Företag i fokus:

Historisk uppvisning för Gokart – Världsmästaren Lennart Bohlin väntas besöka Tuvängen

Gokart, en populär sport som har körts sedan 1960-talet i Sverige. Här är det förare i alla åldrar och Tuvängen i Södertälje är en av Sveriges populäraste anläggning.

Varje år, i början på juli, hålls en historisk uppvisning för gokartar i Tuvängen. Hit kommer ett gäng som renoverat gokartar från 1960-talet till 1990-talet för att samlas för uppvisning och åkning i Tuvängen.

Nu är det dags för årets träff igen. Förare som renoverat gokartar kommer att mötas upp och träffas i Tuvängen 3-4 juli i Södertälje för att uppvisningsköra och träffas. 

– I en hel helg kommer folk att vistats i området för att umgås, visa upp sina gokarts, åka lite om dagarna, äta lunch och grilla ihop, så det ska bli väldigt kul säger Jimmy Winkler som är en av de ansvariga på Tuvängen.

Men i år är situationen, som med allt annat, lite annorlunda mot hur det annars brukar vara. Vanligtvis är det många besökare som kommer hit för att titta på, men i år så förhåller man sig till restriktionerna och därför valt att bland annat inte hålla öppet för allmänheten.

En person som anmält att han kommer komma är världsmästaren Lennart Bohlin och hans besök uppskattas av väldig många.

– Vi är väldigt glada att han kommer komma och ser väldigt fram emot den helgen, säger Jimmy Winkler.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 juni 2021 00:00

Här inviger Södertälje sjukhus sin nya huvudentré

medarbetare-sodertalje-sjukhus-nya-huvudentre

Medarbetare i samband med invigningen. Foto: Södertälje Sjukhus.

Södertälje sjukhus har officiellt invigt sin nya huvudentré efter flera års arbete. – Tack till all personal på sjukhuset för allt tålamod vid ombyggnationen, det har låtit och ni har varit tvungna att gå omvägar men det har alltid fungerat bra, säger Hulda Wickbom, projektområdeschef på Locum.

Invigningsceremonin hölls föregående vecka den 7 juni, men huvudentrén öppnades för patienter, besökare och medarbetare fredagsmorgonen den 9 juni.

Band klipptes av Hulda Wickbom, projektområdeschef på Locum, Aida Hadzialic, finansregionråd, och Anna Gerber Ekblom, vd för Södertälje sjukhus. På plats fanns även Johan Rannemo, projektledare på Locum, och Eleksanda Mousa, vårdenhetschef på avdelning 10 och biträdande verksamhetschef.

Foto: Södertälje Sjukhus.

 – Jag är otroligt stolt och glad. Det är viktigt att vi högtidlighåller invigningen av en ny huvudentré som ett steg i sjukhusets pågående upprustning och modernisering. Regionens satsning ger oss ännu bättre förutsättningar att bedriva god vård och skapar en bra miljö för både patienter och medarbetare. Sjukhusets dörr står alltid öppen för den som är i behov av vår hjälp. Välkommen in på vårt sjukhus, säger Södertälje sjukhus vd, Anna Gerber Ekblom.

Efter bandklippningen framförde musiker från Nykvarns kulturskolas ungdomsorkester Sibyllafanfaren. Därefter hölls en mingel, tal och konstvisning inne på sjukhuset för medarbetare och inbjudna gäster.

Den nya huvudentrén kommer att förbättra sjukhusets tillgänglighet och ge en modern och välkomnande miljö för alla som besöker och arbetar på Södertälje sjukhus.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 13 juni 2023 22:34

Skogsbränder härjade nära Järna/Mölnbo

IMG_2013

Bild/Film: Daniel Ekendahl

Under tisdagen härjade flera skogsbränder nära Järna/Mölnbo. Elden släcktes sent på kvällen efter flera timmars intensivt arbete av räddningstjänsten.

På tisdagseftermiddagen bröt flera skogsbränder ut i närheten av varandra mellan Järna och Mölnbo. Första larmet kom in till SOS Alarm klockan 16.55, följt av ett annat larm klockan 17.35. Samtidigt rapporterade SVT att det även brann på andra platser, bland annat Nynäshamn, Nacka och Haninge, där det konstaterades att människor låg bakom bränderna.

– Det brinner överallt. Ta inte med eld ut i skogen. Det är så in i helvete torrt, om man nu får säga så, sade Larsa Stevelind, vakthavande befäl på Södertörns brandförsvarsförbund till SVT.

Släckningsarbetet strax utanför Mölnbo pågick i flera timmar, men vid 23-tiden kunde räddningstjänsten meddela att elden var helt släckt. Trots insatsen är det viktigt att fortsätta vara försiktig och följa de gällande restriktionerna för att förhindra ytterligare bränder och risker för skog och natur.

I maj införde Länsstyrelsen eldningsförbud i hela Stockholms län på grund av den höga brandrisken i skog och mark.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 juni 2023 21:41
Senast uppdaterad: 13 juni 2023 21:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors