Företag i fokus:

Krögarnas lycka efter slopade restriktioner ”Helt underbart”

Renyo Hanna och kollegan Francisco Delgado

Den 1 juli får restauranger ha öppet som vanligt igen. Begränsningen på sällskap utomhus tas bort helt och maxantalet vid bord inomhus höjs från fyra till åtta gäster.

Hur känns det?

– Äntligen, helt underbart måste jag säga. Vi har stått i ett och ett halvt år nu med restriktioner och äntligen kan vi se ljuset i tunneln och ser fram emot en härlig sommar. Extra glada och tacksamma är vi över att vi fått förlängda öppettider på vår uteservering till 02. Södertälje kommun har varit väldigt medgörliga och tillmötesgående, säger Renyo Hanna som äger Mister Meze (Flamingo)

Men nattklubben förblir fortsatt stängd, vad händer med Mister Meze nu?

Det är extremt många som hört av sig till oss och ställer samma fråga. Vi kommer att behålla vårt libanesiska kök och kombinerar det med goda drinkar och cocktails på vår mysiga och populära innergård. Folk ringde in till oss och bokade bord till helgen redan samma dag som restriktionerna upphävdes. Vi ser verkligen fram emot helgen, berättar Renyo Hanna

Även Isa Varli, från Templet Bar, upplevde samma känsla när han nåddes av beskedet om slopade restriktioner för restaurangerna.

– Det var en otroligt glädje när vi nåddes av nyheten, vi har längtat efter den här dagen. Restriktionerna har varit tuffa och hårda för både oss på Templet och alla våra kollegor i branschen. Vi är fortfarande mitt i en pågående pandemin och följer de restriktioner som rekommenderas självklart, men det här är en enorm lättnad för oss alla, säger Isa Varli till Telgenytt.

Vad ser du mest fram emot, nu när ni får ha öppet som vanligt igen?

– Framför allt att få träffa alla gäster och vänner igen och att vi kan börja återgå till det normala igen, berättar Isa Varli.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 30 juni 2021 00:00

Astras läkemedel för diabetes har godkänts i Kina

2021_12_AStra

Foto: Cc. 

Södertäljebaserade företaget AstraZeneca har fått sitt läkemedel Xigduo XR godkänt i Kina för behandling av typ 2-diabetes. Ungefär 129 miljoner människor lever med sjukdomen i Kina och kommer nu kunna få behandling som ett komplement till kost och motion.

Xigduo XR, en en gång om dagen-tablett som kombinerar dapagliflozin och metforminhydroklorid förlängd frisättning, har blivit godkänd av Kinas nationella medicinproduktsadministration för behandling av typ 2-diabetes. Detta gör Xigduo XR till den enda fasta kombinationen av sin sort som är godkänd i landet.

Typ 2-diabetes är ett stort hälsoproblem i Kina, med cirka 129 miljoner människor som lever med sjukdomen. Läkemedlet hjälper till att förbättra glykemisk kontroll som ett tillägg till kost och motion. Xigduo XR kan spela en viktig roll för att minska förekomsten av allvarliga komplikationer, såsom hjärtsjukdom och njurskador, som kan orsakas av dålig glykemisk kontroll.

– Personer som lever med typ 2-diabetes har ofta samtidiga sjukdomar som hjärtsvikt och kronisk njursjukdom, vilket leder till kardiorena händelser som är de främsta döds- och sjukhusorsakerna i denna patientpopulation. Detta välkomnade godkännande representerar ett viktigt steg framåt för en bättre hantering av tillståndet, säger Ruud Dobber, verkställande vice president för affärsområdet BioPharmaceuticals på AstraZeneca.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 juli 2023 00:34

Hon blir ny VD och chef för Telgekoncernen

Karin_Medin_ vd_Söderenergi_högupplöst

Pressbild.

I början av 2022 valde den tidigare chefen att lämna rollen för att gå i pension. Nu tar Karin Medin över som ny VD och koncernchefen för Telge AB.

– Karin är en erfaren och mycket skicklig företagsledare. Genom sitt arbete med Söderenergi och sitt engagemang inom Energiföretagen och Svenska Bioenergiföreningen har hon gjort viktiga insatser för omställningen av den svenska energisektorn, säger Alexander Rosenberg (M) styrelseordförande Telge AB, i ett pressmeddelande.

Efter att Juan Copovi-Mena lämnade sin roll som koncernchef för Telgekoncernen och gick i pension förra året, har Jörgen Austler fungerat som tillförordnad koncernchef och VD för Telge AB. Nu tar Karin Medin över ledarskapet för Telgekoncernen efter att ha haft positionen som VD för el- och fjärrvärmebolaget Söderenergi i över tolv år.

– Telge är en spännande koncern med en oerhört viktig och bred verksamhet. Jag är stolt och ödmjuk inför uppdraget och jag tror att jag kan bidra i utvecklingen framåt. Jag är också tacksam över fina år på Söderenergi och lång samverkan inom Södertälje, säger Karin Medin, tillträdande vd för Telge AB och koncernchef för Telgekoncernen.

Karin Medin är en erfaren civilingenjör med gedigen erfarenhet av att leda komplexa verksamheter inom energisektorn. Med sin expertis och erfarenhet ser man fram emot att hon tillträder som VD för Telge AB och koncernchef. Hennes nya befattning kommer att börja den 1 oktober 2023 och förväntas bidra till Telgekoncernens fortsatta utveckling och framgång.

– Vår målsättning för de närmaste åren är att Telgekoncernens verksamheter ska bli klimatneutrala och mer robusta. Detta ska vi åstadkomma utan att tappa fokus på kärnuppgiften att förbättra Södertäljebornas vardag. Karin är helt rätt person att leda den här förändringsresan och jag är glad att hälsa henne välkommen, säger Rosenberg.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 juli 2023 12:37
Senast uppdaterad: 4 juli 2023 12:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors