Företag i fokus:

Såhär kan hotellet på Torekällberget se ut – Men partierna är inte eniga

Bild/Illustration: Södertälje kommun – Arkitekt Kjellander Sjöberg

I januari gick Södertälje kommun ut med att man undersöker möjligheten att bygga ett hotell med cirka 100-125 hotellrum. Nu vill fastighetsägarna Qetar, som tog över tomten efter att värdshuset brann upp, bygga upp ett nytt värdshus med möjlighet till att övernatta. 

Tomten som såldes av kommunen efter värdshusbranden, juli 2016, ägs idag av bolaget Qetar som vill bygga ett 4-5 våningar högt hotell med restaurangverksamhet. Men partierna är inte överens om planerna, många menar att tomten aldrig borde ha sålts från första början. 

Bland annat har vänsterpartiet varit starkt kritiska till bygget och fått medhåll från Liberalerna och Moderatera.

Grunden till detta är att man anser att hotellet inkräktar på bland annat fastighetsgränser, parkområden och att förslaget brister i hänsyn till kulturmiljön som skyddas enligt plan- och bygglagen. Det anses även att hotellet kommer dominera Torekällbergets friluftsmuseum i framtiden.

– Under våren har vi gått igenom alla de yttranden som kommit in till kommunen under samrådet och är mitt i arbetet med att komma fram till hur vi ska gå vidare med planen och revidera förslaget utifrån inkomna synpunkter, säger Sofia Melin, planarkitekt på samhällsbyggnadskontoret i Södertälje kommun.

Byggnaden som bolaget Qetar vill bygga är en modern byggnad med historiska referenser precis intill Torekällbergets friluftsmuseum.

Här vill bolaget, i samråd med Södertälje kommun, bygga hotell med en restaurangverksamhet på entreplan och skapa en levande mötesplats.

Givetvis kommer väderkvarnen stå kvar och fortsätta vara ett viktigt landmärke för Södertälje och även utsiktsplatsen ska bevaras och rustas upp.

– Arbetet med samrådsredogörelsen kommer bli klar först i höst och därefter kommer vi arbeta vidare med förslaget innan vi går ut på granskning, säger Sofia Melin till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 juni 2021 00:00

Väntade beskedet: HA:s poängkung lämnar SSK

Marcus Eriksson

Marcus Eriksson blev etta i Hockeyallsvenskans poängliga, som väntat lämnar han nu SSK
Foto: Shamash Oyal

Marcus Eriksson hade ett poängsnitt på över en poäng per match i grundserien. I slutspelet fick han inte det att lossna och blev poänglös i de fyra matcher som SSK spelade där.

Uppgifter har florerat i medier att Eriksson är klar för spel i SHL med Skellefteå AIK. Inget är bekräftat, i och med att SAIK fortfarande spelar SM-slutspel lär vi nog få vänta på ett sådant pressmeddelande.

Klart är i alla fall att den Norrköpingsbördige forwarden lämnar Södertälje Sportklubb. På sociala medier bekräftar klubben det som länge varit känt.

Det blir bara en säsong för honom i SSK. 38-åringen spelade 50 matcher och gjorde 59 poäng fördelade på 20 mål och 39 assist.

Eriksson är den nionde spelaren som lämnar klubben sedan A-laget blev utslagna i kvartsfinalen mot BIK Karlskoga.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 mars 2024 13:06
Senast uppdaterad: 28 mars 2024 14:12

Personal sov under arbetspass – Får skriftlig varning

Södertalje sjukhus

Foto: Alexander Isa

Två anställda vid Södertälje sjukhus har tilldelats skriftliga varningar efter att ha påträffats sovande under sitt arbetspass i december förra året.

I slutet av förra året väckte en incident vid Södertälje sjukhus uppmärksamhet när två vårdanställda upptäcktes sovande under sitt nattskift. Händelsen, som ägde rum den 29 december 2023 klockan 03:08, rapporterades av en ordningsvakt som utförde sin runda på sjukhuset.

(Annonslänk)

Region Stockholm har i enlighet med de Allmänna Bestämmelserna i det gällande kollektivavtalet, utfärdat skriftliga varningar till de berörda anställda. De anställdas handlingar ses som ett grovt åsidosättande av deras skyldigheter enligt anställningsavtalet, med särskild tonvikt på det hot detta agerande utgjorde mot patientsäkerheten.

Enligt arbetsgivaren innebär en skriftlig varning en allvarlig åtgärd och bör uppfattas som en kraftig uppmaning till förbättring. Vidare understryks det att upprepade brott mot anställningsavtalet potentiellt kan leda till uppsägning eller avskedande enligt Lagen om anställningsskydd (LAS).

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 28 mars 2024 10:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors