Företag i fokus:

Krögarnas lycka efter slopade restriktioner ”Helt underbart”

Renyo Hanna och kollegan Francisco Delgado

Den 1 juli får restauranger ha öppet som vanligt igen. Begränsningen på sällskap utomhus tas bort helt och maxantalet vid bord inomhus höjs från fyra till åtta gäster.

Hur känns det?

– Äntligen, helt underbart måste jag säga. Vi har stått i ett och ett halvt år nu med restriktioner och äntligen kan vi se ljuset i tunneln och ser fram emot en härlig sommar. Extra glada och tacksamma är vi över att vi fått förlängda öppettider på vår uteservering till 02. Södertälje kommun har varit väldigt medgörliga och tillmötesgående, säger Renyo Hanna som äger Mister Meze (Flamingo)

Men nattklubben förblir fortsatt stängd, vad händer med Mister Meze nu?

Det är extremt många som hört av sig till oss och ställer samma fråga. Vi kommer att behålla vårt libanesiska kök och kombinerar det med goda drinkar och cocktails på vår mysiga och populära innergård. Folk ringde in till oss och bokade bord till helgen redan samma dag som restriktionerna upphävdes. Vi ser verkligen fram emot helgen, berättar Renyo Hanna

Även Isa Varli, från Templet Bar, upplevde samma känsla när han nåddes av beskedet om slopade restriktioner för restaurangerna.

– Det var en otroligt glädje när vi nåddes av nyheten, vi har längtat efter den här dagen. Restriktionerna har varit tuffa och hårda för både oss på Templet och alla våra kollegor i branschen. Vi är fortfarande mitt i en pågående pandemin och följer de restriktioner som rekommenderas självklart, men det här är en enorm lättnad för oss alla, säger Isa Varli till Telgenytt.

Vad ser du mest fram emot, nu när ni får ha öppet som vanligt igen?

– Framför allt att få träffa alla gäster och vänner igen och att vi kan börja återgå till det normala igen, berättar Isa Varli.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 30 juni 2021 00:00

INSÄNDARE: – ”Vi minns det fruktansvärda torråret 2018”

Tage Gripenstam

Foto: Shamash Oyal.

Vi minns det fruktansvärda torråret 2018 – med stora problem för bland annat vår viktiga livsmedelsproduktion – när blir det likadant igen – 2023?

En ide kom för en tid sedan från några lantbrukare inom ramen för LRF om att återföra renat vatten från Himmerfjärdssverket till naturlandskapet. Idén kom samtidigt som samtalen startade om den nya anslutningen av recipienter bland annat i Hölö tätort till Himmerfjärdsverket. Skälet var bland annat när det nu ska grävas för VA så vore det lämpligt och kostnadseffektivt att samtidigt lägga ned en returledning. Varför ska rent vatten pumpas ut i Himmerfjärden i stället för att komma till nytta genom kontrollerad återförsel till olika delar av naturen. 

Miljö och klimat

Åtgärden är sannolikt bra både för den biologiska mångfalden, klimatet genom minskade koldioxidutsläpp, möjligheter att använda vattnet vid vattenbrist för bevattning och för brandbekämpning. Dessutom bidrar vattensamlingar och ytvatten till att stabilisera grundvattnet. Med andra ord många fördelar med en sådan/a åtgärd/er.

(Annonslänk)

Att återföra vatten på det här sättet (istället för att invänta regnet) är en komplicerad process och innebär stora investeringar som kräver en utredning inför en sannolik vattendom. 

Iden

Det behöver därför göras en gedigen utredning av denna möjlighet, det finns flera intressenter ägarkommuner, lantbruket, brandförsvaret, länsstyrelsen, naturintressen med flera. Vår bedömning är att det vore långsiktiga stora samhällsnyttor, det skulle stärka vår beredskap, gynna naturvärden, livsmedelsproduktionen och den viktiga vattentillgången. Med andra ord värt en större investering. Viktigt är att skicka med att detta inte är en fråga enbart för VA-kollektivet.

Centerpartiet föreslår därför att Södertälje kommun tar initiativ till en utredning för att pröva möjligheten och finansieringen av att återföra renat vatten från Himmerfjärdsverket i naturlandskapet.

För Centerpartiet

Tage Gripenstam,
gruppledare, Centerpartiet 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Lärare riskerar varning – Vägrade säga ”hen” till elev

Waldorf-Solviken

Solvikskolan i Järna. Foto: Creative Commons

En lärare på en Waldorfskola i Järna riskerar att få en varning efter att ha vägrat använda pronomenet ”hen” för en ickebinär elev. Skolinspektionen har lämnat ärendet till Lärarnas ansvarsnämnd och anser att läraren visat sig mindre lämplig att bedriva undervisning genom att bryta mot skolans policy.

Den omskrivna läraren, Selma Gamaleldin, blev avskedad från Waldorfskolan Solvikskolan i Järna efter att ha vägrat kalla en elev för ”hen” på begäran av en av föräldrarna. Händelserna, som utspelades under 2020 och 2021, anmäldes till Diskrimineringsombudsmannen (DO) som beslutade att skolan skulle betala 150 000 kronor i diskrimineringsersättning till eleven.

Läraren – som är engagerad i Kristna värdepartiet – har efter händelsen gått ut i media och försvarat sitt agerade med sin tro och menar att det bara finns två biologiska kön och två pronomen kopplade till dem. Efter en utredning har Skolinspektionen föreslagit en varning för läraren och anser att hennes vägran att använda elevens pronomen under en längre period gör henne mindre lämplig som lärare.

– Det handlar i slutändan om en lärare ska tillerkännas grundläggande mänskliga rättigheter, som religionsfrihet och yttrandefrihet. Även om man inte delar lärarens tro eller inställning bör det vara en viktig fråga för alla lärare och samhället i stort, skriver Skandinaviska Människorättsadvokaterna i ett inlägg på Facebook.

Lärarens juridiska ombud ifrågasätter Skolinspektionens beslut och argumenterar för lärarens grundläggande mänskliga rättigheter, såsom religionsfrihet och yttrandefrihet. De menar att detta är en viktig fråga för alla lärare och samhället i stort, oavsett inställning till lärarens tro.

– Det ska även framhållas att det sjuåriga barnet enligt vår klient aldrig själv uttryckt till läraren att det vill bli kallat något annat än sitt biologiska kön, endast vårdnadshavaren har gett uttryck för detta. Barnet självt har inte hörts i tillräcklig utsträckning, vilket kan strida mot Barnkonventionen, skriver lärarens juridiska ombud.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2023 15:15
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 11:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors