Företag i fokus:

Såhär kan hotellet på Torekällberget se ut – Men partierna är inte eniga

Bild/Illustration: Södertälje kommun – Arkitekt Kjellander Sjöberg

I januari gick Södertälje kommun ut med att man undersöker möjligheten att bygga ett hotell med cirka 100-125 hotellrum. Nu vill fastighetsägarna Qetar, som tog över tomten efter att värdshuset brann upp, bygga upp ett nytt värdshus med möjlighet till att övernatta. 

Tomten som såldes av kommunen efter värdshusbranden, juli 2016, ägs idag av bolaget Qetar som vill bygga ett 4-5 våningar högt hotell med restaurangverksamhet. Men partierna är inte överens om planerna, många menar att tomten aldrig borde ha sålts från första början. 

Bland annat har vänsterpartiet varit starkt kritiska till bygget och fått medhåll från Liberalerna och Moderatera.

Grunden till detta är att man anser att hotellet inkräktar på bland annat fastighetsgränser, parkområden och att förslaget brister i hänsyn till kulturmiljön som skyddas enligt plan- och bygglagen. Det anses även att hotellet kommer dominera Torekällbergets friluftsmuseum i framtiden.

– Under våren har vi gått igenom alla de yttranden som kommit in till kommunen under samrådet och är mitt i arbetet med att komma fram till hur vi ska gå vidare med planen och revidera förslaget utifrån inkomna synpunkter, säger Sofia Melin, planarkitekt på samhällsbyggnadskontoret i Södertälje kommun.

Byggnaden som bolaget Qetar vill bygga är en modern byggnad med historiska referenser precis intill Torekällbergets friluftsmuseum.

Här vill bolaget, i samråd med Södertälje kommun, bygga hotell med en restaurangverksamhet på entreplan och skapa en levande mötesplats.

Givetvis kommer väderkvarnen stå kvar och fortsätta vara ett viktigt landmärke för Södertälje och även utsiktsplatsen ska bevaras och rustas upp.

– Arbetet med samrådsredogörelsen kommer bli klar först i höst och därefter kommer vi arbeta vidare med förslaget innan vi går ut på granskning, säger Sofia Melin till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 juni 2021 00:00

Kvinnor i majoritet bland ledare i Södertäljes kommunala bolag

Sk

Pressbild, Södertälje kommun

I Södertälje kommuns bolag dominerar nu kvinnorna ledningspositionerna, med en majoritet av kvinnliga chefer för första gången inom Telgekoncernen.

– Vi har uppnått en jämn fördelning mellan män och kvinnor på chefspositioner vilket vi är stolta över, säger Karin Medin, vd Telge AB och koncernchef.

(Annonslänk)

Inom Telgekoncernen har andelen kvinnliga chefer ökat stadigt under de senaste åren, och 2023 nådde de en milstolpe: 51 procent av de nästan 100 cheferna var kvinnor. Denna utveckling representerar en ökning med fyra procentenheter jämfört med föregående år och markerar första gången som kvinnliga chefer utgör en majoritet inom koncernen.

Denna förändring är resultatet av målmedvetna insatser för att främja jämställdhet på arbetsplatsen. Telgekoncernen har genomfört flera initiativ för att säkerställa ett mer jämställt ledarskap. Bland annat har man fokuserat på objektiva och kompetensbaserade urvalsprocesser vid rekrytering, vilket säkerställt en mer balanserad könsfördelning bland cheferna.

– Hos oss får magkänslan inte fälla avgörandet. Genom att fokusera på objektiv bedömning och kompetensbaserat urval har vi uppnått en mer jämlik rekryteringsprocess vilket stärker oss som organisation, säger Karin Medin, vd Telge AB och koncernchef.

Dessutom har koncernen implementerat flexibla arbetstider samt erbjudit stöd till medarbetare och deras familjer för att uppmuntra ett mer jämställt uttag av föräldraledighet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 17:22

Södertälje firar påsk med världens största påskris

281DE62D-0949-4599-98FA-B55B2DC53A83-scaled-1

Fjolårets påskpyntning på Stora Torget i centrum.
Foto: Alexander Isa

Södertäljes traditionella evenemang för att pynta påskris återvänder med stor entusiasm. Efter ett pandemiuppehåll lockade förra årets återkomst många deltagare, och nu stundar en ny chans att delta i denna färgglada tradition.

(Annonslänk)

I Södertälje är det återigen dags att välkomna påsken med ett av stadens mest uppskattade evenemang. Tisdagen den 26 mars kommer invånare av alla åldrar att samlas för att tillsammans pryda vad som anses vara världens största påskris. Denna händelse, som gör comeback efter att ha pausat under pandemin, lockade en stor skara södertäljebor förra året och förväntas i år återigen bli en festlig tillställning.

Evenemanget, som är öppet för förskolebarn, andra barn och vuxna, bjuder in deltagare att dekorera en stor björk med färgglada fjädrar, tovade ullägg och ulltussar. Organisatörerna tillhandahåller pynt från tidigare år, men besökare uppmuntras även att ta med eget dekorationsmaterial för att göra björken ännu mer personlig och unik. När björken är fulländat pyntad, kommer den att resas på Stora torget i Södertälje centrum som en symbol för gemenskap och vårkänslor.

För att göra dagen ännu mer minnesvärd erbjuds fika till alla närvarande, och det bästa av allt är att ingen föranmälan krävs. Samlingen äger rum mellan klockan 9 och 11 på förmiddagen, och alla som vill bidra till att sprida påskglädje och tradition i Södertälje är varmt välkomna att delta. Denna unika tradition förväntas inte bara fylla staden med färg och festligheter utan också stärka samhörigheten bland stadens invånare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 17:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors