, berättade Johan Tjerning, kommunikatör på Trafikverket till media.

Idag är det 5 år sedan olyckan inträffade som fick hela Storstockholm att stanna till.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 24 juni 2021 00:00

Flicka åtalad för mordbrand efter bränder i Lunagaraget

6E86B5BB-11C9-4B6F-B264-ED45D868B00B-1

Foto: Shamash Oyal

Efter att Lunagaraget drabbats av tre separata bränder inom loppet av en vecka har en 17-årig flicka åtalats för mordbrand. Utredningen pekar bland annat på bevis som samlats från flickans telefon.

Under en vecka i augusti, med datum markerade den 19:e, 21:a och 23:e, utsattes Lunagaraget för inte mindre än tre bränder. Detta ledde till att polisens misstankar snabbt riktades mot en tonåring, en flicka, som vid alla tillfällen stoppades i närheten av garaget.

(Annonslänk)

Bevisen inkluderar fotografier, sökhistorik på internet och meddelanden som visar ett uttalat intresse för bränder och relaterade ämnen. Särskilt uppmärksammat är kommunikation kring bränderna och meddelanden där hon uttrycker kännedom om misstankarna mot henne före den tredje branden.

Ytterligare vittnesmål tyder på att flickan sågs bärande på en flaska med okänd vätska i närheten av Lunagaraget kort innan en av bränderna utbröt. Nu åtalas den 17-åriga flickan för tre fall av mordbrand.

Ingen person skadades i någon av bränderna, men sex bilar förstördes i samband med bränderna i garaget. Trots de omfattande bevismaterialen och ögonvittnesmålen förnekar den misstänkta flickan alla anklagelser om brott.

Läs även: – UPPGIFTER: Barn misstänks ligga bakom samtliga bilbränder – En person gripen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 april 2024 14:00
Senast uppdaterad: 3 april 2024 15:01

Stor trafikolycka – Minibuss och flera fordon inblandade

IMG_0280

Läsarbild

En omfattande trafikolycka har inträffat som involverar en minibuss och flera andra fordon. Olyckan ledde till snabba insatser från räddningstjänsten och ambulans, samt orsakade stora trafikstörningar i området.

Klockan 13:51 på onsdagen larmades räddningstjänsten till en omfattande trafikolycka på Ängsgatan. En minibuss och flera fordon rapporteras ha kolliderat under omständigheter som ännu inte är helt klarlagda. Räddningstjänsten var snabbt på plats tillsammans med ambulanspersonal för att hantera situationen och ge nödvändig vård till de inblandade.

Olyckan på Ängsgatan
Läsarbild

– Vi är på plats med anledning av att en minibuss och två personbilar har kolliderat. Totalt är det fyra personer som är involverade i olyckan. Vissa har skadats med oklar skadeläge, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Till följd av olyckan uppstod betydande trafikstörningar i området, med långa köer som en direkt konsekvens.

Detaljerna kring vad som exakt orsakade olyckan är fortfarande oklara. Utredningsarbete pågår för att klarlägga händelseförloppet, inklusive en bedömning om en brottsanmälan ska upprättas.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 april 2024 13:24
Senast uppdaterad: 3 april 2024 14:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors