Företag i fokus:

Södertälje sjukhus drabbat av dataintrång

Det var i januari i år som Södertälje sjukhus upptäckte att en anställd öppnat journaler utan tillåtelse eller en godkänd anledning.

Det var i samband med en loggkontroll i patientjournalsystemet, Take Care, som sjukhuset uppmärksammat att en medarbetare vid en tidpunkten öppnat journaler utan tillåtelse och utan en godkänd anledning. Södertälje sjukhus var snabba med att upptäcka intrånget och informerade att medarbetaren inte länge jobbar kvar på sjukhuset.

Enligt uppgifter till lt, ska intrånget vara väldigt omfattande, men har inte någon information om vad syftet var med intrånget. Polisen är förtegen om ärendet och har just nu inte avslöjat hur många som är drabbade då den misstänkta personen inte är förhörd än.

Händelsen anmäldes till Polismyndigheten som rubricerade brottsärendet till misstanke om dataintrång och en anmälan om personuppgiftsincident har gjorts till Integritetsskyddsmyndigheten, skrev Södertälje sjukhus på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 26 juni 2021 00:00

Studiemedlet höjs – Studerande får mer i plånboken

Student pexels-polina-tankilevitch-8553909

Foto: Pexels

Från 2024 höjs prisbasbeloppet och därmed höjs också studiemedlet. Även fribeloppet höjs vilket innebär att en studerande med fullt studiemedel under 20 veckor får tjäna omkring 111.000 kronor det halvåret.

Från och med nästa år kommer studiemedlet att öka med cirka 1 100 kronor per månad, och samtidigt höjs maxgränsen för inkomster för studenter. Denna höjning gäller både bidrags- och lånedelen av studiemedlet.

Dessutom kommer studiestartsstödet för arbetslösa att höjas till 2024, med ett nytt belopp på 10 884 kronor för fyra veckors heltidsstudier. Bakgrunden till detta är det årliga prisbasbeloppet som räknas ut av SCB och fastställs av regeringen och används för att bestämma olika ersättningar och bidrag, inklusive studiemedel.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 21:26

Kommunanställd i Södertälje varnas för överträdelse

kommun

Foto: Södertälje kommun

En kommunanställd i Södertälje har fått en varning för misskötsel i arbetet. Detta framgår av kommunens beslut efter att personen brutit mot kommunens bilpolicy.

En anställd vid kommunens avdelning för drift och underhåll har fått en varning efter att ha lämnat sin arbetsplats utan tillstånd. Den anställde använde kommunens bil för privata ärenden, trots att detta är strängt förbjudet och överträder kommunens bilpolicy.

Enligt kommunen incidenterna inträffat i augusti vid två tillfällen, båda gångerna vid 12-tiden mitt på dagen.

”Du har vid dessa tillfällen även brutit mot Södertälje kommuns bilpolicy genom att utan tillåtelse både använt kommunens fordon vid privat ärende och haft tjänstebilen uppställd utanför tjänstestället. Detta trots att du varit medveten om att så ej får ske.”, skriver kommunen i beslutet.

Nu har den anställde fått en skriftlig varning eftersom förseelsen betraktas som ett brott mot anställningsavtalet. Vid fortsatta överträdelser kan personen riskera att bli uppsagd enligt kommunens beslut.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 20:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors