Företag i fokus:

Såhär kan hotellet på Torekällberget se ut – Men partierna är inte eniga

Bild/Illustration: Södertälje kommun – Arkitekt Kjellander Sjöberg

I januari gick Södertälje kommun ut med att man undersöker möjligheten att bygga ett hotell med cirka 100-125 hotellrum. Nu vill fastighetsägarna Qetar, som tog över tomten efter att värdshuset brann upp, bygga upp ett nytt värdshus med möjlighet till att övernatta. 

Tomten som såldes av kommunen efter värdshusbranden, juli 2016, ägs idag av bolaget Qetar som vill bygga ett 4-5 våningar högt hotell med restaurangverksamhet. Men partierna är inte överens om planerna, många menar att tomten aldrig borde ha sålts från första början. 

Bland annat har vänsterpartiet varit starkt kritiska till bygget och fått medhåll från Liberalerna och Moderatera.

Grunden till detta är att man anser att hotellet inkräktar på bland annat fastighetsgränser, parkområden och att förslaget brister i hänsyn till kulturmiljön som skyddas enligt plan- och bygglagen. Det anses även att hotellet kommer dominera Torekällbergets friluftsmuseum i framtiden.

– Under våren har vi gått igenom alla de yttranden som kommit in till kommunen under samrådet och är mitt i arbetet med att komma fram till hur vi ska gå vidare med planen och revidera förslaget utifrån inkomna synpunkter, säger Sofia Melin, planarkitekt på samhällsbyggnadskontoret i Södertälje kommun.

Byggnaden som bolaget Qetar vill bygga är en modern byggnad med historiska referenser precis intill Torekällbergets friluftsmuseum.

Här vill bolaget, i samråd med Södertälje kommun, bygga hotell med en restaurangverksamhet på entreplan och skapa en levande mötesplats.

Givetvis kommer väderkvarnen stå kvar och fortsätta vara ett viktigt landmärke för Södertälje och även utsiktsplatsen ska bevaras och rustas upp.

– Arbetet med samrådsredogörelsen kommer bli klar först i höst och därefter kommer vi arbeta vidare med förslaget innan vi går ut på granskning, säger Sofia Melin till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 juni 2021 00:00

Just nu: Ännu en spelare lämnar SSK

Henrik Malmström

Efter sex säsonger i SSK lämnar nu Henrik Malmström klubben
Foto: Shamash Oyal

Backen går vidare i sin karriär. Det blev sex säsonger i SSK.

Expressen har tidigare rapporterat det som klart att backen Henrik Malmström lämnar SSK för Västerås till nästa säsong. I skrivande stund är inget officiellt med ny klubb för honom men Södertälje Sportklubb har tackat av spelaren på sin hemsida och i sociala medier.

Malmström kommenterar via klubbens hemsida:

Jag vill verkligen tacka alla i organisationen och alla supportrar för mina 6 säsonger i Sportklubben. Det har varit en ära och jag har alltid känt en stolthet att bära S:et på bröstet. Jag vill även passa på att önska SSK lycka till i framtiden

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 13:20
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 13:40

Så vill kommunen stärka vården – ”Efterlängtat samarbete”

Sjuksköterska

Pressbild: Vardaga

I ett nyskapande samarbete mellan omsorgskontoret och Torekällgymnasiet, lanseras ett traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet denna höst.

För att adressera den akuta bristen på kvalificerad personal inom vård och omsorgssektorn, har omsorgskontoret i samarbete med Torekällgymnasiet initierat ett innovativt traineeprogram.

– Det här är ett efterlängtat samarbete där vi binder ihop elevernas studier på skolan med praktik i de verksamheter där de kan komma att arbeta efter avslutad utbildning.  Extra roligt är det förstås att eleverna erbjuds anställning både under utbildningstiden och efter avslutade studier, säger verksamhetschef gymnasieskolan Carin Caputo, i ett pressmeddelande.

Nytt traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet lanseras på Torekällgymnasiet.
Foto: Shamash Oyal

Detta program, som startar till hösten, syftar till att erbjuda gymnasieelever på vård- och omsorgsprogrammet en praktisk och handledarledd väg in i yrket som undersköterskor. Programmet inkluderar arbetsplatsförlagt lärande inom kommunens verksamheter, möjligheter till avlönad anställning redan under studietiden, samt en tillsvidareanställning efter avslutade studier med godkänd examen.

– Vi behöver säkra bemanningen inom vård och omsorg och attrahera fler till omsorgsyrket. Traineeprogrammet är därför en viktig satsning som kommunen kommer att jobba med över tid, säger omsorgsdirektör Karin Björkryd.

Initiativet svarar mot den minskade intresset för vårdutbildningar och den växande behovet av personal, samtidigt som det bygger en grund för en kompetent och långsiktigt hållbar arbetsstyrka inom vård och omsorg.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors