Företag i fokus:

Södertäljeparet Nuri och Lamaa Agirman skrapade fram 500 000 kronor i TV4s direktsändning

Lamaa och Nuri Agriman

Under söndagen fick många från Södertälje se ett välkänt ansikte i TV4s Nyhetsmorgon. Södertäljeparet Nuri och Lamaa Agriman skrapade under livesändning fram vinsten på hela 500 000 kronor.

– Jag brukar köpa en trisslott då och då men en sån här vinst förväntade jag mig inte, berättar en glad Nuri till Telgenytt.

Det var för två månader sedan som Nuri gick in på Coop Forum i Telgehuset. I den butiken köpte han sin trisslott och skrapade fram hela tre TV-rutor. Han kunde knappt tro sina ögon men efter samtal till svenskaspel blev vinsten bekräftad och en livesändning planerades söndagen 27 juni.

Tillsammans med sin fru Lamaa fick dom välja en ny trisslott direkt i TV och lyckades skrapa fram hela 500 000 kronor.

-Vi kanske ska fira med en resa en likande, men inget planerat än, avslutar Nuri Agirman.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 28 juni 2021 00:00

Astra Zeneca satsar miljarder på återplantering av skog

Trad

Foto: Pexels

Läkemedelsbolaget Astra Zeneca har beslutat att investera 400 miljoner dollar, motsvarande 4,3 miljarder kronor, i återplantering av skog och biologisk mångfald.

Syftet med satsningen är att stödja klimatåtgärder och människors hälsa. Genom utökningen av deras AZ Forest-program ökar bolaget sitt åtagande att plantera 200 miljoner träd på sex kontinenter fram till 2030, vilket är en betydande ökning från det tidigare målet på 50 miljoner träd till 2025.

Astra Zeneca kommer även att påbörja nya återplanteringsprojekt i Brasilien, Indien, Vietnam, Ghana och Rwanda, utöver deras befintliga projekt runt om i världen. Med samarbete mellan planteringsexperter, lokala samhällen och regeringar är målet att skapa naturliga skogar med rik biologisk mångfald.

Denna ambitiösa satsning förväntas bidra till att avlägsna cirka 30 miljoner ton koldioxid från atmosfären de kommande 30 åren.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 22:45

Bebis bajsade i pool – Då stängde Sydpoolen för dagen

945A8182-2327-469F-AC34-9BA0E45BF48B

Foto: Alexander Isa

En oväntad händelse tvingade Sydpoolen att stänga under onsdagen, som meddelades genom en tydlig skylt på parkeringen.

Under onsdagen tvingades äventyrsbadet att stänga efter en olycka. Enligt uppgifter till Telgenytt berodde stängningen på förekomsten av avföring i vattnet, som uppstått efter att en bebis hade bajsat i poolen. Av den anledningen valde anläggningen att hålla äventyrsbadet stängt för resten av dagen.

Badet förväntas åter öppna för allmänheten imorgon efter att Sydpoolen har genomfört en noggrann sanering. Enligt uppgifter till Telgenytt påverkades inte övriga verksamheter, såsom gymanläggningen, av incidenten.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 17:38
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 17:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors