Företag i fokus:

Såhär kan hotellet på Torekällberget se ut – Men partierna är inte eniga

Bild/Illustration: Södertälje kommun – Arkitekt Kjellander Sjöberg

I januari gick Södertälje kommun ut med att man undersöker möjligheten att bygga ett hotell med cirka 100-125 hotellrum. Nu vill fastighetsägarna Qetar, som tog över tomten efter att värdshuset brann upp, bygga upp ett nytt värdshus med möjlighet till att övernatta. 

Tomten som såldes av kommunen efter värdshusbranden, juli 2016, ägs idag av bolaget Qetar som vill bygga ett 4-5 våningar högt hotell med restaurangverksamhet. Men partierna är inte överens om planerna, många menar att tomten aldrig borde ha sålts från första början. 

Bland annat har vänsterpartiet varit starkt kritiska till bygget och fått medhåll från Liberalerna och Moderatera.

Grunden till detta är att man anser att hotellet inkräktar på bland annat fastighetsgränser, parkområden och att förslaget brister i hänsyn till kulturmiljön som skyddas enligt plan- och bygglagen. Det anses även att hotellet kommer dominera Torekällbergets friluftsmuseum i framtiden.

– Under våren har vi gått igenom alla de yttranden som kommit in till kommunen under samrådet och är mitt i arbetet med att komma fram till hur vi ska gå vidare med planen och revidera förslaget utifrån inkomna synpunkter, säger Sofia Melin, planarkitekt på samhällsbyggnadskontoret i Södertälje kommun.

Byggnaden som bolaget Qetar vill bygga är en modern byggnad med historiska referenser precis intill Torekällbergets friluftsmuseum.

Här vill bolaget, i samråd med Södertälje kommun, bygga hotell med en restaurangverksamhet på entreplan och skapa en levande mötesplats.

Givetvis kommer väderkvarnen stå kvar och fortsätta vara ett viktigt landmärke för Södertälje och även utsiktsplatsen ska bevaras och rustas upp.

– Arbetet med samrådsredogörelsen kommer bli klar först i höst och därefter kommer vi arbeta vidare med förslaget innan vi går ut på granskning, säger Sofia Melin till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 juni 2021 00:00

29-årig nätverksledare begärd häktad för grova brott

335120003_932343247788913_6371874469865331159_n

Nätverksledaren fångades på film när han utpressade en lokal företagare.
Foto: Polisens förundersökning.

En 29-åring, som bedöms av polisen ha en ledande roll i kriminella nätverk, dömdes förra året för grov utpressning. Nu har åklagaren begärt att mannen ska häktas för grovt skyddande av brottslig.

En 29-årig man, identifierad av polisen som ledaren för ett kriminellt nätverk i Södertälje, står återigen i brottens centrum. Förra året dömdes han till fängelse för grov utpressning mot en lokal företagare och släpptes efter att ha avtjänat sitt straff. Nu är han dock återigen misstänkt, denna gång för andra allvarliga brott.

(Annonslänk)

Den 9 december förra året blev tre unga män skjutna i Hovsjö, utförd av maskerade gärningsmän. En av männen drabbades av livshotande skador efter att ha skjutits i ansiktet, en händelse som resulterade i flera månaders nedsövning på sjukhus. Flera personer har redan häktats misstänkta för sin inblandning i denna händelse, inklusive två som gripits utomlands.

Den 13 mars grep polisen återigen den 29-årige nätverksledaren, denna gång misstänkt för grovt skyddande av brottsling. Enligt polisen ska brotten ha begåtts på Granövägen i Hovsjö från den 9 december, samma dag och samma adress som skjutningen ägde rum, fram till den 21 december.

Åklagaren har begärt att 29-åringen, som är skriven på en adress i Mellansverige, ska häktas för dessa nya anklagelser.

Läs även: – Utpressad familj lämnar Sverige – ”Ohållbart att bo här”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2024 19:00
Senast uppdaterad: 25 mars 2024 18:04

Trafikolycka på Dalgatan – En person skadad

Olycka

Arkivbild: Shamash Oyal

En olycka som involverar flera fordon har inträffat. En person har enligt uppgifter skadats och vårdas av sjukvårdspersonal.

(Annonslänk)

En olycka där flera fordon var inblandade inträffade på Dalgatan måndag eftermiddag, med ett larm till SOS Alarm som inkom klockan 17:20. Räddningstjänsten och ambulans anlände snabbt till platsen för att hantera situationen. En person rapporteras skadad i olyckan och kan komma att föras till sjukhus för vidare vård.

– Vi är på plats med anledning av att tre fordon har kolliderat och eftersom att bilarna står illa till så påverkas trafiken. En person är skadad, men oklart skadeläge, säger polisens pressstalesperson till Telgenytt.

Händelsen orsakade betydande trafikstörningar på Dalgatan, vilket påverkade trafikflödet i området avsevärt. Detaljer kring orsaken till olyckan och de exakta omständigheterna är ännu inte klargjorda, men polisen är på plats för att utreda händelsen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2024 18:03
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 00:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors