Företag i fokus:

Krögarnas lycka efter slopade restriktioner ”Helt underbart”

Renyo Hanna och kollegan Francisco Delgado

Den 1 juli får restauranger ha öppet som vanligt igen. Begränsningen på sällskap utomhus tas bort helt och maxantalet vid bord inomhus höjs från fyra till åtta gäster.

Hur känns det?

– Äntligen, helt underbart måste jag säga. Vi har stått i ett och ett halvt år nu med restriktioner och äntligen kan vi se ljuset i tunneln och ser fram emot en härlig sommar. Extra glada och tacksamma är vi över att vi fått förlängda öppettider på vår uteservering till 02. Södertälje kommun har varit väldigt medgörliga och tillmötesgående, säger Renyo Hanna som äger Mister Meze (Flamingo)

Men nattklubben förblir fortsatt stängd, vad händer med Mister Meze nu?

Det är extremt många som hört av sig till oss och ställer samma fråga. Vi kommer att behålla vårt libanesiska kök och kombinerar det med goda drinkar och cocktails på vår mysiga och populära innergård. Folk ringde in till oss och bokade bord till helgen redan samma dag som restriktionerna upphävdes. Vi ser verkligen fram emot helgen, berättar Renyo Hanna

Även Isa Varli, från Templet Bar, upplevde samma känsla när han nåddes av beskedet om slopade restriktioner för restaurangerna.

– Det var en otroligt glädje när vi nåddes av nyheten, vi har längtat efter den här dagen. Restriktionerna har varit tuffa och hårda för både oss på Templet och alla våra kollegor i branschen. Vi är fortfarande mitt i en pågående pandemin och följer de restriktioner som rekommenderas självklart, men det här är en enorm lättnad för oss alla, säger Isa Varli till Telgenytt.

Vad ser du mest fram emot, nu när ni får ha öppet som vanligt igen?

– Framför allt att få träffa alla gäster och vänner igen och att vi kan börja återgå till det normala igen, berättar Isa Varli.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 30 juni 2021 00:00

Södertälje beviljas miljonbidrag – ”Glädjande att EU ser samma möjligheter”

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Södertälje hamn. Foto: Telge Energi.

Södertälje beviljas 11 miljoner kronor i EU-bidrag för att främja hållbara godstransporter. – Det är glädjande att EU ser samma möjligheter i Södertälje som vi själva gjort under lång tid, säger Alexander Rosenberg (M), ordförande tekniska nämnden, Södertälje kommun.

I en gemensam ansökan har nu kommunen och Södertälje Hamn beviljats 11 miljoner kronor i EU-bidrag för att utforska möjligheterna att överföra fler godstransporter från väg till järnväg och sjöfart. Målet är att göra Södertälje till en klimatneutral kommun och ett ledande exempel på hållbar godslogistik i Europa.

– Södertälje är helt rätt stad för en sådan här satsning. Vi är den enda staden i stor-Stockholm, faktiskt i hela östra Mellansverige, som har en hamn med järnväg och motorväg kopplat till verksamhetsområde och kombiterminal, säger Andreas Klingström, samhällsbyggnadsdirektör, Södertälje kommun.

Bidraget beviljades som ett erkännande av Södertäljes utmärkta logistikläge med hamnar, farleder, järnvägar och motorvägar. Flera företag i kommunen är inriktade på godshantering och varudistribution samt utveckling av fossilfria godstransporter på väg. Genom att förstärka kajkapaciteten, ansluta fartyg till landsström och bygga en elektrifierad järnväg, planerar man att förbättra infrastrukturen och möta kraven på mer hållbara godstransporter.

Förstudien kommer också att undersöka möjligheterna för en utveckling av kombiterminalen samt laddstationer för nationell godstrafik på E4 vid Södertälje Syd och bygga Tvetalänken.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juni 2023 13:17
Senast uppdaterad: 27 juni 2023 13:28

Kritik mot livsmedelsbranschen – ”Omotiverade prishöjningar”

Frukt Ica livsmedel

Arkivbild: Alexander Isa

Det finns misstankar om överdrivet höga prishöjningar inom dagligvaruhandeln, enligt en rapport från Konsumentverket. En genomförd analys av myndigheten visar att äggpriserna har ökat mer än vad som kan motiveras av butikernas inköpskostnader. Nu pågår fortsatt granskning av andra produktgrupper.

Konkurrensverket genomför en undersökning av livsmedelsbranschen och har identifierat risker för bristande konkurrens och omotiverade prisökningar. Undersökningen fokuserar på olika aspekter av konkurrenssituationen i livsmedelskedjan, inklusive prisökningar och marginaler.

Första resultaten visar att priserna på ägg har höjts mer än vad som kan motiveras av inköpspriset. Bristen på tillgång till butikslägen för att etablera nya dagligvarubutiker är ett hinder för effektiv konkurrens, och kommunerna spelar en viktig roll i planläggningen av nya butikslägen. Det finns även indikationer på begränsade möjligheter för specialgrossister och leverantörer att expandera och komma in på marknaden.

– Vi kommer bland annat fördjupa oss ytterligare i sambandet mellan effektiv konkurrens och butiksetableringar, och specialgrossisters möjligheter att expandera på marknaden. Vi kommer också fortsätta följa pengarna i utvalda produktgrupper för att om möjligt identifiera omotiverade prishöjningar, säger Konkurrensverkets generaldirektör, Rikard Jermsten, i ett pressmeddelande.

Konkurrensverket betonar behovet av en lagändring för att kunna ingripa mot förvärv som påverkar mindre lokala marknader och säkerställa konkurrensen i hela landet. Undersökningen genomförs i samarbete med Konjunkturinstitutet, och resultaten kommer att presenteras löpande under året.

– Det är för tidigt att dra långtgående slutsatser av vår undersökning men redan nu ser vi indikationer som tyder på risk för bristande konkurrens, säger Rikard Jermsten.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juni 2023 12:21
Senast uppdaterad: 27 juni 2023 12:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors