Företag i fokus:

Såhär kan hotellet på Torekällberget se ut – Men partierna är inte eniga

Bild/Illustration: Södertälje kommun – Arkitekt Kjellander Sjöberg

I januari gick Södertälje kommun ut med att man undersöker möjligheten att bygga ett hotell med cirka 100-125 hotellrum. Nu vill fastighetsägarna Qetar, som tog över tomten efter att värdshuset brann upp, bygga upp ett nytt värdshus med möjlighet till att övernatta. 

Tomten som såldes av kommunen efter värdshusbranden, juli 2016, ägs idag av bolaget Qetar som vill bygga ett 4-5 våningar högt hotell med restaurangverksamhet. Men partierna är inte överens om planerna, många menar att tomten aldrig borde ha sålts från första början. 

Bland annat har vänsterpartiet varit starkt kritiska till bygget och fått medhåll från Liberalerna och Moderatera.

Grunden till detta är att man anser att hotellet inkräktar på bland annat fastighetsgränser, parkområden och att förslaget brister i hänsyn till kulturmiljön som skyddas enligt plan- och bygglagen. Det anses även att hotellet kommer dominera Torekällbergets friluftsmuseum i framtiden.

– Under våren har vi gått igenom alla de yttranden som kommit in till kommunen under samrådet och är mitt i arbetet med att komma fram till hur vi ska gå vidare med planen och revidera förslaget utifrån inkomna synpunkter, säger Sofia Melin, planarkitekt på samhällsbyggnadskontoret i Södertälje kommun.

Byggnaden som bolaget Qetar vill bygga är en modern byggnad med historiska referenser precis intill Torekällbergets friluftsmuseum.

Här vill bolaget, i samråd med Södertälje kommun, bygga hotell med en restaurangverksamhet på entreplan och skapa en levande mötesplats.

Givetvis kommer väderkvarnen stå kvar och fortsätta vara ett viktigt landmärke för Södertälje och även utsiktsplatsen ska bevaras och rustas upp.

– Arbetet med samrådsredogörelsen kommer bli klar först i höst och därefter kommer vi arbeta vidare med förslaget innan vi går ut på granskning, säger Sofia Melin till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 juni 2021 00:00

SSK-fostrad stjärna i blåsväder – åtalad för bidragsbrott

Hockey-SSK

Arkivbild

En välkänd ishockeyspelare, med en karriär som sträcker sig från Södertälje SK till internationella arenor inklusive NHL och SHL, har åtalats för bidragsbrott.

En känd ishockeyspelare, berömd för sin framgångsrika karriärstart hos Södertälje SK och välkänd både nationellt och internationellt, har hamnat inför domstol, anklagad för att ha begått bidragsbrott.

(Annonslänk)

Spelaren, som förnekar anklagelserna, anklagas av åklagaren för att ha lämnat felaktiga uppgifter till Försäkringskassan. Dessa missvisande uppgifter ska ha lett till felaktiga utbetalningar av föräldrapenning mellan 2020 och 2021.

Enligt den stämningsansökan som lämnats in, anser åklagaren att brottsligheten var systematisk och begicks med uppsåt. Detta efter att spelaren, under sin tid i en SHL-klubb, felaktigt ansökt om föräldrapenning vid fjorton skilda tillfällen genom att lämna oriktiga uppgifter om sin arbetssituation eller genom att underlåta att rapportera ändrade förhållanden som krävs enligt socialförsäkringsbalken.

Det totala beloppet som felaktigt betalades ut uppgår till nästan 67 000 kronor, en summa som nu står i centrum för åtalet. Spelaren nekar till brott.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 24 mars 2024 01:02

Södertälje deltar i världens största klimatmanifestation

Södertälje drönare

Foto: Alexander Isa

Kommunen visar sitt miljöengagemang genom att delta i världens största klimatmanifestation, Earth Hour, genom att släcka ner ljusen i Stadshuset.

Södertälje kommun engagerar sig i miljön genom att delta i Earth Hour, världens största klimatmanifestation, genom att släcka ned ljusen i Stadshuset ikväll mellan 20.30 och 21.30. Denna globala manifestation syftar till att uppmuntra personer, företag och myndigheter att visa sitt stöd för att bekämpa klimatförändringarna och skydda den biologiska mångfalden.

Genom detta initiativ, som är en del av kommunens löpande satsning på hållbarhetsfrågor, vill Södertälje kommun inte bara göra en symbolisk gest utan även uppmuntra invånare och företag att engagera sig för en hållbar framtid och arbeta för att minska klimatutsläppen.

– Genom att släcka på Earth Hour sänder vi alla ett viktigt budskap. Vi måste stoppa klimatkrisen och förlusten av biologisk mångfald innan det är för sent. Tillsammans är vi världens chans. Earth Hour startade år 2007 i Sydney och varje år engagerar Earth Hour nästan en miljard människor globalt, men också en stor mängd städer och företag, säger Gustaf Lind, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF, i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2024 18:00
Senast uppdaterad: 23 mars 2024 17:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors