Företag i fokus:

Såhär kan hotellet på Torekällberget se ut – Men partierna är inte eniga

Bild/Illustration: Södertälje kommun – Arkitekt Kjellander Sjöberg

I januari gick Södertälje kommun ut med att man undersöker möjligheten att bygga ett hotell med cirka 100-125 hotellrum. Nu vill fastighetsägarna Qetar, som tog över tomten efter att värdshuset brann upp, bygga upp ett nytt värdshus med möjlighet till att övernatta. 

Tomten som såldes av kommunen efter värdshusbranden, juli 2016, ägs idag av bolaget Qetar som vill bygga ett 4-5 våningar högt hotell med restaurangverksamhet. Men partierna är inte överens om planerna, många menar att tomten aldrig borde ha sålts från första början. 

Bland annat har vänsterpartiet varit starkt kritiska till bygget och fått medhåll från Liberalerna och Moderatera.

Grunden till detta är att man anser att hotellet inkräktar på bland annat fastighetsgränser, parkområden och att förslaget brister i hänsyn till kulturmiljön som skyddas enligt plan- och bygglagen. Det anses även att hotellet kommer dominera Torekällbergets friluftsmuseum i framtiden.

– Under våren har vi gått igenom alla de yttranden som kommit in till kommunen under samrådet och är mitt i arbetet med att komma fram till hur vi ska gå vidare med planen och revidera förslaget utifrån inkomna synpunkter, säger Sofia Melin, planarkitekt på samhällsbyggnadskontoret i Södertälje kommun.

Byggnaden som bolaget Qetar vill bygga är en modern byggnad med historiska referenser precis intill Torekällbergets friluftsmuseum.

Här vill bolaget, i samråd med Södertälje kommun, bygga hotell med en restaurangverksamhet på entreplan och skapa en levande mötesplats.

Givetvis kommer väderkvarnen stå kvar och fortsätta vara ett viktigt landmärke för Södertälje och även utsiktsplatsen ska bevaras och rustas upp.

– Arbetet med samrådsredogörelsen kommer bli klar först i höst och därefter kommer vi arbeta vidare med förslaget innan vi går ut på granskning, säger Sofia Melin till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 juni 2021 00:00

Förare i diket – misstänks för rattfylleri i Nykvarn

Ambulans

Arkivbild

Under natten inträffade en trafikolycka vid Nykvarn, där en personbil hamnade i diket. Föraren misstänks nu för rattfylleri.

Bilolycka inträffade strax före klockan 03.00 natten mot tisdag. Polis och ambulanspersonal skyndade till olycksplatsen på E20 efter larm om en personbil som av okänd anledning kört av vägen och hamnat i diket.

Föraren, en ung man, väckte snabbt misstankar hos de framkomna tjänstemännen för att ha kört bilen påverkad. Utöver rattfylleri misstänks han även för olovlig körning och olovligt brukande av fordonet och en formell anmälan upprättades.

Skadeläget är ännu oklart, men enligt polisens uppgifter, som utreder händelsen vidare, fördes mannen till sjukhus för vidare undersökningar.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 10:50
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 10:50

Nytt kapitel för Södertälje pastorat med ny kyrkoherde

432364113_1538255343383039_9212073624204051953_n-1

Foto: Södertälje pastorat/Angelica Windolf

Matts Sandström har officiellt tillträtt rollen som kyrkoherde i Södertälje pastorat. I april hålls dessutom en välkomnande ceremoni ledd av biskop Johan Dalman i S:ta Ragnhilds kyrka.

(Annonslänk)

Efter en period av förändring och förväntan, har Södertälje pastorat officiellt välkomnat Matts Sandström som sin nya kyrkoherde. Sedan Ralph Sjöholms avgång i maj förra året och en interimsperiod med en tillförordnad kyrkoherde, fyller Sandström nu denna viktiga position. Han tillträdde formellt sin nya roll fredagen den 15 mars 2024, efter att ha tjänstgjort som kyrkoherde i både Järna-Vårdinge pastorat och tidigare i Mora församling samt Alfta-Ovanåkers församling.

Söndagen den 14 april kommer att markera en ny början för både Sandström och Södertälje pastorat, då biskopen i Strängnäs stift, Johan Dalman, officiellt kommer att motta honom under högmässan i S:ta Ragnhilds kyrka.

Evenemanget kommer att fortsätta efter gudstjänsten i församlingshemmet, S:ta Ragnhildsgården, där kyrkorådet arrangerar för samvaro och enklare förtäring. Denna sammankomst ger församlingsmedlemmarna en chans att personligen möta sin nya kyrkoherde och välkomna honom till gemenskapen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors