Företag i fokus:

Krögarnas lycka efter slopade restriktioner ”Helt underbart”

Renyo Hanna och kollegan Francisco Delgado

Den 1 juli får restauranger ha öppet som vanligt igen. Begränsningen på sällskap utomhus tas bort helt och maxantalet vid bord inomhus höjs från fyra till åtta gäster.

Hur känns det?

– Äntligen, helt underbart måste jag säga. Vi har stått i ett och ett halvt år nu med restriktioner och äntligen kan vi se ljuset i tunneln och ser fram emot en härlig sommar. Extra glada och tacksamma är vi över att vi fått förlängda öppettider på vår uteservering till 02. Södertälje kommun har varit väldigt medgörliga och tillmötesgående, säger Renyo Hanna som äger Mister Meze (Flamingo)

Men nattklubben förblir fortsatt stängd, vad händer med Mister Meze nu?

Det är extremt många som hört av sig till oss och ställer samma fråga. Vi kommer att behålla vårt libanesiska kök och kombinerar det med goda drinkar och cocktails på vår mysiga och populära innergård. Folk ringde in till oss och bokade bord till helgen redan samma dag som restriktionerna upphävdes. Vi ser verkligen fram emot helgen, berättar Renyo Hanna

Även Isa Varli, från Templet Bar, upplevde samma känsla när han nåddes av beskedet om slopade restriktioner för restaurangerna.

– Det var en otroligt glädje när vi nåddes av nyheten, vi har längtat efter den här dagen. Restriktionerna har varit tuffa och hårda för både oss på Templet och alla våra kollegor i branschen. Vi är fortfarande mitt i en pågående pandemin och följer de restriktioner som rekommenderas självklart, men det här är en enorm lättnad för oss alla, säger Isa Varli till Telgenytt.

Vad ser du mest fram emot, nu när ni får ha öppet som vanligt igen?

– Framför allt att få träffa alla gäster och vänner igen och att vi kan börja återgå till det normala igen, berättar Isa Varli.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 30 juni 2021 00:00

Stor risk för olyckor – undvik dessa vägar under midsommar

2021_12_highway-4081379_960_720

Foto: Pixabay

Midsommarhelgen innebär ökad trafik och risken för olyckor, särskilt med berusade förare. En analys av statistiken från Dina Försäkringar pekar på vägar att undvika för att minimera riskerna och få en smidigare resa. Särskilt E4–E20 i Södertälje har högre risk för köbildning under midsommarhelgen.

– De bästa tidpunkterna att köra brukar vara tidigt på torsdagen och söndagen, alltså innan rusningen. Då är det mer normal trafik med säkrare bilar, men det betyder inte att det inte sker olyckor, säger Victor Öberg, försäkringsexpert på Dina Försäkringar.

Midsommar är inte bara en tid för festligheter utan också för stress och frustration på grund av trängsel på vägarna. Med ökat alkoholintag och fler berusade förare ökar risken för olyckor. Statistik från Transportstyrelsen, analyserad av Dina Försäkringar, visar att i genomsnitt sex personer omkommer varje år i midsommartrafiken de senaste 25 åren – dubbelt så många som under en vanlig helg och 30 procent fler än genomsnittet i juni.

(Annonslänk)

De mest olycksdrabbade dagarna är torsdagen före midsommar, den stora resdagen, och söndagen efter midsommarafton då många reser hem. Belastningen på vägarna fördubblas under dessa dagar enligt Trafikverket. En genomgång av Dina Försäkringar visar också att flest dödsolyckor inträffar på midsommarafton och midsommardagen.

– Planera din resväg, starta i god tid och framför allt, kör försiktigt. Olyckor händer fort och det är ofta tillfälligheter som avgör. Om potatisen hinner bli kall eller jordgubbarna tar slut är mindre viktigt, säger Victor Öberg.

Vägar med förhöjd olycksrisk under midsommarhelgen
E4 Hudiksvall–Sundsvall
E10 Hela sträckan
E12 Hela sträckan
E14 Hela sträckan
E16 Gävle–Falun–Malung
E20 Göteborg–Laxå
E22 Kalmar–Norrköping
E45 Göteborg–Östersund
26 Halmstad–Jönköping (Nissastigen) samt Mariestad–Mora
50 Örebro–Borlänge
70 Enköping–Borlänge

Vägar med ökad risk för köbildning under midsommarhelgen
E4–E20 Sollentuna–Södertälje
E4 Uppsala – Gävle
E4 Gävle – Tönnebro
E6 Göteborg–Strömstad
E6 Göteborg–Kungsbacka
E18 Stockholm–Barkarby, Stockholm–Norrtälje
E22 Norrköping–Kalmar
E22 i Blekinge
26 Jönköping–Halmstad
50 Örebro–Ludvika
70 Enköping–Siljanbygden
73 Stockholm–Nynäshamn
76 Norrtälje–Gävle
136 Färjestaden–Borgholm
137 Kalmar–Färjestaden (Ölandsbron)
222 Stockholm–Värmdö
276 Åkersberga–Norrtälje

Källa: Trafikverket

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 16:00
Senast uppdaterad: 21 juni 2023 16:19

Hotade ambulanspersonal – Döms till fängelse

ambulans

Arkivbild

Den person som hotade ambulanspersonal med ett pistolliknande föremål under en utryckning i fjol döms nu till fängelse.

Händelsen inträffade i en bostad i Enhörna den 24 oktober 2022 när ambulanspersonal skulle vårda en person. Plötsligt drog den 50-årige mannen fram en pistol och hotade dem, vilket fick dem att aktivera sina överfallslarm och fly från bostaden. Under flykten skadades en av vårdarna i ryggen och höger arm efter att ha ramlat och slagit i svanskotan och ryggen mellan skulderbladen.

Polis tillkallades till platsen och gripa mannen, men det visade sig senare att vapnet var en luftpistol. Mannen åtalades och dömdes i slutat på maj till ett år och fyra månaders fängelse för bland annat olaga hot och hot mot tjänsteman, inklusive sabotage mot blåljusverksamhet.

Utöver fängelsestraffet måste personen betala skadestånd på 20 000 kronor vardera till sjuksköterskorna och 10 000 kronor till polisen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 14:26
Senast uppdaterad: 21 juni 2023 14:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors