Företag i fokus:

Såhär kan hotellet på Torekällberget se ut – Men partierna är inte eniga

Bild/Illustration: Södertälje kommun – Arkitekt Kjellander Sjöberg

I januari gick Södertälje kommun ut med att man undersöker möjligheten att bygga ett hotell med cirka 100-125 hotellrum. Nu vill fastighetsägarna Qetar, som tog över tomten efter att värdshuset brann upp, bygga upp ett nytt värdshus med möjlighet till att övernatta. 

Tomten som såldes av kommunen efter värdshusbranden, juli 2016, ägs idag av bolaget Qetar som vill bygga ett 4-5 våningar högt hotell med restaurangverksamhet. Men partierna är inte överens om planerna, många menar att tomten aldrig borde ha sålts från första början. 

Bland annat har vänsterpartiet varit starkt kritiska till bygget och fått medhåll från Liberalerna och Moderatera.

Grunden till detta är att man anser att hotellet inkräktar på bland annat fastighetsgränser, parkområden och att förslaget brister i hänsyn till kulturmiljön som skyddas enligt plan- och bygglagen. Det anses även att hotellet kommer dominera Torekällbergets friluftsmuseum i framtiden.

– Under våren har vi gått igenom alla de yttranden som kommit in till kommunen under samrådet och är mitt i arbetet med att komma fram till hur vi ska gå vidare med planen och revidera förslaget utifrån inkomna synpunkter, säger Sofia Melin, planarkitekt på samhällsbyggnadskontoret i Södertälje kommun.

Byggnaden som bolaget Qetar vill bygga är en modern byggnad med historiska referenser precis intill Torekällbergets friluftsmuseum.

Här vill bolaget, i samråd med Södertälje kommun, bygga hotell med en restaurangverksamhet på entreplan och skapa en levande mötesplats.

Givetvis kommer väderkvarnen stå kvar och fortsätta vara ett viktigt landmärke för Södertälje och även utsiktsplatsen ska bevaras och rustas upp.

– Arbetet med samrådsredogörelsen kommer bli klar först i höst och därefter kommer vi arbeta vidare med förslaget innan vi går ut på granskning, säger Sofia Melin till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 juni 2021 00:00

MINGELBILDER v.12 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0015-3

Foto: Mimmi Mikalesdotter

Se även – Mingelbilder v.11

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 01:04
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 01:04

Larm om misstänkt inbrott i villaområde

Polis

Arkivbild

Polisen utreder larm om misstänkt inbrott på måndagskvällen. Okända personer upptäcktes i ett villaområde.

(Annonslänk)

Strax innan midnatt, klockan 23:26, på måndagskvällen larmades polisen till ett villaområde på Nedre Villagatan i centrala Södertälje, efter rapporter om ett misstänkt inbrott. Flera polispatruller svarade på larmet och anlände till platsen för att undersöka situationen, där okända personer uppgavs ha befunnit sig olovligen.

– Vi är på plats med flera patruller med anledning av att inringare ska sett personer med ficklampor som ska ha lyst i ett villaområde och därför misstänker vi inbrott, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Vid ankomsten påbörjade polisen omedelbart en utredning för att klargöra och söka efter personerna. Trots den snabba responsen från polisen och deras närvaro i området, meddelade polisens presstalesperson att det i nuläget inte har vidtagits några specifika åtgärder i samband med händelsen.

Polisen fortsätter att utreda det misstänkta inbrottet och arbetar för att identifiera de inblandade personerna. Invånare i området uppmanas att rapportera eventuella observationer eller information som kan bidra till utredningen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 00:40
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 00:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors